در شرایطی که هنوز هیچ خودرویی در چارچوب طرح فروش اقساطی به خریداران تحویل نشده، بانک مرکزی و خودروسازان سعی می‌کنند تا توپ تأخیر در تحویل این خودروها را به زمین یکدیگر پاس کنند.

خودرو

درحالي‌كه شركت‌هاي خودروسازي تحويل خودروهاي فروخته شده با تسهيلات 25ميليوني را مشروط به پرداخت اين تسهيلات توسط بانك مركزي مي‌كنند، مسئولان بانك مركزي از نبود هيچ تفاهمي در زمينه منوط شدن تحويل يا عدم‌تحويل خودروها به تأمين مالي طرح فروش اقساطي خبر مي‌دهند. ديروز مدير اداره اعتبارات بانك مركزي اعلا م كرد، خودروسازان موظف هستند تعهدات خود را طبق تاريخ قرارداد به مشتري تحويل دهند و در غيراين صورت خلاف اخلاق حرفه‌اي عمل كرده‌اند.

محمدرضا قرباني با بيان اينكه قراردادها بسته شده و بانك مركزي آماده تأمين اعتبار است، تأكيد كرد، اما هنوز بانك‌هاي عامل اطلاعات و اسنادي براي ما ارسال نكرده‌اند. بررسي اين تأخيرنيز نشان داد كه بانك‌هاي عامل در حال دريافت اطلاعات هستند و هنوز اتفاق خاصي نيفتاده است. در عين اينكه خودروسازان نيز تاكنون چك‌هاي ارائه شده را ظهرنويسي نكرده و يا به‌طور كامل مستندات را در اختيار بانك‌ها قرار نداده‌اند.

قرباني با بيان اينكه به مديران‌عامل بانك‌هاي عامل اعلام شده اسناد را به محض دريافت اطلاعات به بانك مركزي ارسال كرده و تا دريافت كامل آن صبر نكنند، افزود: به هيچ وجه مشكل تأمين مالي براي 110هزار خودروي مورد توافق وجود ندارد و به محض طي فرايند دريافت اطلاعات، آماده تأمين مالي هستيم. بانك مركزي تمامي منابع لازم براي تأمين اعتبار را تعهد دارد و نيازي به استفاده از منابع بانك‌ها نيست.

وي با اشاره به اظهارات خودروسازان مبني بر اينكه خودرو را به‌دليل عدم‌تأمين مالي تحويل نمي‌دهند، افزود: اين موضوع به دور از اخلاق حرفه‌اي است و ارتباطي به بانك مركزي ندارد چون قراردادي با مشتري انعقاد كرده و درآن متعهد شده‌اند كه خودرو را در تاريخ مشخص تحويل دهند. به گفته وي در فرايند وام 25ميليوني خودرو، بانك‌ها با مردم ارتباط مستقيمي نداشته و چك‌ها در سررسيد خود وصول و در اختيار بانك قرار مي‌گيرد. اما آن دسته از چك‌هايي كه امكان عدم‌وصول و برگشت آن وجود دارد در تعهد خودروساز خواهد بود و بايد آن را برعهده بگيرد.

قرباني تأكيد كرد كه بانك مركزي فقط تأمين مالي فروش 110هزاردستگاه خودرو را تعهد كرده و بيش از آن را تقبل نمي‌كند، بنابراين خود خودروسازان مي‌توانند با نسيه فروشي اين مشكل را برطرف كنند چرا كه نبايد خارج از سقف مورد توافق ثبت نام انجام مي‌دادند.

  • تحويل خودروها با طي مراحل قانوني

اين در حالي است كه معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو با اشاره به نگراني‌هاي خريداران بعد از بخشنامه ارسالي اين شركت به نمايندگي‌هاي فروش اعلام كرد، اين بخشنامه موضوع جديد و نگران كننده‌اي نبوده و براي تسهيل و تسريع در فرايند واگذاري خودروها به مشتريان، محصولات توليدي به‌صورت اماني به نمايندگي‌ها ارسال مي‌شود تا پس از طي مراحل قانوني خريد، بلافاصله تحويل خريداران شود.

به گفته مصطفي خان كرمي، در بخشنامه اخير يك‌بار ديگر بر ممنوعيت و غيرمجاز بودن تحويل خودروهاي اماني بدون سند و پلاك انتظامي تأكيد شده كه ارتباطي به طرح فروش تسهيلاتي ندارد. همچنين طبق ضوابط اعلام شده طرح تأمين وجوه از منابع بانكي بايد پس از تحويل چك‌ها و مدارك به بانك صورت گيرد كه اين فرايند توسط شركت ايران‌خودرو انجام و با تأييد و تأمين بانك عامل، صدور فاكتور آغاز خواهد شد. وي تأكيد كرد، مشتريان ايران‌خودرو براي اجراي طرح و دريافت خودرو نگراني نداشته باشند، چرا كه اين طرح ملي دولت بي‌شك تا آخرين مرحله، اجرايي خواهد شد.

کد خبر 315043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha