چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

دکتر اسماعیل امینی: و قاف حرف آخر عشق است. «قاف» کتابی است که روایت‌هایی از زندگی پیامبر اکرم(ص) را فراهم آورده است؛ کتابی بسیار خواندنی و دلنشین، هم به‌خاطر موضوع آن‌که زندگی و سخنان رسول خداست و هم به‌خاطر نثر بسیار زیبای کتاب، که در این وانفسای غلط‌نویسی‌های مرسوم، خیلی مغتنم است.

دکتر اسماعیل امینی

اين كتاب از بازخواني 3كتاب كهن فارسي حاصل شده است: سيرتِ رسول‌الله تأليف 612هجري قمري، شرف النّبي تأليف 577تا585هجري قمري و تفسيرِ سورآبادي تأليف حدود 470هجري قمري.هوشمندي و دقت ياسين حجازي كه سامان كتاب در تدوين و ويراستاري، حاصل همت اوست و نيز اهتمام ناشر (شهرستان ادب) در پيراستگي و كيفيت فني و هنري كتاب، موجب شده است كه در نهايت كتابي خواندني و به يادماندني خلق شود. ياسين حجازي پيش از اين، كتابِ «آه» را تأليف كرده كه بازخواني مقتل امام حسين عليه السلام است.

در كتاب قاف، روايت‌ها و تصويرها و گفت‌وگوهاي مربوط به پيامبر گرامي اسلام، از هر 3كتاب به‌ترتيبي در كنار هم آمده است كه به تعبير مؤلف: «اولاً صفحات براي خواننده بي‌وقفه ورق بخورد و ثانياً او بتواند از كنار هم چيدن هر يك از اين صفحه/ كاشي‌هاي كوچك، طرحِ بزرگِ پاياني را خودش كامل كند.» كتاب قاف 1164صفحه است و آنقدر دلنشين است كه پس از خواندنش، دلم مي‌خواست هزاران صفحه ديگر هم داشت. اين است كه آن را كنار دستم گذاشته‌ام و هر روز جايي از كتاب را باز مي‌كنم و مي‌خوانم.

اخيرا مجموعه‌اي از 10-12 كتاب كوچك جيبي، از طنزنويسانِ خلاق نيز خوانده‌ام كه چاق‌ترين آنها 174صفحه دارد به نام «از اون لحاظ» و لغتنامه طنزي است از عبدالله مقدمي و لاغرترين‌شان 56صفحه است به نام «مركز مشاوره» نوشته حسام الدين مقامي‌كيا كه مشاوره‌هايي است درباره ازدواج و مقدمات و تبعات آن. بقيه كتاب‌هاي اين مجموعه، همينطور كم حجم هستند يعني مناسب براي آدم‌هاي كم حوصله و گريزان از كتاب.

«اصن يه وضي» از رضا ساكي، روايت‌هايي است از اوضاع زمانه.«بي سر و ته» از عليرضا لبش، با نوشته‌هايي كوتاه و بسيار خواندني، از اين قبيل: يكي خرش از كرگي دُم نداشت، تقي به توقي خورد، وضعش از اين‌رو به اون رو شد، خودش دُم درآورد.
«رساله صد فرمان» از جلال سميعي، 100پند است به شكل دستور، يا بگو 100 توصيه است به شكل جملات قصار، به هرحال حرف‌هايي است از اين دست: دهان‌تان را باز نكنيد، تا فكر كنند آدم محترمي هستيد.«ابوي فدوي» از احمد ملكوتي‌خواه، روايت‌هايي است از چالش‌هاي طنزآميز زندگي با پدري ايدئولوژيك. از ديگر كتاب‌هاي اين مجموعه در فرصتي ديگر، خواهم نوشت.

  • شاعر، طنزپرداز و پژوهشگر ادبيات
کد خبر 313550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha