دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

«سال آینده در مدارس دولتی عادی ثبت نام در رشته علوم انسانی وجود ندارد و دانش‌آموزان حتماً باید در دبیرستان‌های فرهنگ که ضوابط خاصی دارد ثبت نام شوند.»

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اين خبر درباره وضعيت مدارس فرهنگ به خبرگزاري مهر گفت:« در حال توسعه مدارس فرهنگ هستيم.اكنون تعداد ۱۲ مدرسه فرهنگ وجود دارد كه در تلاشيم تا سال آينده ۲۴ مدرسه فرهنگ جديد راه‌اندازي كنيم. در حقيقت با تقويت مدارس فرهنگ براي هدايت استعدادهاي برتر به رشته علوم انساني تلاش مي‌كنيم.»

اسفنديار چهاربند با اشاره به اينكه در پايان سال تحصيلي جاري دانش‌آموزان در پايه نهم هدايت تحصيلي مي‌شوند، افزود:«براين اساس از سال اول دبيرستان به شاخه‌ها و رشته‌هاي تحصيلي هدايت مي‌شوند.

در حقيقت هدايت تحصيلي از پايه اول دبيرستان به پايه نهم منتقل شده است.اگر با يك برنامه‌ريزي دقيق و هوشمندانه و با ارتقاي آگاهي خانواده‌ها اين مرحله صحيح اجرا نشود، توزيع دانش‌آموزان بين شاخه‌ها و رشته‌هاي تحصيلي دستخوش تغييرات جدي مي‌شود و دستاورد سال‌هاي گذشته كه هدايت 35درصد دانش‌آموزان به شاخه فني و حرفه‌اي بود، تهديد مي‌شود.»

وي با بيان اينكه بعد از سال 72و اجراي نظام جديد متوسطه، هدايت تحصيلي از دوره راهنمايي به متوسطه منتقل شد و حالا پس از 22سال مجدد به همان دوره متوسطه اول يا راهنمايي سابق بازخواهد گشت، توضيح داد:«هدايت تحصيلي در پايه نهم صرفاً به‌معناي انتخاب يك رشته تحصيلي نيست بلكه پيامد آن توزيع منابع انساني در سال‌هاي آينده است و گام نخست جهت‌گيري نيروي انساني براي ورود به بازار كار است. اگر امروز شاهديم بيش از 300هزار صندلي در مؤسسات آموزش عالي خالي است بايد ريشه آن را در هدايت تحصيلي دانش‌آموزان جست‌وجو كنيم.»

به گفته وي، در سال تحصيلي 95-94يك ميليون و 80هزار دانش‌آموز در 4هزار و 200مدرسه كه 2هزار و 700مدرسه دولتي و هزار و 500مدرسه غيردولتي هستند، تحصيل مي‌كنند. چهاربند همچنين با انتقاد از برخي كه عنوان مي‌كنند سرانه به مدارس پرداخت نشده، گفت: معمولاً هر سال در قالب كمك‌سرانه حداكثر به ازاي هر دانش‌آموز 5هزار تومان پرداخت مي‌شود، اما با تعهدات 34ميليارد توماني شهرداري، اين عدد به 3برابر مي‌رسد. 2‌ميليارد و 700ميليون تومان نيز به‌عنوان سرانه بين مناطق آموزش و پرورش تهران توزيع شده است و تا پايان هفته، تمام مدارس اين مبالغ را دريافت مي‌كنند.

به گفته وي حدود 9ميليارد تومان صرف تعميرات مدارس، سرويس‌هاي بهداشتي، تعمير تجهيزات هنرستان‌ها، تعمير ميز و نيمكت، استانداردسازي سيستم‌هاي گرمايشي مدارس در تهران شده است. همچنين براساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران، در بودجه سال 94شهرداري مبلغ 260ميليارد ريال به مدارس تخصيص يافته است. حدود 140ميليارد ريال هم به‌عنوان خدمات و بهسازي فضا، به مدارس ارائه شده كه بيش از 70درصد اين تعهدات عملي شده است.همچنين شهرداري 12ميليارد ريال به‌صورت نقدي در اختيار مدارس قرار خواهد داد كه با احتساب اين رقم بيش از 34ميليارد تومان شهرداري تهران به آموزش و پرورش كمك كرده است.

کد خبر 316266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha