همشهری آنلاین: یک مقام کاخ کرملین از برنامه قطعی سفر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به ایران و مذاکره با حسن روحانی رییس جمهوری و میزبان سران شرکت کننده در همایش کشورهای مجمع صادر کنندگان گاز خبر داد.

putin rouhani

به گزارش ایرنا از مسكو، یوری اوشاکوف دستیار بین المللی رییس جمهوری روسیه اعلام کرد: پوتین 23 نوامبر (سوم آذر) به ایران سفر و در همایش کشورهای صادر کننده گاز شرکت می‌کند.

این مقام روسی در جمع خبرنگاران افزود: براساس برنامه در نظر گرفته شده، پوتین در سفر یک روزه خود با سران کشورهای شرکت کننده در نشست گازی تهران دیدارها و ملاقاتهای دوجانبه خواهد داشت.

دستیار رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: قرار است در جریان سفر پوتین به تهران، تماسهای دو جانبه همسطح با میزبان همایش و با کشورهای شرکت کننده صورت بگیرد.

وی در باره جزییات برنامه ملاقات ها اظهارنظر نکرده است.

نشست هیات عالی رتبه این مجمع ٢٩ آبان ماه و نشست عادی و فوق العاده این مجمع در ٣٠ آبان ماه برگزار خواهد شد. نشست سران «جی.ای.سی.اف» نیز 23 نوامبر برابر با دوم آذرماه برگزار می شود.

در این نشست سران کشورهای 12 عضو اصلی شامل کشورهای ایران، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، روسیه، لیبی، امارات، نیجریه، قطر، ترنیداد، توباگو و ونزوئلا به همراه پنج کشور ناظر هلند، نروژ، عمان، عراق و پرو حضور می یابند.

اکنون ٢٤ درصد از ترکیب انرژی جهان را سوخت گاز تشکیل می دهد و رشد مصرف گاز هم اکنون از نفت بیشتر است و این ترکیب در سال ٢٠٣٥ به 26.11 درصد خواهد رسید.

ایران با داشتن 33.8 تریلیون متر مکعب ذخایر اثبات شده در جایگاه نخست دارندگان ذخایر گازی جهان قرار دارد.

مجمع صادرکنندگان گاز مشهور به اپک گازی سال 2008 به وسیله ایران، روسیه و قطر بنیان گذاشته شد.

روابط سیاسی دوجانبه و همگرایی های منطقه ای ایران و روسیه در شرایط عالی قرار دارد و دو کشور نیز چهارشنبه در پایان نشست سه روزه کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی در مسکو توافق هایی به ارزش 40 میلیار دلار امضا کردند.

  • تماس تلفنی پوتین با دکتر روحانی

روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در تماس تلفنی در مورد سومین اجلاس مجمع کشورهای صادر کننده گاز گفت و گو کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی با دکتر حسن روحانی در مورد سفر رسمی‌اش به کشورمان که به منظور حضور در سومین اجلاس مجمع کشورهای صادر کننده گاز انجام می‌شود، گفت و گو کرد.

براساس این گزارش روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری روسیه همچنین درباره مهمترین مسایل دوجانبه و منطقه‌ای، گفت و گو و تبادل نظر کردند.

رییس جمهوری روسیه در تماس تلفنی عصر جمعه خود با رییس جمهوری کشورمان گفت برای حضور در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در آینده نزدیک به تهران سفر می‌کند.

پوتین در این تماس تلفنی همچنین ضمن تاکید بر توسعه و ارتقا همکاریهای بلند مدت دو جانبه، در خصوص مسایل منطقه نیز با دکتر روحانی به تبادل نظر پرداخت.

رییس جمهور روسیه در جریان این سفر رسمی، علاوه بر شرکت در مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ملاقات های دوجانبه ای نیز با مقامهای ارشد ایران خواهد داشت.

سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز دوم آذرماه در سالن اجلاس سران تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 313661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha