چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: معاون صدر اعظم آلمان در اشاره به ساقط کردن جت روسی توسط ترکیه، گفت: ترکیه بازیگری غیرقابل پیش بینی است.

sigmar gabriel

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در شماره امروز خود در اینترنت نوشت: نمایندگان کشورهای عضو  پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که دیروز به درخواست ترکیه نشستی اضطراری برگزار کردند آنکارا را به خویشتن‌داری فراخواندند.

دیپلمات‌هایی که در این نشست حضور داشتند گفتند هیچ یک از 28 نماینده ناتو از رفتار روسیه دفاع نکردند اما بسیاری از آنها درخصوص این که هواپیماهای ترکیه جنگنده‌های روسی را به خارج از مرزهای هوائی ترکیه هدایت نکرده اند ابراز نگرانی کردند.

یک دیپلمات که نخواست نامش فاش شود گفت: راه‌های دیگری نیز برای برخورد با این گونه رویدادها وجود دارد.

در همین راستا، زیگمار گابریل، معاون آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از اقدام ترکیه در ساقط کردن هواپیمای روسی به شدت انتقاد کرد.

او که رهبر حزب سوسیال دمکرات آلمان و شریک ائتلاف حاکم در این کشور است در کنفرانسی با اشاره به حادثه مذکور گفته است: «در نخستین نگاه و با توجه به سخنان مختلفی که طرف‌های مختلف در منطقه مطرح کرده اند به نظر می‌رسد ما با بازیگری طرف هستیم که رفتارش قابل پیش‌بینی نیست. این بازیگر غیرقابل پیش بینی ترکیه است و نه روسیه».

وزیر اقتصاد آلمان گفته است: این که روس‌ها عامل این درگیری هستند و حریم هوائی ترکیه را نقض کرده‌اند نباید موجب شود افکار عمومی از این حقیقت که ترکیه نقش دشواری را در این درگیری ایفا می‌کند منحرف شود.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز از دولت ترکیه خواسته است که با کرملین در تماس باشد. دولت انگلیس اعلام کرد :احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در تماس تلفنی با دیوید کامرون گفته است که قبلاً چندین بار به این هواپیمای روسی هشدار داده شده بود.

لیناس لینکویسیون، وزیر امور خارجه لیتوانی نیز ساقط شدن هواپیمای روسی توسط ترکیه را رویداد بسیار خطرناکی توصیف کرده است.

او گفت: با توجه به این که آنکارا در گذشته بارها درباره نقض حریم هوائی خود سخن گفته بود ساقط شدن هواپیمای روسی غیرمترقبه نبود.

کد خبر 315087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha