همشهری آنلاین: حمله ارتش نیجریه به منزل رهبر شیعیان نیجریه که یه شهید و زخمی شدن ده‌ها تن انجامید، وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و حزب‌الله عراق واکنش نشان دادند.

حمله ارتش نیجریه به منزل رهبر شیعیان نیجریه

به گزارش ایکنا به نقل از العالم، نیروهای ارتش نیجریه، در حالی به شیعیان در حسینیه بقیة‌الله در شهر زاریا حمله کردند که این افراد، برای شرکت در مراسم تشییع جنازه یکی از قربانیان حملات گروه بوکوحرام، در حسینیه جمع شده بودند.

پایگاه اینترنتی الوقت به نقل از یکی از شاهدان عینی تأکید کرد که نیروهای ارتش نیجریه، با تیراندازی به تشییع‌کنندگان در حسینیه بقیة‌الله، دست کم 30 تن را زخمی کرد. ناصر عمر تسافی، سخنگوی جنبش اسلامی نیز خبر داد که هفت تن، از تشییع‌کنندگان، در دم به شهادت رسیدند و چهار تن دیگر به سبب جلوگیریِ نیروهای ارتش نیجریه از انتقال‌شان به بیمارستان، جان سپردند.

  • برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز در لندن

در نخستین واکنش به این حمله ارتش نیجریه، شماری از مردم در لندن پایتخت انگلیس، در مقابل کمیساریای عالی نیجریه در این شهر، تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

  • محمدجواد ظریف: دولت نیجریه اقدام جدی و سریعی برای حفظ جان مسلمانان به عمل آورد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پی بروز حوادث ناگوار نیجریه که طی آن تعدادی از مسلمانان این کشور در مقابل مسجدی در شهر زاریا کشته و مجروح شدند، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای نیجریه‌ای خود اظهار کرد: انتظار می‌رود دولت نیجریه اقدام جدی و سریعی برای اجتناب از خشونت و ایجاد آرامش و حفظ جان مسلمانان به عمل آورد.

در این تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تأکید بر روابط خوب دو کشور، مراتب نگرانی‌های عمیق خود را از وقایع تأسف‌بار بوجود آمده برای جمعی از مسلمانان منطقه زاریا نیجریه ابراز و اعلام کرد: انتظار می‌رود دولت نیجریه اقدام جدی و سریعی برای اجتناب از خشونت و ایجاد آرامش و حفظ جان مسلمانان به عمل آورد.

وزیر امور خارجه نیجریه ابراز امیدواری کرد: با انجام رایزنی با مقامات ارشد این کشور، هر چه زودتر آرامش به منطقه بازگشته و از تشدید درگیری‌ها و خشونت‌ها جلوگیری شود.

  • ابراز تأسف سخنگوی وزارت خارجه از درگیری‌های نیجریه

حسین جابر انصاری، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه نيز با ابراز تأسف شدید از درگیری‌های دیروز و امروز زاریا در نیجریه که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مسلمانان و نمازگزاران این شهر شد، بر ضرورت احترام به شعائر و اماکن و شخصیت‌های برجسته دینی و مذهبی تأکید کرد.

وی گفت: نیجریه به‌ عنوان یک کشور مهم عضو سازمان همکاری اسلامی، اینک با مشکلات ناشی از افراط‌گرایی و تروریسم تکفیری مواجه است و امیدواریم در این شرایط حفظ آرامش و همبستگی ملی برای مبارزه با تروریسم در اولویت قرار گرفته و از اقدامات شتاب‌زده و غیرسازنده پرهیز شود.

  • شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی: کشتار شیعیان نیجریه ترس استکبار از قدرت فزاینده مسلمانان است

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حمله به بیت شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر و مرجع بزرگ شیعیان نیجریه و اقدام به توهین و جسارت به ایشان و اماکن مقدسه دینی و قتل و کشتار شیعیان نیجریه توسط تکفیرهای تندروی بوکوحرام، همراه با حمایت کامل ارتش و رژیم دیکتاتور آل‌سعود را اقدامی جنایت‌بار، وقیحانه، جسارت‌آمیز و از روی ترس و استیصال خوانده و به شدت آن را محکوم کرده و اعلام می‌دارد: این‌گونه حملات و قتل عام‌ها، در پی استیصال و درماندگی ارتش نیجریه و رژیم آل‌سعود در برابر رشد فزاینده مکتب نورانی اسلام در میان مردم آن کشور و ترس و وحشت از رشد روزافزون مسلمانان و افزایش قدرت نفوذ معنوی آنان است.

در این بیانیه محکومیت آمده است: اسلام‌هراسی و به ویژه شیعه هراسی و توهین به شیعیان و مقدسات آنان در اقصی‌نقاط جهان به منظور تضعیف قدرت اسلام و مسلمانان و انحراف در افکار و عقاید و ایجاد چهره‌ای خشن و ترسناک از آنان در افکار عمومی جهان بوده، به طوری که همیشه این‌گونه اقدامات ددمنشانه با برنامه‌ریزی‌های پیچیده و گسترده و توطئه‌چینی‌های فزاینده از سوی «نظام سلطه و استکبار جهانی» به سرکردگی امریکای جنایتکار و صهیونیسم تروریست‌‌پرور توسط مزدوران آنان علیه اسلام و مسلمانان به ویژه شیعیان به کار می‌رود، به نحوی که دستان پنهان و پلید آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و رژیم کودک‌کش آل‌سعود در این حملات و جنایات به وضوح قابل مشاهده است.

  • حزب‌الله عراق حمله به شیعیان نیجریه را محکوم کرد

گردان‌های حزب‌الله عراق، امروز، ۲۳ آذر ماه، حمله نیروهای امنیتی نیجریه به شیعیان این کشور را محکوم کرد. سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق بیان کرد: «ما حمله دستگاه‌های امنیتی نیجریه علیه پیروان اهل بیت (ع) را محکوم می‌کنیم».

در این بیانیه آمده است: شیعیان نیجریه در حالی مورد حمله نیروهای امنیتی این کشور قرار گرفتند که گروه جنایتکار «بوکوحرام» بدون هیچ مانعی اقدام به فساد در زمین می‌کند.

کد خبر 318053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha