دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

مصطفی میر‌لوحی: مسئله ولایت فقیه و به تبع آن مجلس خبرگان، یک مسئله عقیدتی است و به‌معنای آنچه عده‌ای دریافته‌اند و تفسیر می‌کنند، سیاسی نیست.

عقيده شيعه 12امامي همانطور كه علما ذكر كرده‌اند عقيده به فقيه عادل جامع‌الشرايط است. عقيده‌اي كه يك عقيده كلامي است نه يك عقيده تنها فقهي. به تعبير آيت‌الله مهدوي‌كني؛ «نگوييد رهبري بگوييد ولايت فقيه و ولايت امر»، ايشان تأكيد داشتند كه تعبير رهبري كه ما در ايران مي‌گوييم به‌معناي استفاده از اين لفظ در تعابير مشابه مثل رهبر شوروي يا رهبري فلان كشور نيست، بلكه اين يك نوع رهبري الهي است و او منصوب از طرف خداست.

بايد بدانيم همانطور كه پيغمبر مبعوث از طرف خداست، امام هم منصوب از طرف خداست و ولايت ائمه بر ما ولايتي نيست كه مردم به اهل‌بيت داده باشند، بلكه خداوند آنها را منصوب كرده است. اين ولايت الهيه در ولايت فقيه هم از نظر فقها به همين ترتيب است. لذا در قانون اساسي هم كه آمده است نمايندگان مجلس خبرگان ولي‌فقيه را انتخاب مي‌كنند و اين بدان معنا نيست كه آنها ولايت را به شخص خاصي اعطا مي‌كنند، بلكه در شخص متعيني كشف مي‌كنند.

استناد اين حديث هم مقبوله عمر بن‌حنظله است كه مي‌فرمايند: «ممن قد روي حديثنا و نظر في حلالنا و حرامنا و عرف احكامنا فليرضوا به حكماً فاني قد جعلته عليكم حاكماً» از شما، كسي كه حديث ما را روايت كند و در حلال و حرام ما مطالعه كرده و صاحبنظر شده باشد و احكام و قوانين ما را بشناسد بايستي او را به‌عنوان حاكم بپذيريد، زيرا كه من او را بر شما حاكم قرار داده‌ام.

1-همانطور كه در گذشته مردم براي انتخاب مرجع تقليد اعلم، از جمعي از علماي عادل و با‌تقوا سؤال مي‌كردند كه فقيه با‌تقواتر و عالم‌تر را انتخاب كنند، اين سازو‌كار در جمهوري اسلامي براي كشف ولايت در يك فقيه خاص، باز هم به‌دست مردم داده شده است و مردم با انتخاب خبرگان رهبري، وظيفه كشف فقيه جامع‌الشرايط كه حق حكومت از جانب خدا بر مردم دارد، را دارند.

2-آنچه امروز مهم است اين واقعيت است كه مجلس خبرگان، جايگاه آن­ و انتخابات آن به هيچ‌وجه نبايد جناحي شود زيرا آفت‌هاي جناحي شدن و سياسي شدن اينگونه انتخابات، فضا را احساسي كرده و مهم‌ترين ركن جامعه اسلامي يعني اصل مترقي ولايت مطلقه فقيه را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد؛ ضمن اينكه شرايطي كه در قانون براي اين اعضا آمده است هم اين موضوع را تأييد مي‌كند. قانون شرايط اعضاي خبرگان رهبري به صراحت به لزوم علم و تقواي اين افراد تأكيد مي‌كند كه به تبع آن لزوم پرهيز از سياست‌زدگي به‌معناي بد آن را نيز ايجاب مي‌كند.

3-از سويي ديگر نامزدهاي انتخابات خبرگان رهبري هم بايد با توجه به شرايط سياسي منطقه‌اي كه اسلام ناب در آن منطقه مورد تهديد قرار گرفته است، هوشيار باشند و بهانه به‌دست رسانه‌هاي غربي و رسانه‌هاي دشمن ندهند. كما اينكه در دوره‌‌هاي گذشته و تا امروز هم به همين نحو عمل كرده‌اند.

  • عضو هيأت امناي دانشگاه امام صادق (ع)
کد خبر 318940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha