دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

برخی پیشنهادهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در لایحه برنامه ششم توسعه موجب نگرانی و اعتراض جامعه بازنشستگی کشور و فعالان این حوزه شده است.

اين فعالان هر‌چند از مواردي مانند ممنوعيت بازنشستگي پيش از موعد مشتركان تمامي صندوق‌هاي بازنشستگي و تأمين اجتماعي حمايت مي‌كنند اما برخي از پيشنهادهاي اين لايحه را به ضرر بازنشستگان و بيمه‌شدگان مي‌دانند. افزايش سالانه ۶‌ماه به سن بازنشستگي و سنوات بازنشستگي، كاهش ارفاقي سنوات خدمت از ۱۰ به حداكثر ۵ سال در مشاغل سخت و تعيين ميزان حقوق بازنشستگي براساس ميانگين حقوق ۵ سال (كه در گذشته براساس ميانگين 2سال آخر خدمت محاسبه مي‌شد) از بندهاي برنامه پيشنهادي ششم است. مهم‌ترين موضوع در اين زمينه افزايش 5.2ساله سن بازنشستگي و سنوات است.براساس بند يك تبصره ۲۴ هر سال در برنامه ششم ۶‌ماه به حداقل سن و ۶‌ماه نيز به سابقه بازنشستگي اضافه مي‌شود. هم‌اكنون سن بازنشستگي ۶۰سال با ۲۰سال سابقه براي مردان است كه اگر لايحه برنامه ششم تصويب شود در طول برنامه 5.2سال به حداقل سن و سابقه اضافه مي‌شود.

محمد اشرفي، رئيس هيأت مديره كانون كاركنان بازنشسته سازمان تأمين اجتماعي در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر ضمن انتقاد از اين پيشنهاد مي‌گويد: «در اين پيشنهادها مشخص نيست كه تغييرات براساس چه مبنا، آناليز و محاسباتي انجام شده است. اين موضوع درصورت تصويب، بازنشستگي را به تأخير مي‌اندازد و بيمه‌شدگان بايد حق بيمه بيشتري بپردازند و همچنين مستمري بازنشستگي خود را ديرتر دريافت كنند. اگر مبناي افزايش سن و سنوات بازنشستگي، اميد به زندگي باشد، بايد ميزان افزايش حق بيمه را نيز مشخص كند و تمامي محاسبات در اين خصوص انجام شود؛ درصورتي كه در اين لايحه هيچ اشاره‌اي به آنها نشده است.» عليرضا محجوب، عضو كميسيون اجتماعي مجلس هم معتقد است به جاي اين افزايش در اين زمينه بهتر است متوسط پرداخت به صندوق‌ها افزايش يابد زيرا دوام برخي مشاغل بيش از 30سال نيست كه امكان افزايش سن بازنشستگي براي آنها فراهم باشد.

  • موافق افزايش سن بازنشستگي

گسترده شدن فهرست مشاغل سخت و زيان‌آور سبب شده سن بازنشستگي در كشور پايين بيايد. سن بازنشستگي در جهان 65سال و در ايران براي نيروهاي مسلح 42سال و در ساير مشاغل 52سال است. براي مرتفع كردن مشكلات صندوق‌هاي بازنشستگي، دولت بايد پيش از هر اقدام ديگري سن بازنشستگي را طبق نرم‌هاي موجود در كشور افزايش داده و فرد را موظف كند تا زمان بازنشستگي حتي اگر بيش از 30سال كار كرد، حق بيمه بپردازد.
احمد ميدري،‌معاون وزير كار

کد خبر 318787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha