دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

سمیه شرافتی: همچنان که هر چند وقت یک ‌بار شاهد هشدارهای کارشناسان در مورد شیوع بیش از حد بیماری ام اس در کشورمان هستیم، 2 روز قبل، مدیر‌عامل انجمن حمایت از بیماران ام اس از رشد 4 برابری این بیماری نسبت به سال‌های قبل خبر داد.

دکتر محمد صحرائیان، رئیس کمیته علمی‌انجمن حمایت از بیماران ام اس نیز درگفت‌وگو با ایسنا تایید کرد که به دلایل نامعلوم و برخلاف شیوع کم این بیماری در خاورمیانه، ام اس در ایران تعداد زیادی از افراد جامعه را درگیر کرده است.

صحرائیان با اشاره با اینکه شایع‌ترین سن درگیری با بیماری ام اس بین20 تا 40 سال و میانگین سنی که فرد دچار این بیماری می‌شود، 30 سال است،‌ افزود: اما این سن در ایران، پایین‌تر از اروپا و آمریکاست.

وی ادامه داد: بر اساس تقسیمات جغرافیایی، ایران باید در نواحی‌ای واقع شده باشد که تعداد زیاد بیمار مبتلا به ام‌اس نداشته باشد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل بالا بودن تعداد این بیماران در برخی از استان‌ها، این نقاط را می‌توان به عنوان مناطق شیوع ام‌اس در ایران معرفی کرد.

در عین حال محمد خسرویار،‌ مدیر‌عامل انجمن حمایت از بیماران ام اس با اعلام اینکه بیش از 45 هزار نفر از هموطنانمان به بیماری ام اس مبتلا هستند، در مراسم ضیافت افطار انجمن حمایت از بیماران ام اس که عصر روز جمعه با حضور جمعی از بیماران و خیرین برگزار شد، گفت: تعداد بیماران عضو انجمن 3 سال قبل، 3 هزار نفر بود، اما شمار بیماران عضو انجمن در حال حاضر به 12 هزار نفر می‌رسد.

با این اوصاف اما، خسرویار در توضیح علل افزایش بیماران ام‌اس، با اشاره به اینکه امروزه شهر‌نشینی و استرس‌های ناشی از آن به بیماری ام‌اس دامن زده‌اند، به همشهری می‌گوید: در مقالات علمی‌بر نقش کاهش استرس در بیماران مبتلا به ام اس به اندازه نقش دارو تاکید شده است.

وی اضافه می‌کند: البته تا چند سال قبل، روش‌های تشخیصی این بیماری به اندازه کافی پیشرفته نبودند که بتوان ام‌اس را در تمام بیماران کشف کرد ولی امروزه به دلیل گسترش این روش‌های تشخیصی، ام‌اس بیشتر در مبتلایان به آن کشف می‌شود.

خسرویار ادامه می‌دهد: البته علاوه بر اینکه هنوز برای ما علت این بیماری روشن نیست مشخص هم نیست که افزایش آمار مبتلایان به ام‌اس بیشتر بعد پزشکی دارد یا اجتماعی.

به این ترتیب تحلیل عده‌ای از متخصصان از افزایش این آمار، چیز دیگری است. هر چند امروزه تحقیقات زیادی برای شناسایی علت بروز بیماری ام اس در دست انجام است که به نتیجه قطعی هم نرسیده‌اند، ولی نمی‌توان گفت هر روز به تعداد مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود چون روش‌های تشخیصی متفاوت شده‌اند.

دکتر بابک زمانی، متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی‌دانشگاه ایران با تاکید بر اینکه اعلام کردن آمار مبتلایان به ام اس به این شکل، به هیچ‌وجه منطقی به نظر نمی‌رسد، می‌گوید: ما نمی‌توانیم بگوییم که طی 3 سال مبتلایان به ام‌اس 4 برابر شده باشند، ولی می‌توانیم این آمار را این گونه تحلیل کنیم که چون امروزه امکانات ثبت تعداد این بیماران در کنار روش‌های تشخیصی و درمانی از قبیل سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی بیشتر شده، مبتلایان به این بیماری هم بیشتر دیده می‌شوند.

به گفته وی تمام اینها نیز علاوه بر مراجعات بیشتر افراد مشکوک به بیماری ام اس است که برای مدتی این بیماری در آنها کشف نشده بود، یعنی این بیماری اگرچه تا 20 سال پیش ناشناخته بود، اما در حال حاضر با ابتلای بسیاری از مردم به ام اس، اغلب افراد جامعه به آن آشنایی دارند.

این عضو هیات علمی‌دانشگاه ایران معتقد است: پس درست نیست که بگوییم طی سه سال شاهد رشد 4 برابری مبتلایان به ام‌اس بودیم چون تعداد موارد ابتلا بیشتر نشده‌اند و این بیماران نسبت به گذشته فقط در حال بیشتر شناخته شدن هستند.

کد خبر 31707

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز