شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

رضا ظریفی: ذوق زده شدیم. آنقدر نور درخشان خورشید شدید بود که تا توانستیم چشمانمان را تنگ کردیم که خدای نکرده ردپای آبی آسمان و برق برف‌های توچال خیلی در ذهنمان جدی نقش نبندد تا حسرتی شود برای روزهای بعدمان.

هوای پاک

اما مگر مي‌شود وسوسه تماشاي كوه‌هاي خيلي دور، خيلي نزديك شمال تهران را بي‌خيال شد؟ ما در تمام روزهاي يك سال مگر چندبار فرصت داريم تا ذل بزنيم به دماوند يا دست بيندازيم تا برج ميلاد را بگيريم؟نمي‌دانم جمعه گذشته مسئولان و مديران ارشد و مياني دولت در تهران حضور داشتند يا نه تا آسمان آبي و زيباي تهران را ببينند. آسماني كه يك بارندگي حسابي چهره‌اش را شست و باد هم آن را زيباتر كرد تا هواي پاك ميهمان ريه‌هاي شهروندان شود.

بارها به اين نكته اشاره كرده‌ايم كه باد و باران هواي تهران را مديريت مي‌كنند و اين بار هم اين امر ثابت شد. وقتي آسمان تهران آبي مي‌شود و شهرزيباتر به چشم مي‌آيد اين سؤال در ذهن بسياري از مردم نقش مي‌بندد كه چرا آسمان هميشه آبي نيست؟ مسئولان محيط‌زيست كشور كه هفته گذشته به پاريس سفر كردند تا در اجلاس سران كشورها براي مقابله با تهديدات زيست‌محيطي كره‌زمين شركت كنند چه دستاوردي براي رفع آلودگي هواي شهرهاي كشور داشته‌اند؟

بارها به اين مسئله اشاره شده كه راهكار رفع آلودگي هواي تهران كمك به توسعه حمل‌ونقل عمومي و به‌خصوص متروست اما شواهد امر در يك دهه گذشته نشان مي‌دهد كه دولت‌هاي رفته و آمده علاقه‌اي به اين موضوعات ندارند. اين در حالي است كه بندهاي قانوني مختلفي وجود دارد كه دولت را موظف مي‌كند تا نسبت به توسعه حمل‌ونقل عمومي در شهرها اقدام كند. در اين شرايط است كه شهروندان در استفاده از حمل‌ونقل عمومي دچار زحمت مي‌شوند و البته بايد آلودگي هواي شهرها را هم تحمل كنند. آسمان آبي براي تهران در فصل سرد سال منظره‌اي بديع است كه به هيچ وجه راحت به‌دست نمي‌آيد. اگرچه ديروز باز هم دود و آلودگي، آبي آسمان را رو به تيرگي برد اما باز هم بايد منتظر ماند و ديد رحمت الهي دوباره چه زماني چهره شهر را خواهد شست.

کد خبر 316089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha