دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

مقام‌های فرانسه از زمانی که حملات پاریس به پایان رسید روی طراحی این عملیات در داخل سوریه پافشاری داشته‌اند اما حالا اعلام اسامی مظنونان این عملیات تروریستی و تلاش برای بازداشت افراد فراری نشان می‌دهد که مغزهای متفکر این حملات همگی در اروپا بوده‌اند.

پاریس

روز گذشته نيروهاي ويژه ضدتروريسم فرانسه در 8شهر بيشتر از 150عمليات تجسس و بازداشت را انجام دادند كه براساس آخرين گزارش‌ها بازداشت 23نفر را به‌دنبال داشته است. شبكه تلويزيوني بي‌اف‌ام فرانسه گزارش داده در عمليات پليس در شهر ليون خمپاره‌انداز و تسليحاتي ديگر ازجمله تعداد زيادي كلاشنيكف كشف شده است.

همزمان با نيروهاي امنيتي فرانسه در بلژيك هم نيروهاي ويژه در جست‌وجوي سراسري براي بازداشت كسي هستند كه از سوي رسانه‌ها به‌عنوان مغز متفكر حملات هماهنگ پاريس معرفي شده است. جمعه شب چندين حمله در پاريس ازجمله در رستوران‌ها، استاديوم ملي اين كشور و يك سالن كنسرت، كشته شدن حداقل 129نفر را به‌دنبال داشت.

در بلژيك حالا همه در تعقيب صلاح عبدالسلام ، 26ساله و متولد بروكسل هستند كه به‌عنوان طراح اين حملات معرفي شده است. او يكي از 3برادري است كه گفته مي‌شود در اجراي حملات پاريس دست داشته‌اند. يكي از اين 3نفر در حمله به سالن كنسرت باتاكلان پاريس كشته شد و ديگري در بلژيك دستگير شد. محمد عبدالسلام كه در بلژيك بازداشت شده بود اما روز گذشته بدون هيچ دليلي آزاد شد.

  • تك‌تيراندازها در خيابان‌هاي بل‍ژيك

منطقه مولن‌بيك بلژيك ديروز شاهد حضور صدها نيروي امنيتي بود و باعث شد تا خبرنگاران بسياري به منطقه بروند. با استقرار تك‌تيراندازها روي پشت‌بام خانه‌ها صداي چندين مورد تيراندازي و انفجار طي حملات پليس شنيده شده اما هنوز خبري از بازداشت صلاح عبدالسلام نيست. روز گذشته خبرهايي ازپيدا شدن و بازداشت او منتشر شد اما مقام‌هاي بلژيك بلافاصله آن را تكذيب كردند. گفته مي‌شود اين فرد به‌دنبال حملات پاريس در مرز بلژيك توسط نيروهاي پليس متوقف شده و مورد سؤال و جواب قرار گرفته بوده اما مأموران اجازه داده‌اند از مرز عبور كند و وارد بلژيك شود. مسئله‌اي كه رسانه‌ها آن را يك گاف بزرگ ديگر فرانسه توصيف كرده‌اند. مقام‌هاي بلژيك مي‌گويند او در حومه بروكسل مخفي شده است.

  • همه سرنخ‌ها در اروپا

مانوئل والس، نخست‌وزير فرانسه اعلام كرده كه حملات جمعه شب پاريس، در سوريه طراحي و برنامه‌ريزي شده بود و به همين‌خاطر يكشنبه شب حداقل 10جنگنده فرانسه شديدترين حملات اين كشور را در سوريه انجام دادند. اما براساس اطلاعيه‌اي كه دادستاني فرانسه منتشر كرده، حداقل 3نفر از كساني كه در حملات پاريس نقش داشتند داراي مليت فرانسوي بودند و 2نفر از آنها در بروكسل پايتخت بلژيك زندگي مي‌كردند.

عمر اسماعيل مصطفايي كه طي حملات پاريس كشته شد يكي از افراد فرانسوي بود كه پليس 6نفر از اعضاي خانواده او را بازداشت كرده و در حال بازجويي از آنهاست. مقام‌هاي فرانسوي اذعان كرده‌اند كه اين فرد ساكن حومه پاريس نامش در فهرست افراد مظنون امنيتي بوده اما كنترل خاصي روي او صورت نگرفته است. اعلام گستردگي شبكه اين نيروهاي افراطي در اروپا باعث شده تا برنار كازنوو وزير كشور فرانسه از اتحاديه اروپا براي بررسي اقدامات امنيتي تازه، درخواست نشست اضطراري كند. مقام‌هاي فرانسوي مي‌گويند اين شبكه برنامه حملات گسترده‌اي را در اروپا انجام داده است.

ساعاتي پس از حملات پاريس هم نيروهاي امنيتي از كشف پاسپورت سوري يكي از عاملان حمله خبر داده‌ بودند. روز گذشته اعلام شد كه اين پاسپورت تقلبي بوده اما پيش از اين بسياري اين سؤال را مطرح كرده بودند كه چه‌كسي در زمان عمليات انتحاري پاسپورت به همراهش دارد! به گزارش رويترز مقام‌هاي تركيه روز گذشته اعلام كردند كه حداقل 2بار به دولت فرانسه درباره برنامه‌ريزي حملات تروريستي دراين كشور هشدار داده و اعلام خطر كرده بودند اما پاريس به اين مسئله بي‌توجهي كرد. مقام‌هاي فرانسه هر چند علاقه دارند برنامه‌ريزي اين حملات را به سوريه وصل كنند اما آنچه از بازداشت‌ها مشخص شده اين است كه نيروهاي افراطي و تروريستي در دل اروپا جا خوش كرده‌اند و گاف‌هاي امنيتي فرانسه باعث شد تا آنها موفق به چنين حملاتي شوند.

حوادث اروپا

کد خبر 314070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha