سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شماره پنجم و ششم فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی با آثاری از عباس عبدی، حسین ابوالحسن تنهایی، ابراهیم افشار، سید محمد دادگران، بیژن عبدالکریمی و... به تازگی منتشر شده است.

در این شماره از فصلنامه سلطه پوزیتیویسم بر جامعه‌شناسی ایران، جامعه‌شناسی در منظومه عرفانی تنهایی نقد، پلی میان دانش و بینش اجتماعی و فقر کتاب‌های مرجع علوم اجتماعی در ایران از جمله بخش‌های نقد شفاهی است.

، شماره جدید این فصلنامه در گفت‌وگویی با عباس عبدی پژوهشگر مسائل اجتماعی به بررسی وضعیت جامعه‌شناسی و نقد علمی این رشته در ایران پرداخته است. در این گفت‌وگو عبدی می‌گوید که جامعه‌شناسی باید یک مقدار پیش روتر و دقیق‌تر باشد، اما این رفتار موجب سیاست‌زدگی و حتی ایدئولوژیک شدن دانش جامعه‌شناسی شده است و به همین دلیل اثرگذاری خود را در جامعه از دست می‌دهد.

بخش دیگر این فصلنامه به مطالب دکتر حسین ابوالحسن تنهایی اختصاص یافته است. تنهایی با بیان اینکه جامعه‌شناسی ایران بویی از تفسیرگرایی نبرده است، می‌گوید: متأسفانه جامعه شناسی ایران درک درستی از تفسیرگرایی ندارد. علت‌اش هم سلطه بی رویه پوزیتیویسم و انحصار بی‌رویه آن در دانشگاه‌های ایران است.

همچنین در این شماره فصلنامه اسماعیل قدیمی استاد دانشگاه و در نوشتاری به بررسی مسئله نقد پرداخته است. همچنین نقدی بر دیدگاه دبوراتنن درباره رویکردهای نقادانه: بازی باور و بازی تردید از سوی دکتر حیدری به مخاطبان معرفی شده است.

در این فصلنامه برساخته شاعرانگی ایرانیان، زبان‌شناسی انتقادی در قالب تحلیل گفتمان انتقادی، آیا سرانجام عقل بشر بر طبقه پیروز خواهد شد؟ طرد اجتماعی، محرم و صفر در فرهنگ مردم ایران در بخش نقد تألیف منتشر شد در بخش نقد تالیف ارایه شده است.

در بخش نقد ترجمه مقاله‌های مارکسیسم جامعه‌شناسانه، افسردگی پساکمونیستی، واکاوی بنیادهای اندیشه سیاسی مدرن در عصر رنسانس و دین پیرایی، رسانه‌ها؛ چالش‌ها، مسئولیت‌ها و گفتمان اخلاقی، ساختار اجتماعی شهر در مدیریت شهری نوین، قدرت در جامعه شبکه‌ای منتشر شده است.

همچنین ضرورت بازاندیشی در شرق‌شناسی وارونه در بخش زاویه و جامعه‌شناسی دین؛ بخشی از پیکره بزرگ جامعه شناسی در بخش شایسته خواندن و کتابی در برابر توسعه در بخش نقد گذشته آمده است.

فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی با هدف نقد و معرفی و رو نق کتاب‌ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در این حوزه فعالیت می‌کند.

سردبیر فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی دکتر محمدرضا رسولی است. هیئت مشاوران علمی این فصلنامه را دکتر هادی خانیکی، دکتر محمد امین قانعی راد، دکتر مهدی منتظر قائم، دکتر تژا میرفخرایی، دکتر اسماعیل قدیمی و دکتر غلامرضا لطیفی تشکیل می‌دهند.‎

کد خبر 316423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha