شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

قیمت دلار در بازار آزاد به ۳ هزار و ۶۰۰ تومان نزدیک شد تا در فاصله یک‌ماه پس از ورود به کانال ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، در این محدوده رشد کرده باشد.

طبق گزارش‌هاي رسيده از چهارراه استانبول بهاي هر دلار آمريكا روز گذشته به 3هزار و 590تومان رسيد. بهاي هر دلار عصر ديروز در سامانه سنا كه نشان‌دهنده ميانگين بهاي معاملاتي در صرافي‌هاي مجوزدار است، 3هزار و 562تومان اعلام شد. در اين شرايط قيمت انواع سكه نيز با وجود كاهش بهاي جهاني طلا، با افزايش مواجه شد. اين افزايش قيمت ناشي از رشد بهاي دلار در بازار آزاد بود. قيمت سكه تمام بهار آزادي با افزايش 4هزار و 500توماني به 919هزار تومان رسيد. هر گرم طلاي 18عيار هم با 400تومان افزايش به 94هزار و 100تومان رسيد.

محمد كشتي‌آراي، رئيس اتحاديه طلا و جواهر در اين زمينه گفت: معمولا اوايل هفته با توجه به 2روز تعطيلي، تقاضا براي خريد دلار افزايش مي‌يابد اما به اعتقاد من مهم‌ترين دليلي كه باعث افزايش قيمت دلار در روز جاري شده است، بحث مسافرت‌ها و تعطيلاتي است كه تا حدود 20روز آينده شاهد خواهيم بود. وي بيان كرد: قيمت طلا تحت‌تأثير قيمت ارز بوده و طبيعي است كه با بالا رفتن نرخ ارز، قيمت طلا هم در بازار داخلي افزايش يابد.

نرخ ارز طي يك‌ماه اخير از فضاي آرامش خارج شده و نوسانات زيادي را تجربه كرده است. عبور دلار از مرز 3هزار و 500تومان كه يك‌ماه پيش خبرساز شد، ابتدا مقاومت بانك مركزي را براي تنظيم بازار ارز به همراه داشت اما سرانجام اين اتفاق رخ داد و بانك مركزي براي مقابله با آن چندان پافشاري نكرد. در روزهايي كه بهاي دلار نوسانات 100توماني را تجربه مي‌كرد، بانك مركزي از طريق صرافي پارسيان به عرضه ارز با قيمتي ارزان‌تر مي‌پرداخت تا مانع افزايش بهاي دلار به بالاي 3هزار و 500تومان شود اما پس از مدتي مقاومت بانك مركزي نتيجه نداد و مداخله اين بانك كاهش يافت تا دلار به محدوده 3هزار و 500تومان وارد شود.

مسعود نيلي مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور پيش از اين اعلام كرده بود كه با توجه به شرايط اقتصادي براي افزايش صادرات نياز به رشد قيمت دلار است. بر همين اساس برخي كاهش مداخله بانك مركزي براي كنترل قيمت دلار را به تصميم براي افزايش بهاي آن نسبت مي‌دهند. افزايش تقاضاي خارجي يا همان صادرات جزو يكي از اصول تأكيد شده در بسته خروج از ركود دولت است. شايد بر همين اساس رشد بهاي دلار با ممانعت كمتري از سوي بانك مركزي همراه شده است.

احمد حاتمي يزد، كارشناس مسائل بانكي اما در اين زمينه به همشهري گفت: كاهش قيمت نفت، درآمدهاي ارزي كشور را كاهش داده و اين موضوع به محدوديت عرضه ارز دامن زده است به همين دليل قيمت افزايش يافته است. به گفته او، بانك مركزي ارز كافي براي تزريق به بازار ندارد وگرنه به كنترل قيمت دست مي‌زد.

کد خبر 313781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha