چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: لمس سه‌بعدی، نرم‌افزار جدید سیستم عامل اندروید، مارک‌زاکربرگ، لپ‌تاپ‌های جدید مایکروسافت و ساعت اپل از نظر شبکه CNN بهترین رویداد‌هایی بوده‌اند که در سال ۲۰۱۵ در جهان فناوری رخ داده‌اند.

فناوری

جهان فناوري در سال 2015 كه شمارش معكوس پايان آن به تدريج آغاز مي‌شود، نقاط اوج و فرود زيادي را تجربه كرد. رونمايي از جديد‌ترين و پيشرفته‌ترين تجهيزات ارتباطاتي، روبات‌ها،انواع نرم‌افزارها و اپليكيشن‌ها و توسعه فناوري‌هاي فضايي و پزشكي در سال 2015 ميلادي بارها و بارها تكرار شده‌اند و شايد انتخاب برترين‌ها از ميان دريايي از نوآوري و ابداع كار چندان ساده‌اي نباشد.

با اين همه CNN از ميان همه آنچه در اين سال در جهان فناوري رخ داده‌است، 9 مورد را به عنوان برترين‌ها در بخش‌هاي مختلف جهان فناوري انتخاب كرده‌است.

  • برترين معامله: ارزان شدن هزينه خدمات سيم‌كارت‌ها

شركت تي‌موبايل همواره به خاطر وادار كردن رقبايش به تن دادن به تخفيف‌ها و مزاياي گاه و بيگاهش شهرت دارد، مانند دسترسي كوتاه‌مدت و رايگان به شبكه نتفليكس و راه‌اندازي دكل‌هاي مخابراتي براي كاربرانش. اما شركت‌هاي اوپراتور ديگر مانند اسپرينت و AT&T نيز در سال 2015 تلاش‌هايي براي جلب رضايت مشتريانشان انجام دادند و قيمت‌هاي خود را در رقابت با يكديگر تا حدي قابل توجه كاستند.

  • برترين ابداع: لمس سه‌بعدي

در اين دوران نوآوري در زمينه اسمارت‌فون‌ها كار چندان ساده‌اي نست، اما اپل باري ديگر ابتكار عمل را به دست گرفت و در آي‌فون 6S خود قابليتي به نام لمس سه‌بعدي را معرفي كرد. اين فناوري مي‌تواند ميزان فشاري كه بر نمايشگر وارد مي‌شود را درك كرده و آن را در قالب دستورهاي مختلف ترجمه و اجرا كند. به بياني ديگر مي‌توان به واسطه فشردن نمايشگر با شدت‌ متفاوت، دستورهاي مختلفي به گوشي داده و به بخش‌هاي مختلف آن دسترسي پيدا كرد.

  • برترين نرم‌افزار جديد: Now on Tap

اين نرم‌افزار كه در ماه اكتبر ويژه آخرين نسخه اندرويد ارائه شده‌است، مي‌تواند به كاربر كمك كند با نگه داشتن كليد Home به اطلاعاتي فوري درباره آنچه درون نمايشگر گوشي‌اش درجريان است دسترسي يابد. براي مثال كاربر زماني كه درحال گشت زني درون يك وب‌سايت است يا درحال كار با اپليكيشني خاص است،‌براي ديدن آنچه در صفحه اصلي گوشي‌اش درجريان است، كافي است كليد خانه را نگه دارد تا اطلاعات مرتبط با آن را مشاهده كند. 

  • برترين مديرعامل: مارك زاكربرگ

زاكربرگ در سال 2015 خوش درخشيد. بنيانگذار جوان شركت فيس‌بوك در اين سال به بالاترين ارزش سهام در تاريخ فعاليت اين شركت دست‌يافت و فيس‌بوك نيز مجموعه‌اي بزرگ از قابليت‌هاي جديد را به شبكه‌اجتماعي‌اش افزود،‌ كه از آن جمله مي‌توان به جستجوي جهاني اشاره كرد. با اين‌همه مشاركت وي در فعاليت‌هاي فرافيس‌بوكي از فعاليت‌هاي كاري‌اش نيز تاثيرگذارتر بوده‌اند. زاكربرگ در سال 2015 به فعاليت‌هاي خيرخواهانه‌اش شدت بخشيد، اينترنت را براي كشورهاي درحال توسعه قابل دسترس‌تر ساخت و به بهبود تحصيلات دانش‌آموزان بحران‌زده كمك كرد.

  • برترين گجت: سرفيس پرو 4

امسال شركت مايكروسافت سه لپ‌تاپ جديد فوق‌العاده سرفيس را عرضه كرد كه تمامي آنها در ميان برترين رايانه-تبلت‌هاي موجود در بازار بوده‌اند. اما بهترين و كاربردي‌ترين آنها سرفيس‌پرو 4 است كه از قدرتي فراتر از ميانگين نياز كاربران برخوردار بوده و قيمتي قابل قبول دارد و در عين حال از طراحي بسيار باريك و كم‌وزني برخوردار است.

  • برترين فيلم فناوري: استيو‌جابز

فيلم جنجالي و بي‌نظير دني‌بويل از زندگي استيو‌جابز،‌ بنيانگذار فقيد شركت اپل بهترين تصويرسازي بوده‌است كه تاكنون از شخصيت متغير اين مدير بزرگ جهان فناوري انجام گرفته‌است. درست است كه در اين فيلم بدترين لحظات زندگي جابز به تصوير كشيده شده‌است، اما آرون سوركين نويسنده فيلمنامه اين فيلم سبكي جذاب را براي داستان‌سرايي درباره كد‌هاي رايانه‌اي، قرارو مدارهاي اعضاي هيات مديره و رونمايي‌هاي مشهور شركت اپل خلق كرده‌است.

  • برترين شركت اينترنتي: Gogo 2Ku

 امروزه متصل شدن به اينترنت تقريبا از هر نقطه‌اي از جهان،‌حتي از درون هواپيماها امكان‌پذير شده‌است. شركت Gogo كه اتصال به اينترنت از درون دو سوم هواپيماهاي خطوط هوايي آمريكاي شمالي را تامين مي‌كند،‌ در ماه نوامبر فناوري واي‌فاي جديدي را ارائه كرد كه سرعت آن هفت برابر بالاتر از سرعت اينترنت‌هاي مورد استفاده در هواپيماها است. 

  • برترين قابليت امنيتي: Hello ويندوز

رمز‌هاي عبور بخشي الزامي از زندگي امروز به شمار مي‌روند،‌اما مشكلي درمورد آنها وجود دارد: به راحتي فراموش مي‌شوند يا به راحتي قابل حدس‌اند. Hello قابليتي جديد در ويندوز مايكروسافت است كه اين مشكل را برطرف ساخته‌است و به كاربران امكان مي‌دهد با ويژگي‌هاي چهره‌شان مجوز ورود به محيط مجازي را به دست آورند،‌تنها كافي است به رايانه خود نگاه كنند تا شناسايي شده و مجوز ورود را دريافت كنند.

  • برترين خبر فناوري: ساعت اپل

هيچ‌خبري به اندازه خبر ورود ساعت اپل به بازار توجه جهان فناوري را در سال 2015 به خود جلب نكرد. رونمايي از اين ساعت يكي از موفق‌ترين خبرسازي‌هاي اپل بوده‌است كه باعث شد ديدگاه منفي‌گرايانه بسياري از نظريه‌پردازان نسبت به اپل تغيير كند. رونمايي از اين ساعت همچنين برترين رويداد مطبوعاتي مرتبط با فناوري در سال 2015 بوده‌است.

کد خبر 315101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha