هنوز کنفرانس ۲روزه نفت تهران ـ که در آن از الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران رونمایی شد ـ به پایان نرسیده بود که ۲ اقتصاددان شناخته شده یعنی احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس و مسعود درخشان از کارشناسان اقتصاد انرژی در ۲اظهارنظر جداگانه با انتقاد از مدل قراردادهای جدید نفتی، این قراردادها را مغایر با قانون اساسی و قوانین بالادستی دانسته و خواستار اصلاح آن شدند.

توکلی

به گزارش فارس، احمد توكلي گفت: از نظر قانوني ايرادات مهمي به الگوي جديد قراردادي وارد است و همچنين در موارد زيادي برخلاف مصلحت كشور و ارتقاي وضعيت شركت‌هاي نفتي داخلي است و ممكن است باعث ضررهاي هنگفتي به كشور شود. وي افزود: من به‌صورت تلفني به آقاي زنگنه گفتم كه اين الگوي قراردادي ايراد دارد و ايشان هم قبول كرد كه اين الگو ممكن است داراي ايراداتي باشد و گفت ما آن را بعداً رفع مي‌كنيم.

وي با بيان اينكه به‌نظر مي‌رسد وزارت نفت نبايد به هيچ وجه در به‌كارگيري اين الگوي قراردادي عجله كند، ادامه داد: دليل اينكه ما درباره اين الگوي قراردادي دير موضعگيري كرده‌ايم ناشي از آن است كه وزارت نفت از دادن اطلاعات اوليه درباره اين قراردادها خودداري كرد و ما به زحمت توانستيم اين الگو را دريافت كنيم چنان‌كه سرانجام هيأت دولت كليات اين الگوي قراردادي را تصويب كرد و اين الگو به‌دست ما رسيد.

توكلي با بيان اينكه با اجرايي شدن قراردادهاي جديد شركت‌هاي نفتي دولتي از نيروي متخصص خالي مي‌شود، تأكيد كرد: به همين دليل بايد حساسيت زيادي به خرج داد چراكه اين الگوي قراردادي خلاف مصلحت ملي است و شركت‌هاي دولتي ايراني را از كارايي مي‌اندازد و اختيار ميادين نفت و گاز را به خارجي‌ها مي‌دهد. مسعود درخشان هم با مقايسه قراردادهاي جديد با قرارداد نفت دارسي و رويترز در دهه 20شمسي بين دولت وقت ايران با دولت انگليس گفت: هيچ قراردادي در طول تاريخ اينگونه قلب شركت ملي نفت ايران را هدف نگرفته است.

وي در تحليلي مفصل پيشنهادهايي براي اصلاح قرارداد جديد نفتي مطرح و تأكيد كرده است: به جاي آنكه شركت ملي نفت با شركت‌هاي مشترك عملياتي متشكل از شركت‌هاي نفتي خارجي و شركاي ايراني او (از بخش خصوصي) وارد قرارداد شود، مستقيما با شركت‌هاي خارجي، قرارداد نفتي را منعقد كند و براي حضور اين شركت‌هاي نفتي ايراني در فرايند عمليات نفتي، مي‌توان برنامه جداگانه‌اي تدوين كرد.

وي همچنين پيشنهاد داد: به جاي آنكه شركت‌هاي نفتي خارجي متعهد به انتقال فناوري و مهارت‌هاي مديريتي به شركت‌هاي ايراني بخش خصوصي باشند، در قرارداد تصريح شود كه شركت‌هاي نفتي خارجي موظف هستند فناوري و مهارت‌هاي مديريتي لازم را به شركت ملي نفت ايران منتقل كنند. پيشنهاد ديگر مسعود درخشان اين است كه يك نهاد نظارتي مستقل از وزارت نفت و شركت ملي نفت، مسئوليت اجراي صحيح تعهدات شركت نفتي خارجي در انتقال مهارت‌هاي فني و مديريتي به شركت ملي نفت را از يك سو و توسعه و بومي‌سازي اين مهارت‌هاي فني و مديريتي توسط شركت ملي نفت را از سوي ديگر عهده‌دار شود.

  • واكنش زنگنه به انتقادها و ابهام‌ها

وزير نفت در يك برنامه تلويزيوني تصريح كرد: قراردادهاي جديد نيازي به تصويب مجلس شوراي اسلامي ندارد، زيرا آنچه را كه نياز بوده پيش از اين تصويب شده است و برخي از نمايندگان اعتراض خود را به رئيس مجلس انتقال داده‌اند. به‌گفته بيژن زنگنه، اكنون دولت يك شرايط عمومي قراردادي را تصويب كرده و طبق قانون اين شرايط عمومي به رئيس مجلس ارجاع مي‌شود و چنانچه جايي از آن خلاف قانون باشد، رئيس مجلس بايد نظر بدهد. وي تأكيد كرد: چنانچه رئيس مجلس اشكالي ديد، دولت موظف است كه اشكالات و ابهامات را برطرف كند و چنانچه رئيس مجلس شوراي اسلامي بخواهد مفاد اين قراردادها را بررسي كند، دولت موظف است كه توضيحات لازم را ارائه كند.

  • قرارداد جديد نفتي بهار95

به گفته علي كاردُر، معاون سرمايه‌گذاري شركت ملي نفت ايران، بعد از كنفرانس تهران گام بعدي آن است كه سرمايه‌گذاران خارجي ارزيابي‌هاي فني خود را انجام و شريك داخلي انتخاب كنند. همچنين شركت‌هاي شل، توتال و لوك اويل مياديني را كه علاقه‌مند به توسعه آنها در ايران هستند مشخص كرده و احتمالا نخستين قرارداد توسعه‌اي در چارچوب قراردادهاي جديد در‌ماه مارس يا آوريل (بهار سال 95)امضا مي‌شود.

کد خبر 315547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha