همشهری آنلاین: ماهیگیران و شاهدان در سواحل سومالی روز یکشنبه گفتند که یک قایق ماهیگیری ایرانی ربوده شده توسط دزدان دریایی سومالی، پس از درگیری مسلحانه با دزدان توانست خود را آزاد کند.

رهایی ماهیگیران ایرانی ازدست دزدان دریایی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مگادیشو، هنوز اطلاعات دقیقی در باره این قایق یا سرنوشت خدمه آن، مداخله احتمالی نیروهای بین المللی در عملیات امداد و نجات ماهگیران به گروگان گرفته شده و یا اقدام خدمه به تنهایی برای بازپس گرفتن این قایق، منتشر نشده است.

با این حال منابع امنیتی سومالی گفتند: این قایق همان شناور ماهیگیری ایرانی است که چند روز پیش با 15 خدمه در امتداد سواحل مرکزی سومالی به اشغال دزدادن دریایی درآمده بود.

به گفته مختار یعقوب ماهیگیر در منطقه هراردیری، ما صدای تیراندازی شدید را شنیدیم که پس از آن چند دزد دریایی کشته و قایق آزاد شد و سپس از ساحل دور و ناپدید شد.

همچنین به گفته عبداللهی باره، یکی از بزرگان محلی، در این درگیری 7 تن از دزدان دریایی کشته و 2 تن دیگر به شدت زخمی شدند که این آمار قابل تایید نیست.

دزدی دریایی در آب های سومالی در سال 2011 با گروگانگیری بیش از 700 تن به اوج رسید. اما این میزان حملات در سال های بعد کاهش یافت که بخشی به دلیل گماردن نگهبانان مسلح در قایق ها و همچنین برقراری گشت های نیروهای دریایی بین امللی در سواحل این منطقه بود.

هنوز ده ها گروگان در دست دزدان دریایی قرار دارند که شامل 26 دریانورد بر روی قایق ماهیگیری نهام 3 است که در مارس 2012 به اشغال درآمد.

همچنین از 2 قایق ماهیگیری ایرانی که در مارس نزدیک سیل حر در مرکز سومالی ربوده شد، یک قایق در ماه اوت از چنگ دزدان گریخت.

سراج دیگر قایق ماهیگیری ربوده شده هنوز با 15 خدمه در دست دزدان دریایی قرار دارد. 4 تن از خدمه این شناور در ماه جاری میلادی (نوامبر) با میانجیگری مقام های محلی سومالی آزاد شدند.

کد خبر 315515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha