یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

کارشناسان و اعضای کانون عالی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی کشور معتقدند بیش از ۷۰درصد بازنشستگان و کارگران کشور زیر خط فقر هستند، دریافتی آنها کمتر از یک میلیون تومان است و در شرایط بدی زندگی می‌کنند.

بازنشستگان

  اين در حالي است كه پيش از اين سازمان تأمين اجتماعي تأييد كرده بود 05درصد مستمري بگيران كشور حداقل‌ترين حقوق و دستمزد و مستمري را دريافت مي‌كنند و مديــرعــامل صندوق بازنشستگي هم از كاهش ۴۷درصدي قدرت خريد بازنشستگان خبر داده بود. اما حالا عضو هيأت مديره كانون عالي بازنشستگان تأمين اجتماعي كشور مي‌گويد 70درصد بازنشستگان و كارگران حداقل‌بگير هستند و زير خط فقر قرار دارند. آن‌طور كه عليرضا اميري، به ايسنا توضيح داده سفره كارگران و بازنشستگان تهي است و آنان با مشقت روزگار مي‌گذرانند و وزير كار، شوراي‌عالي كار، سازمان تأمين اجتماعي، مجلس و دولت بايد به وضعيت بغرنج كارگران و بازنشستگان رسيدگي كنند.

  • حقوق 300تا 710هزار توماني

رئيس سابق كانون عالي بازنشستگان تأمين اجتماعي در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:«اينكه بيش از 70درصد بازنشستگان و كارگران تأمين اجتماعي زير خط فقر هستند واقعيتي غيرقابل انكار است.» علي‌اكبرخبازها وضعيت زندگي اين قشر چنين توضيح مي‌دهد:« با توجه به شرايط موجود جامعه اگر كسي در شهرها زير يك ميليون و 500هزار تومان درآمد داشته باشد با شرايط بحراني به لحاط معيشتي روبه‌رو مي‌شود، اين در حالي است كه بيش از 70درصد بازنشستگان و حتي كارگران تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي از 300هزار تومان تا 710هزار تومان حقوق دريافت مي‌كنند.» رئيس سابق كانون عالي بازنشستگان تأمين اجتماعي با نامناسب خواندن شرايط كارگران مي‌گويد:«وضع اقتصادي كشور مناسب نيست و وصولي تأمين اجتماعي در كارفرمايان پايين است و مشكل نقدينگي مشهود است و كارخانه‌ها روي به تعديل نيروي كار آورده‌‌اند.» اين اظهارات در حالي است كه به گفته سيدتقي نوربخش مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي بيش از 40ميليون نفر از جمعيت كل كشور تحت پوشش اين سازمان هستند كه حدود 5ميليون نفر از اين تعداد را مستمري بگيران تشكيل مي‌دهند.

يك عضو كانون عالي بازنشستگان و مستمري‌بگيران شهر تهران نيز در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:«بيش از 75درصد بازنشستگان و كارگران تأمين اجتماعي ماهانه زير يك ميليون تومان حقوق مي‌گيرند و اين بسيار غم‌انگيز است. حسين ايزدان با اعلام اينكه 65درصد از بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي حداقل بگير هستند و 10درصد نيز زير يك ميليون تومان حقوق مي‌گيرند، توضيح مي‌دهد:« بسياري از بازنشستگان كه با 10سال سابقه بيمه‌پردازي و 60سال سن بازنشسته شده‌اند درصورتي كه عائله‌مند باشند حدود 300هزار تومان حقوق بازنشستگي دريافت مي‌كنند. هيچ‌گاه در چند سال اخير به حداقل حقوق و دستمزد كارگران و بازنشستگان توجهي نشده و افزايش حقوق همواره بدون توجه به نرخ واقعي تورم بوده است. همين امر موجب كاهش روزافزون قدرت خريد بازنشستگان و كارگران شده‌است.»

  • سرنوشت نامعلوم ۴۰ميليون بيمه شده

رئيس كانون عالي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي هم با اظهار نگراني از وضعيت تأمين اجتماعي در كشور، معتقد است سرنوشت ۴۰ ميليون نفر تحت پوشش به وضعيت اين سازمان بستگي دارد. علي اكبر بيات با بيان اينكه بدهي انباشته شده از دولت‌هاي قبل به اين دولت به ارث رسيده و دولت تدبير نيز بايد نسبت به بدهي سازمان در قالب راهكار و برنامه‌ريزي درست اقدام كند، مي‌گويد:«مهم‌ترين چالش اين سازمان در حال حاضر بدهي دولت است، دولت سهم حق بيمه ۳ درصدي خود را پرداخت نمي‌كند درحالي‌كه كارفرما مكلف به پرداخت سهم ۲۰ درصدي حق بيمه خود است. همسان‌سازي‌ حقوق بازنشستگان نيز به بدهي دولت گره خورده است، هر زماني كه حرف از همسان‌سازي مي‌شود، مسئولان مي‌گويند كه دولت بدهي خود را پرداخت نمي‌كند و ما نيز نمي‌توانيم آن را اجرايي كنيم.» در سال 94دولت افزايش 17درصدي حداقل‌بگيران و ۱۵درصدي ساير بازنشسته‌ها را تصويب كرد اما همه انتقاد اين بود كه اين افزايش‌ها نسبتي با تورم ندارد. بايد منتظر ماند و ديد سال آينده دولت چه تصميمي براي اين افراد خواهد گرفت.

کد خبر 316104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha