همشهری آنلاین: رئیس جمهور روسیه با تشریح برنامه بزرگ گازی این کشور، از افزایش تولید گاز روسیه به ۸۵۵ میلیارد متر مکعب خبر داد و گفت: روسیه به زودی ۶۰ میلیون تن LNG به بازار عرضه می‌کند.

مهر نوشت: ولادیمیر پوتین دوم آذر ماه در سومین اجلاس مجمع کشورهای صادر کننده گاز در تهران با بیان اینکه همکاری بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان گاز، مهمترین عامل توسعه پایدار در بازار جهانی است، گفت: روسیه سرمایه گذاری های عظیم در حوزه های اکتشاف، تولید، پالایش، انتقال و حمل و نقل گاز را در دستور کار قرار داده است.

رئیس جمهور روسیه با اعلام اینکه توافق های نهایی به منظور تحقق اهداف راهبردی توسعه صنعت گاز روسیه انجام شده است، تصریح کرد: برگزاری سومین اجلاس مجمع کشورهای صادر کننده گاز، بستر مناسبی برای تشریک مساعی بین کشورهای بزرگ تولید کننده، مصرف کننده و صادر کننده گاز خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه همکاری ها بین کشورهای عضو GECF در بیانیه نهایی سومین اجلاس مجمع کشورهای صادر کننده گاز گنجانده شده است، اظهار داشت: بدون شک گاز طبیعی یکی از مهم ترین فاکتورهای توسعه پایدار بوده و مصرف گاز در مقایسه با سایر حامل های انرژی دارای صرفه اقتصادی بالاتر و مشکلات زیست محیطی کمتری است.

رئیس دولت روسیه با اعلام اینکه تقاضا برای مصرف گاز در سبد انرژی جهان به صورت سالانه در حال افزایش است، بیان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰ میلادی میزان تقاضا برای گاز طبیعی در سبد جهانی انرژی به ۳۲ درصد افزایش یابد.

پوتین با یادآوری اینکه در سال ۲۰۱۴ میلادی میزان تقاضا برای مصرف گاز طبیعی در بازار جهانی حدود ۳.۶ تریلیون متر مکعب بوده است، تبیین کرد: این در حالی است که تا سال ۲۰۴۰ میلادی، تا سقف ۵ تریلیون متر مکعب در سال افزایش می یابد.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه بهره برداری از طرح های جدید تولید و ایجاد زیرساختهای انتقال گاز و فراهم کردن مسیرهای امن برای صادرات گاز از طریق LNG در دستور کار روسیه قرار گرفته است، تاکید کرد: تلاش می کنیم تا ریسک سرمایه گذاری در صنایع گاز به ویژه صنعت گاز روسیه را کاهش دهیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تامین امنیت، عرضه گاز و سرمایه گذاری در صنایع گاز جهان بر عهده تمامی مصرف کنندگان و تولید کنندگان است، گفت: حتی مصرف کنندگان هم برای تضمین امنیت سبد انرژی باید در صنایع گاز کشورها سرمایه گذاری کنند.

پوتین در ادامه با اشاره به ورود تکنولوژی های جدید تصریح کرد: ورود این تکنولوژی ها ساختارهای بازارهای گاز را با تغییرات اساسی روبرو کرده و تحولات گسترده ای در فروش و تجارت گاز طبیعی به وجود آورده است.

این مقام ارشد روس با بیان اینکه سال گذشته بورس گاز روسیه در شهر سن پترزبورگ راه اندازی شد تاکید کرد: پیش بینی می شود سالانه حدود ۳۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق بورس سن پترزبورگ فروخته شود که این ۸ درصد از کل فروش گاز روسیه را تشکیل می دهد.

پوتین با بیان اینکه روسیه به دنبال امضاء قراردادهای بلندمدت خرید و فروش گاز طبیعی با کشورهای مختلف جهان است، تصریح کرد: تا سال ۲۰۲۵ میلادی، پروژه بزرگ و ملی انرژی روسیه به بهره برداری می رسد و پیش بینی می کنیم ظرفیت تولید سالانه گاز روسیه به ۸۵۵ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

وی با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با کشورهای اتحادیه اروپا به منظور توسعه زیرساختهای انتقال گاز، یادآور شد: بر این اساس هم اکنون کریدور جنوبی و شرقی برای صادرات گاز به کشورهای اروپایی در حال ایجاد بوده، ضمن آنکه با کشورهای آسیایی به ویژه چین برای صادرات گاز همکاری های خود را توسعه می دهیم.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه به زودی تجارت گاز روسیه به ۱۲۸ میلیارد متر مکعب در سال افزایش می یابد، اظهارداشت: علاوه بر این قصد داریم ظرفیت تولید LNG روسیه را در سال به ۶۰ میلیون تن افزایش دهیم که در این صورت ۱۳ درصد از بازار گاز LNG جهان در اختیار روسیه خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به ضرورت توسعه همکاری های اعضای مجمع کشورهای صادر کننده گاز خاطرنشان کرد: باید با همکاری کشورهای عضو این مجمع و سایر شرکاء و توسعه صنعت گاز در نقاط مختلف جهان، امنیت عرضه گاز در بلندمدت را فراهم کنیم.

کد خبر 314855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha