فیلمساز مشهور آمریکایی و خالق سه‌گانه «پدرخوانده» در مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره فیلم مراکش با خواندن بخش‌هایی از قرآن به‌ویژه سوره مبارکه فاتحه‌الکتاب، از اسلام و مسلمانان در مقابل داعش و گروه‌های تروریستی دفاع کرد.

سینما

به گزارش همشهري، فرانسيس فورد كاپولا كه رياست هيأت داوري 9نفره جشنواره 2015فيلم مراكش را بر عهده دارد، همراه همكاران خود در يك نشست خبري شركت كرد و به پرسش‌هاي خبرنگاران حاضر در رباط پايتخت مغرب پاسخ داد. اين نشست كه آشكارا تحت‌تأثير حمله‌هاي تروريستي پاريس و قتل عام اخير در سن برناردينوي آمريكا قرار داشت، با اشاره كاپولا و ديگر اعضاي هيأت داوري به نقش متفاوت فيلمسازان در دنياي امروز آغاز شد اما به‌گونه‌اي ديگر ادامه يافت.

  • اسلام؛ دين صلح و عشق

فيلمساز برنده اسكار در پاسخ به پرسشي درباره وقايع تروريستي در فرانسه و ديگر نقاط دنيا، ميكروفن را در دست گرفت و مستقيم سراغ قرآن رفت. او اسلام واقعي را دين صلح، رحمت، بردباري و عشق دانست و درباره آنچه در كتاب مقدس مسلمانان آمده است، گفت: اگر شما با قرآن آشنا باشيد، مي‌دانيد كه با اين كلمه‌ها آغاز مي‌شود؛ به نام خداوند بخشنده مهربان. ستايش مخصوص خداست كه پروردگار جهانيان است و مالك روز داوري است.

  • خداوند رحمان و رحيم

كاپولا سپس تعريفي دقيق‌تر از دين اسلام به حاضران ارائه داد و افزود: مي‌دانيد كه اين دين زيبا در قرن سيزدهم ميلادي در اوج تمدن قرار داشت. مي‌دانيد كه ريشه اين دين و 2واژه بسيار مهم آن صفات رحمان و رحيم خداوند است. همه ما بايد از اين رفتارهايي كه به مردم آسيب مي‌رساند به همان خدا پناه ببريم. اتفاقي كه امروز براي مسلمانان سراسر جهان مي‌افتد، قلب همه را به درد مي‌آورد اما بايد بدانيم كه اين دين، بد تعبير شده است.

دفاع جانانه فيلمساز 76ساله‌ زاده ديترويت در شرايطي كه فشارها بر مسلمانان به‌ويژه در اروپا روزبه‌روز افزايش مي‌يابد، با تحسين رسانه‌هاي مراكشي و آفريقايي مواجه شد. برخي رسانه‌هاي حاضر در نشست خبري هيأت داوران جشنواره فيلم مراكش از جو عجيب سالن پس از سخنراني كاپولا خبر داده‌اند؛ اشك در چشم بسياري از مسلمانان حلقه زده و سالن چنان غرق در سكوت شده بود كه مي‌شد صداي نفس كشيدن حاضران را به آساني شنيد.

  • هنر در خدمت قدرتمندان

كاپولا كه فيلم‌هايي چون «اينك آخرالزمان» و «دراكولاي برام استوكر» را هم در كارنامه دارد، در بخش اول سخنان خود درباره تأثير هنر بر دنياي امروز گفت: تصور نكنيد كه امروز فقط هنر قدرت تغيير دادن دنيا را دارد؛ البته هنرمندان ديگر با هنر خود تعيين‌كننده ماجراها و روابط نيستند اگر مي‌خواهيد بدانيد چه كساني در حال مديريت دنيا هستند، بايد به بنگاه‌هايي توجه كنيد كه بيشترين هنرمندان را به خدمت مي‌گيرند.

وي با اشاره به اينكه شركت‌هاي مختلف در كار استخدام هنرمندان هستند، افزود: سينما بيش از 100سال پيش به‌دست كساني خلق شد كه از نظر تجربي آزاد بودند اما امروز كسي جرأت تجربه‌كردن ندارد. آنها كه صنعت فيلم و سينما را تحت نظارت و مديريت دارند، مي‌خواهند فيلم‌هاي پرفروش بسازند و حالا ما در يك نقطه عطف قرار داريم. به‌عنوان يك هنرمند مي‌توانيم دنيا را دگرگون كنيم اما بايد براي تجربه كردن آزاد باشيم و فيلم خودمان را بسازيم.

آنتوان كوربين، ژان پير ژونه، نومي كاواسي، سرجيو كاستليتو، اولگا كوريلنكو، ريچا چادا و اما عيوش ديگر اعضاي هيأت داوران بودند كه همراه كاپولا در نشست خبري شركت كردند. كاستليتو در اين نشست با اشاره به ترديد خود براي حضور در مراكش پس از حمله‌هاي تروريستي پاريس گفت: احساس كردم آمدن به اينجا و حضور در كنار اعضاي هيأت داوران نشان‌دادن نوعي مقاومت و رفتار سياسي است. اگر ما به كارمان ادامه بدهيم و به آينده اميدوار باشيم، نقش خود را درست ايفا كرده‌ايم.

  • يك فيلمساز پرافتخار

فرانسيس فورد كاپولا كه از اجدادي ايتاليايي‌تبار در آمريكا به دنيا آمده، يكي از 6فيلمساز تاريخ سينماست كه سابقه بردن جايزه اسكار را در رشته‌هاي كارگرداني، تهيه‌كنندگي و فيلمنامه‌نويسي دارد. نام او در تاريخ جشنواره كن هم در كنار 7فيلمساز ديگر ثبت شده كه توانسته‌اند 2بار جايزه معتبر نخل طلا را با خود به خانه ببرند.

کد خبر 316215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha