دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: سیدعظیم موسوی که سابقه کارگردانی و نگارش نمایشنامه‌های تاریخی و سنتی را در کارنامه دارد، در تازه‌ترین تجربه‌خود سراغ ۲متن از اردشیر صالح‌پور و محمدحسین ناصربخت رفته و روایت‌هایی از دوران قاجار را روی صحنه برده است. نکته جالب اینکه تماشاخانه سنگلج این روزها همزمان میزبان ۲نمایش از یک کارگردان است.

نمایش

موسوي كه «اندر حكايت بلديه اصفهان» را سال گذشته در جشنواره نمايش‌هاي آييني سنتي اجرا كرده بود، درباره ويژگي‌هاي اجراي همزمان 2نمايش به همشهري مي‌گويد: نوبت اجراي كارم در سنگلج بود و قرار شد «كابوس‌هاي مرد مشكوك» را براي نخستين بار اجرا كنم. تصميم گرفتم 2اجرا داشته باشم تا از ظرفيت سالن بهتر استفاده شود. داستان هر دو نمايش در دوران قاجار مي‌گذرد و از اين حيث به هم نزديكند. با اينكه نمايش‌ها طنز و موزيكال هستند اما جنبه تاريخي و پژوهشي دارند.

  • داستاني تلخ با مضمون طنز

وي در ادامه مي‌افزايد: نكته قابل توجه 2نمايش اين است كه در اندر حكايت بلديه اصفهان همه بازيگران خانم هستند و يك بازيگر مرد وجود دارد و در كابوس‌هاي مرد مشكوك همه بازيگران مردند و يك بازيگر خانم آنها را همراهي مي‌كند. نشانه‌هاي موجود در 2نمايش مشترك هستند و هر دو در قالب طنز و كمدي اجرا مي‌شود، هر چند داستان‌ آنها تاريخي و شايد هم از نگاه برخي تلخ باشد.

كارگردان نمايش «سياست‌خواجه» با بيان اينكه نمايش‌هاي تازه‌اش مستند و تاريخي هستند، تصريح مي‌كند: در اندر حكايت بلديه اصفهان اينگونه است كه همه مردان اصفهان و بختياري براي گرفتن مجلس به تهران مي‌روند و شهر دست زنان است، آنها رئيس بلديه را كه آردها را احتكار كرده، دستگير و دادگاهي مي‌كنند. در كابوس‌هاي مرد مشكوك، حكايت مردم چاله‌ميداني است كه شورش مي‌كنند و نتيجه اين شورش بازداشت اشتباهي يك كبريت‌فروش به جاي پهلوان است.

  • بهره‌گيري از شيوه آييني

موسوي در ادامه درباره شيوه اجرايي نمايش‌ها توضيح ‌داد: نمايش كمدي موزيكال اندرحكايت بلديه اصفهان با بهره‌گيري از مجالس شادي‌آور زنانه اجرا مي‌شود. در واقع اين نمايش را با برداشت از مجالس زنانه كه در دوره قاجار مرسوم بوده اجرا مي‌كنيم و در شيوه اجرايي آن از مجالس شادي‌آور همراه با تقليد بهره‌برداري كرده‌ام. البته نمايش بين جدي بودن و تقليد شناور است. در كابوس‌هاي مرد مشكوك هم داستان را با بهره‌گيري از نمايش تخت حوضي روايت مي‌كنيم.

  • يك كار طنز تازه

وي گفت: وقتي تصميم به اجراي 2متن گرفتم، از نويسندگان متن‌ها اجازه خواستم در دراماتورژي آزاد باشم و با اجازه آنها و به اقتضاي اجرا و طراحي صحنه، نمايش‌ها را بازنويسي كردم. هميشه ديدگاه خودم را به‌عنوان كارگردان در متن اعمال مي‌كنم و تلاش كردم براي برقرار ارتباط بيشتر با مخاطب، هر اجرا را در يك ساعت خلاصه كنم. برنامه بعدي‌ام كارگرداني نمايش طنز «بحران ازدواج» است كه در جشنواره آييني سنتي متن برتر شده بود.

  • تماشاي 2نمايش در يك سالن

تماشاخانه سنگلج از روز گذشته ميزبان 2نمايش آييني سنتي «اندر حكايت بلديه اصفهان» و «كابوس‌هاي مرد مشكوك» به كارگرداني سيدعظيم موسوي است؛ نمايش‌هايي كه تا پايان دي ميزبان علاقه‌مندان هنر نمايش به‌ويژه نمايش‌هاي قديمي خواهند بود. اندر حكايت بلديه اصفهان به نويسندگي اردشير صالح‌پور ساعت 18:30 اجرا مي‌شود و ساعت اجراي كابوس‌هاي مرد مشكوك به نويسندگي محمدحسين ناصربخت 20 است. قيمت بليت هر اجرا 12هزار تومان تعيين شده اما تماشاگراني كه بخواهند در يك روز هر دو نمايش را ببينند، مي‌توانند فقط يك بليت 18هزار توماني بخرند و 6هزار تومان در هزينه‌هاي خود صرفه‌جويي كنند.

کد خبر 318107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha