سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مقام نظامی روس از استقرار مجموعه های پدافند موشکی اس-۴۰۰ در محدوده جغرافیایی قطب شمال خبر داد.

 روسیه در قطب شمال اس-۴۰۰ مستقر کرد

به گزارش ایرنا، یک مقام ستاد کل نیروهای مسلح روسیه که نامش فاش نشده است، روز سه شنبه به خبرگزاری ایتارتاس گفت: روسیه امسال دو هنگ پدافند موشکی مجهز به مجموعه های پدافند موشکی اس-400 در مناطق مجاور قطب شمال مستقر کرده است.

وی افزود: این تسلیحات در مجمع الجزایر «نووایا زملیا» و منطقه «تیکسی» (در شمالی ترین نقاط روسیه) در مجاورت قطب شمال مستقر شده است.

مجموعه های پدافند موشکی اس 400 یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس.ای-21) پیشرفته ترین تسلیحات پدافند موشکی روسی است که قادر به هدف قرار دادن هواپیماها تا برد 400 کیلومتر و موشک های تاکتیکی تا شعاع 60 کیلومتری است.

مقام روس همچنین گفت که برای پوشش هوایی مجموعه های اس-400 از حملات هوایی احتمالی، مجموعه های پدافند هوایی «پانتسیر» در مناطق مجاور قطب شمال مستقر شده است.

در سرزمین نووایا زملیا، همچنین سیستم های موشکی ساحل به دریای «باستیون» استقرار یافته است.

وی اضافه کرد: این تسلیحات و مجموعه های موشکی بطور شبانه روزی در حالت آماده باش قرار دارند.

قطب شمال با سرزمین های پهناور و بستر آبی غنی از منابع انرژی از جمله نفت و گاز و معدنی برای پنج کشور مجاور آن و بیش از همه روسیه و آمریکا عرصه جنگ سرد واقعی شده است که از مدت ها پیش راهبرد تسلط خود را بر این سرزمین سفید یخ زده عملیاتی کرده اند.

روسیه ،آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک کشورهای همجوار قطب شمال، برای دستیابی به ذخایر قطبی و تسلط بر آب های پیرامون آن با یکدیگر رقابت می کنند و رقابت این کشورها در یک دهه اخیر افزایش یافته است.

مسکو در سال های گذشته به ویژه در دو سال اخیر برای تشدید و گسترش حضور خود در قطب شمال تلاش و برنامه ریزی کرده که مهم ترین آن تاسیس پایگاه نظامی در منطقه قطب شمال و استقرار دائمی نیروهای خود در این سرزمین است.

در راستای این تلاش ها، روسیه در دو سال اخیر چند رزمایش قطبی برگزار کرده است که در آن ده ها نفر از تفنگداران دریایی ویژه و نیروهای هوابرد با تسلیحات پیشرفته شرکت کردند.

کد خبر 316503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha