دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: کمتر از ۳‌ ماه به برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر مانده و گروه‌های نمایشی متقاضی حضور در بخش‌های مختلف این دوره، تمرین‌های خود را از مدتی پیش آغاز کرده‌اند.

نمایش

امسال در فضاي باز گروه‌هاي نمايشي در 2بخش مسابقه تئاتر خياباني و مهمان حضور مي‌يابند و نمايش‌هاي صحنه‌اي هم در بخش‌هاي نسل نو، توليدات تازه و مرور تئاتر ايران (برگزيدگان جشنواره‌هاي استاني و آثار اجراشده در تالارهاي نمايشي سراسر ايران) روي صحنه مي‌روند.

به گزارش همشهري، به‌نظر مي‌رسد يكي از تمايزهاي اصلي تئاتر فجر سي و چهارم با سال‌هاي گذشته اين است كه برگزاركنندگان جشنواره امسال تمركز خود را بيشتر معطوف به انتخاب آثار اجراشده كرده‌اند تا نمايش‌هاي تازه. پلاتوهاي اداره برنامه‌هاي تئاتر در حال حاضر ميزبان 35گروه نمايشي هستند كه خود را براي حضور در جشنواره تئاتر فجر، پانزدهمين جشنواره تئاتر مقاومت و دومين سوگواره خمسه آماده مي‌كنند.

البته بخش عمده فضاي اداره تئاتر به گروه‌هاي مرتبط با تئاتر فجر اختصاص يافته و از 35گروه حاضر در آن، 22گروه متقاضي حضور در جشنواره فجر هستند. از ميان گروه‌هايي كه هر روز به ساختمان اداره تئاتر در ايرانشهر مي‌روند، دبيرخانه سي و چهارمين جشنواره تئاتر فجر 20گروه را براي بخش تازه‌هاي تئاتر ايران معرفي كرده و 2گروه هم در بخش تئاتر خياباني خود را براي بازبيني اوليه و حضور در جشنواره آماده مي‌كنند.

  • چه خبر از اداره تئاتر؟

نمايش‌هاي «مرگ در اوج خوشبختي» به كارگرداني وحيد جباري، «آشتي با يخ» امير آتشاني، «ستاره‌ها در باد» بابك حاجي‌زاده، «روزهاي بي‌باران» به كارگرداني امين بهروزي، «سفر به نهايت دور» به كارگرداني محمد ميرعلي‌اكبري، «پيچك‌هاي خانه كاهگلي» به كارگرداني رسول نقوي، «بازبيني مجدد» علي نورايي، «طپانچه خانم» شهاب‌الدين حسين‌پور، «ميرمطهر، انگشتر متبرك و چند داستان ديگر» به كارگرداني وحيد درويشي، «سند چشم‌انداز» مهدي محمدي، «افراي ژاپني» مسعود طيبي و «الف وارد مي‌شود» بركه فروتن در پلاتوهاي اداره تئاتر مشغول تمرين هستند.

«پيروز و آنها» بهنام بختياري، «نسل آخر» سمانه زندي‌نژاد و «پيرمردي با دستكش» زهره بهروزي‌نيا هم تمرين‌هاي خود را در همين مكان پي مي‌گيرند. ضمن اينكه «هتلي‌ها» به كارگرداني ساناز بيان كه اين روزها در تماشاخانه ايرانشهر روي صحنه است، بايد براي حضور در جشنواره آماده شود. گرچه عوامل نمايش اعلام كرده‌اند قصد حضور در تئاتر فجر را ندارند. سيروس همتي و شكرخدا گودرزي با نمايش‌هاي «شب‌به خير آقاي فرمانده» و «راه مهر، راز سپهر» در اداره تئاتر حضور دارند و 2نمايش «دهقان فداكار» صابر كوكبي و «فيگو» مجتبي خليلي هم براي رقابت در بخش خياباني آماده مي‌شوند.

  • 8گروه در پلاتوهاي تئاترشهر

2پلاتو مجموعه تئاتر شهر هم اين روزها ميزبان 8گروه نمايشي هستند كه براي حضور در جشنواره تئاتر فجر آماده مي‌شوند. مسعود دلخواه با «نفرين‌هاي تيزپا» كه براساس داستان ريچارد سوم نوشته شده، فرهاد آييش با نمايش «چمدان»، ‌خيرالله تقياني‌پور با «بوقلمون» و محسن حسيني با «ايوان شرقي، ايوان غربي» در پلاتو شماره يك تمرين مي‌كنند. پلاتو شماره2هم ميزبان 4گروه است؛ ناصر حسيني‌مهر با «سه قطره كابوس»، افروز فروزند با «بهمن» و آرش دادگر با نمايش «سفرهاي...» و البته راه مهر، راز سپهر گودرزي هم در اداره تئاتر تمرين مي‌كند هم در تئاتر شهر.

  • فعاليت شبانه‌روزي اداره تئاتر

گروه‌هاي نمايشي در حالي تمرين‌هاي خود را در پلاتوهاي ساختمان استيجاري اداره تئاتر ادامه مي‌دهند كه به‌احتمال زياد تعداد اين گروه‌ها با اعلام اسامي نمايش‌هاي بخش‌هاي ديگر افزايش مي‌يابد. مريم معترف، مدير اداره تئاتر در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: در حال حاضر گروه‌ها در 3شيفت تمرين مي‌كنند و خوشبختانه سيستم سرمايشي و گرمايشي پلاتوها مناسب است اما خود پلاتوها به لحاظ اينكه پيش از اين كاربري كلاس درس داشتند، استانداردهاي لازم را ندارند. اميدوارم با پيگيري‌هايي كه مي‌شود، سال آينده ساخت‌وساز اداره تئاتر آغاز شود و گروه‌ها به خانه اصلي خود بازگردند.

کد خبر 314051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha