همشهری آنلاین: فیسبوک٬ توییتر و گوگل متعهد شده‌اند محتوای حاوی نفرت‌پراکنی را تا ۲۴ ساعت از پلت‌فرم‌های خود حذف کنند. این اقدام در پی شکایت‌های دولت آلمان انجام می‌شود.

google facebook twitter

آلمان روز سه‌شنبه (۱۵ دسامبر/ ۲۴ آذر) خبر داد که فیسبوک٬ گوگل و توییتر موافقت کرده‌اند که از این پس محتوای نفرت‌پراکن را تا ۲۴ ساعت از روی وب‌سایت‌های خود حذف کنند. این یک گام مهم در نبرد با نژادپرستی آن‌لاین تلقی می‌شود.

دولت آلمان از زمان خبرساز شدن افزایش چشمگیر ورود پناهجویان به داخل مرزهای خود در سال ۲۰۱۵ و بروز برخی واکنش‌های نژادپرستانه در اینترنت٬ کوشید تا شبکه‌های اجتماعی را متقاعد به برخورد با نژادپرستی آن‌لاین بکند.

هایکو ماس٬ وزیر دادگستری آلمان٬ روز سه‌شنبه خبر داد که توافق جدید غول‌های اینترنتی فیس‌بوک٬ گوگل و توییتر٬ راه را برای گزارش‌دهی کاربران و مخالفان نژادپرستی به تیم‌های متخصص این کمپانی‌ها آسان‌تر می‌کند.

به گزارش رویترز٬ او گفت: وقتی به حدود آزادی بیان تجاوز می‌شود٬ وقتی بحث اظهارات مجرمانه در میان است٬ وقتی موضوع اغتشاش است و تحریک مردم به انجام جرایم جنایی علیه یکدیگر٬ چنین محتوایی باید از اینترنت حذف شود.

او تایید کرد که چنین امری باید در طول ۲۴ ساعت ممکن باشد.

دادستان کل هامبورگ، ماه گذشته اعلام کرده بود که در حال بررسی زوایای طرح شکایت رسمی علیه چهار تن از مدیران ارشد اجرایی فیس‌بوک در دفتر شمال اروپای این کمپانی است. به اعتقاد او مدیران این شبکه اجتماعی باید سیاست‌های بررسی و حذف محتوا را به‌گونه‌ای تغییر دهند که جایی برای انتشار پست‌هایی که نفرت و خشونت علیه مهاجران را تبلیغ می‌کنند، باقی نماند. در غیر این صورت، مدیران فیس‌بوک از سوی مقام‌های قضایی آلمان به "مشارکت در انتشار محتوای نفرت‌پراکن و ترویج خشونت" متهم خواهند شد.

مارتین اوت٬ مدیر فیس‌بوک در اروپای شرقی٬ مرکزی و شمالی که مقر آن در هامبورگ است٬ یکی از کسانی بود که احتمالا در صورت نشر محتوای نفرت‌پراکن از طریق فیس‌بوک مسئول تلقی می‌شد. در این‌باره سخنگوی فیس‌بوک با بی‌اساس خواندن اتهام‌ها گفت که فیس‌بوک یا کارکنان آن هیچ کدام از قوانین آلمان را نقض نکرده‌اند.

در ماه سپتامبر امسال در یکی از اولین اقدام‌های اعتراضی آلمان٬ کاترین گورینگ اکهارت، معاون حزب سبز آلمان، در ویدیوئی که در یوتیوب و صفحه‌ی شخصی خود در فیس‌بوک منتشر کرد، برخی از نظرات کاربران درباره‌ی بحران پناهجویان در اروپا در این شبکه اجتماعی را رو به روی دوربین خواند. او این نظرات را "فتنه‌انگیز و کثیف" خواند و گفت که جای چنین نظراتی در "سطل زباله" است، نه در بخش نظرات یک شبکه‌ی اجتماعی پرطرفدار و معروف.

یک روز قبل از انتشار ویدیوی این سیاست‌مدار آلمانی، صدراعظم آلمان نیز در گفت‌وگویی با یک روزنامه‌ی آلمانی با انتقاد از رویه‌ی فیس‌بوک گفته بود که "وقتی عده‌ای از مردم با نام واقعی خود در شبکه‌ی اجتماعی جمع می‌شوند و نفرت می‌پراکنند، این دیگر تنها وظیفه‌ی دولت‌ها نیست که با این افراد برخورد کنند. فیس‌بوک و روسای این کمپانی نیز مسئولیت دارند و باید علیه این شعارها کاری انجام دهند."

اکنون فیس‌بوک اعلام کرده است که کاربران خود را به شیوه‌های مختلف ترغیب خواهد کرد که علیه نژادپرستی در این شبکه اجتماعی آگاه باشند و واکنش فوری نشان دهند.

کد خبر 318398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha