پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پروفسور ریچارد فرای، ایران شناس برجسته آمریکایی در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور، درخواست کرد که با تدفین وی پس از مرگ در کنار زاینده رود در شهر اصفهان موافقت نماید.

گزارش ایرنا حاکی‌است پس از مشاهده این نامه رئیس جمهور در دستور به وزیر کشور خواهان انجام مقدمات تقاضای وی شد.

احمدی‌نژاد در دستور به وزیر کشور برای انجام این کار، این خواسته را نمایش علاقه دو ملت به عدالت، توحید و ارزش‌های فطری بشری و الهی دانست و گفت: مطمئناً ایشان تنها کسی نیستند که نسبت به ایران چنین احساس پاکی دارند.

در نامه موافقت رئیس‌جمهور با درخواست پروفسور آمریکایی همچنین آمده است: مردم ایران و آمریکا به حکم فطرت الهی خواستار توحید، عدالت و زیبایی‌های برخاسته از اندیشه‌های ناب هستند. امیدوارم خداوند همه انسان‌های خدوم و ملت‌های خداخواه را به یکدیگر نزدیک‌تر و موانع محبت و مهرورزی را از روابط بین ملت‌ها زایل فرماید.

در نامه رییس‌جمهوری خطاب به وزیر کشور اضافه شده: فرهنگ و تمدن ایران اسلامی منطبق بر فطرت‌های پاک بشری و جاذب دل‌های شیفته از هر نژاد و قوم و سرزمینی است.

احمدی‌نژاد از این استاد آمریکایی که عمر خود را وقف شناخت میراث کهن و ارزشمند فرهنگ وطن سرافرازمان کرده قدردانی و با آرزوی طول عمر همراه با موفقیت برای وی در خدمت به بشریت و معرفی فرهنگ اصیل اسلامی این دیار به سایر ملت‌ها، دستور تحقق خواسته وی را صادر کرد.

پروفسور ریچارد نلسون فرای، ایران‌شناس آمریکایی و استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد در نامه چندی پیش خود خطاب به رییس جمهور اسلامی ایران آورده است: اینجانب که تمام زندگی فعال خود را صرف شناختن و شناساندن فرهنگ و تمدن درخشان ایران باستانی و ایران اسلامی کرده‌ام، از مقام ریاست جمهوری درخواست می‌نمایم اجازه داده شود جسد اینجانب پس از مرگم در کنار زاینده رود در شهر زیبای اصفهان که پیوسته عاشق آن بوده‌ام به خاک سپرده شود. باشد که پیوند ناگسستنی دو ملت شریف ایران و آمریکا برای جهانیان ثابت گردد.

این شخصیت علمی و مشهور آمریکایی در طول بیش از ‪ ۶۰‬سال اخیر تحقیقات متعددی درباره تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی انجام داده و کتاب‌ها، مقاله‌ها و سخنرانی‌های بسیاری را در معرفی و شناسایی فرهنگ غنی ایران و اسلام به جهانیان عرضه داشته است.

پروفسور ریچارد فرای که به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی، روسی، آلمانی و فرانسوی آشنایی کامل دارد، سفرهای مکرر و طولانی به ایران و دیگر سرزمین های اسلامی داشته و با مراکز مختلف علمی و دانشگاهی ایران و جهان اسلام در ارتباط است.

این درحالی است که انس و الفت وی با فرهنگ، تمدن و مردم ایران موجب شده تا لقب ایران‌دوست را برای خود برگزیند.

همچنین در نوزدهمین جشنواره خوارزمی درسال ‪ ۱۳۸۴‬از وی به عنوان میهمان افتخاری به خاطر تلاش‌هایش در شناساندن قلمرو فرهنگی و تاریخی ایران و ایرانیان تقدیر شده‌است.

کد خبر 31364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز