آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر پروازی باعث شکل‌گیری رقابت بین ایرلاین‌ها در بازارشده است و به‌طور طبیعی، قیمت بلیت در روزهای پرترافیک و منتهی به تعطیلات روندی افزایشی به‌خود گرفت و البته در روزهایی که مسافر هم کمتر است قیمت‌ها با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

flight

همزمان با اجراي طرح آزادسازي قيمت بليت هواپيما در 170مسير هواپيمايي، قيمت بليت در برخي مسيرهاي پرترافيك اوج گرفت به‌نحوي كه قيمت مسافرت با هواپيما از تهران به مشهد در تعطيلات پيش‌رو كه مصادف با شهادت امام رضا(ع) است به مرز نيم‌ ميليون تومان هم رسيد. برخي نمايندگان مجلس در اظهارنظري آزادسازي قيمت بليت هواپيما در روزهاي منتهي به تعطيلات را نادرست ارزيابي كرده‌اند و البته برخي هم آن را لازمه بهبود خدمات و كيفيت در مسير پروازهاي هوايي دانستند.

عليرضا خسروي، عضو كميسيون عمران مجلس با تأكيد بر اينكه آزادسازي قيمت بليت هواپيما در بدترين زمان اجرايي شد، گفت: با اين كار مشكلي از حمل‌ونقل هوايي مسافري كشور حل نشده و اين قبيل تصميم‌گيري‌هاي يكطرفه مناسب حال مردم نيست. خسروي با بيان اينكه يكي از مشكلات اين بخش عدم‌فروش بليت اينترنتي توسط ايرلاين‌هاي كشور است، گفت: به‌جز 3ايرلاين بقيه شركت‌هاي هواپيمايي نمي‌توانند بليت‌هاي خود را به‌صورت اينترنتي به فروش برسانند، اين شركت‌ها بليت‌هاي خود را به‌صورت چارتر در اختيار يك‌سري شركت‌هاي زيرپله‌اي قرار مي‌دهند و آنها در زمان‌هاي خاص اين بليت‌هاي چارتري را گران‌تر مي‌فروشند.

به گزارش ايسنا از بازار فروش بليت هواپيما در روزهاي منتهي به شهادت امام رضا(ع) ، قيمت بليت هواپيما از تهران به سمت مشهد در هفته آينده به شكلي تصاعدي افزايش پيدا كرده و در شرايطي كه در روزهاي يكشنبه و دوشنبه مي‌توان بليت‌هايي با قيمت كمتر از 200هزار تومان نيز پيدا كرد، اما هر چه به روزهاي پاياني هفته نزديك مي‌شويم قيمت‌ها افزايش يافته است.

هرچند اين رقم‌ها با توجه به پيك سفر زائران به سمت مشهد و نياز چند ميليوني بازار مطرح شده‌ است، اما رسيدن بليت تهران - مشهد به مرز نيم‌ميليون تومان آن هم تنها چند روز پس از آزادسازي نرخ‌ها اين سؤال را به‌وجود مي‌آورد كه در آينده باز هم اتفاقاتي از اين دست شكل بگيرد. بايد ديد آيا سازمان هواپيمايي با نرخ‌هاي مطرح شده در بازار برخورد خواهد كرد و يا آزادسازي به همين منوال ادامه پيدا مي‌كند.

  • آزادسازي بليت هواپيما

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به جزئيات طرح آزادسازي نرخ بليت هواپيما، گفت: ايرلاين‌ها ۵ هزار ميليارد تومان بدهي دارند. علي عابدزاده با بيان اينكه در راستاي اجراي مصوبه مجلس شوراي اسلامي سال گذشته بخشي از طرح آزادسازي نرخ بليت هواپيما در قالب متنوع‌سازي‌ نرخ بليت اجرا شد، افزود: در نهايت طي چند روز اخير قيمت بليت هواپيما در ۱۷۰ مسير به‌طور كامل آزاد اعلام شد و پايان امسال آزادسازي نرخ بليت هواپيما براي تمام مسيرهاي باقيمانده پروازي نيز آزاد مي‌شود. عابدزاده افزود: سازمان هواپيمايي نظارت كامل بر مسيرهاي پروازي حمايتي كه از مسيرهاي كم تقاضا هستند، دارد.

  • چارترها بليت را گران كردند

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي با اعلام اينكه هنوز ايرلاين‌ها قيمت‌هاي جديد بليت را پس از آزادسازي اعلام نكرده‌اند، گفت: افزايش قيمت بليت مربوط به چارتركنندگاني است كه از قبل صندلي هواپيما را رزرو كردند. مقصود اسعدي ساماني در گفت‌وگو با مهر با بيان اينكه شركت‌ها بليت را روي سايت خود يا از طريق آژانس‌هايي با مجوز بند الف به فروش مي‌رسانند، افزود: هنوز بررسي‌ها براي تعيين قيمت بليت از سوي ايرلاين‌ها انجام نشده است، بنابراين افزايش نرخ‌ها هم مربوط به ايرلاين‌ها نيست.

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي با بيان اينكه آزادسازي به‌معناي افزايش قيمت نيست، اظهار داشت: شركت‌ها با برآورد هزينه‌ها و شرايط عرضه و تقاضا قيمت بليت را به‌تدريج از هفته آينده اعلام مي‌كنند كه ممكن است هر شركتي قيمت متفاوتي داشته باشد. ساماني با اعلام اينكه هدف شركت‌ها اين است كه هر قشري با هر سطح درآمدي بتواند از حمل‌ونقل هوايي استفاده كند، گفت: با توجه به امكاناتي كه در اختيار مسافران قرار مي‌گيرد و هزينه تمام‌شده شركت‌ها، نرخ بليت از سوي هر شركت جداگانه اعلام مي‌شود.

کد خبر 315968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha