همشهری آنلاین: رییس سازمان حج و زیارت از حضور خانواده‌ی سه زائر مفقودشده منا در عربستان به منظور پیگیری و تشخیص هویت آن‌ها خبر داد و گفت: هفت خانواده دیگر نیز ظرف این هفته و یا هفته آینده به عربستان اعزام می‌شوند و امیدواریم هفته آینده بتوانیم وضعیت کاملا روشنی را برای مردم از این موضوع گزارش کنیم.

به گزارش ایسنا، در فاجعه منا که دوم مهرماه همزمان با عید قربان رخ داد، ایران 464 زائر خود را از دست داد که از میان آن‌ها 69 بدون مجوز و تایید ایران در مقبره شهدای مکه دفن شدند، همچنین از سرنوشت 10 زائر ایرانی دیگر اطلاعی در دست نیست.

به گفته‌ سعید اوحدی، از میان 69 زائر دفن شده در مکه، خانواده‌ی 40 نفر اعلام رضایت کرده‌اند که عزیزان‌شان در همان سرزمین وحی باقی بمانند و 15 خانوار درخواست داده‌اند که پیکر عزیزان‌شان را برگردانند.

وی با بیان این که خانواده‌ی 14 زائر دیگر هنوز درباره ماندن یا بازگرداندن پیکر زائران‌شان نظر نداده‌اند، گفت: اگر این خانواده‌ها نیز نظرشان به برگشت پیکر مطهر عزیزان‌شان باشد، جدی پیگیری می‌کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت یادآور شد: سازمان حج و زیارت، دستگاه دیپلماسی کشور و بعثه مقام معظم رهبری با توجه به تمایل خانواده‌ها برای بازگرداندن پیکرهای مطهر زائران حادثه منا از عربستان به ایران، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد.

اوحدی برای شرکت در مراسم معارفه مدیر حج و زیارت گیلان به این استان سفر کرده بود، خاطرنشان کرد: کمیته مشترکی در عربستان تشکیل شده که در قالب آن طرف سعودی متعهد شده براساس خواست خانواده‌های زائران ایرانی متوفی حادثه منا عمل کند.

او همچنین اظهار کرد: سازمان حج و زیارت حدود یک‌ماه گذشته برای اعزام دو نفر از بستگان درجه یک دو تن از مفقودشدگان منا اقدام کرد، در حال حاضر نیز سه خانواده‌ی ایرانی در مکه مکرمه حضور دارند تا مراحل تشخیص هویت را انجام دهند و هفت خانواده دیگر نیز ظرف این هفته و هفته آینده به سرزمین وحی مشرف می‌شوند.

وی بیان کرد: امیدوار است با حضور بستگان درجه یک این 10 خانوار حادثه‌دیدگان منا، کار با سرعت و کیفیت بیشتری پیش رود.

رییس حج و زیارت با اشاره به راهکارهای پیش‌بینی شده برای مواجه با چنین بحران‌هایی، اظهار کرد: پس از بازگشت زائران، پنج کمیته فعال در سازمان حج و زیارت تشکیل شد تا راهکارهای مختلفی را برای مواجه شدن با بحران‌های مشابه تبیین کنند.

اوحدی همچنین گفت: علاوه‌براین پیش از مناسک حج، وزارت حج و مسؤولان حج عربستان نشست‌های مختلفی را با کشورهای اسلامی دنیا برگزار می‌کنند که در این فرصت ما مسائل موجود را با مقامات عربستانی مطرح می‌کنیم که باید راهکارهای تحقق دستورالعمل‌ها تبیین شود.

وی سپس با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری بر دو موضوع زنده نگاه داشتن فاجعه غم‌بار منا و پیگیری جدی مسائل مربوط به حقوقی مهاجران الی‌الله و مصدومین تاکید داشتند، بیان کرد: سازمان حج و زیارت به همراه بعثه مقام معظم رهبری و با همکاری دستگاه دیپلماسی در حال بررسی ابعاد مختلف این فاجعه هستند تا در قالب یک کار، مستندسازی موضوع پیگیری شود.

رییس سازمان حج و زیارت در سفر به استان گیلان با خانواده حادثه‌دیدگان فاجعه منا در شهرستان‌های رودسر و لنگرود دیدار و از آن‌ها دلجویی کرد. او همچنین با پنج خانواده‌ی حادثه دیده شهرستان رامسر استان مازندران که در کاروان گیلان ثبت نام کرده و با این کاروان اعزام شده بودند، دیداری داشت.

بر اساس آمار سازمان حج و زیارت، 25 نفر از کاروان استان گیلان در فاجعه منا، جان خود را از دست دادند که پنج تن آن‌ها در مکه دفن شده‌اند. تمام جان‌باختگان و مفقودان گیلانی این فاجعه، از کاروان شماره 28159 بودند.

کد خبر 318865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha