مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: در میان فلات‌های خشک و بیابانی صحرای جنوب نیومکزیکو،‌ میان نقطه‌ای که اولین آزمایش بمب اتمی در جهان انجام شد و مرز میان آمریکا و مکزیک، شهری جدید درحال متولد شدن از میان شن‌ها است.

شهر

براساس گزارش CNN، اين شهر كه براي جمعيتي برابر 35 هزار نفر طراحي شده‌است، محله‌اي مدرن و تجاري را به نمايش خواهد گذاشت كه در آن مناطق مسكوني ويلايي، خيابان‌هاي نوساز،‌پارك‌ها، مراكز خريد و يك كليسا ساخته خواهد شد. اما قرار نيست اين شهر خانه هيچكسي باشد.

شهر

پروژه شهر CITE (مخفف مركزي براي نوآوري، آزمايش و ارزيابي) مدلي تمام و كمال از يك شهر معمولي آمريكايي است كه قرار است از آن به عنوان محيطي آزمايشگاهي براي فناوري‌هاي جديدي استفاده شود كه قرار است در آينده محيط‌هاي شهري را متحول سازند.

اين طرح يك ميليارد دلاري كه توسط شركت فناوري و ارتباطات دوربرد پگاسوس گلوبال در دست اجرا قرار گرفته‌است، مساحتي برابر 38 كيلومتر مربع دارد كه به آزمايش‌هاي بلند‌پروازانه‌اي در حوزه حمل و نقل، ساخت و ساز، ارتباطات و امنيت اختصاص خواهد يافت. اين شهر-آزمايشگاه از مناطق ويژه‌اي براي توسعه شكل‌هاي جديدي از كشاورزي، انرژي و تصفيه آب برخوردار است. شبكه زيرزميني جمع‌آوري اطلاعاتي نيز به ثبت بازخوردها در زمان حقيقي و با جزئيات دقيق خواهد پرداخت.

به گفته رابرت بروملي رئيس شركت پگاسوس، هدف ايجاد محيطي است كه در آن بتوان محصولات و خدمات و فناوري‌هاي جديد را ارائه كرده و به آزمايش گذاشت بدون اينكه در روند زندگي عادي مردم خللي ايجاد شود.

بدون وجود نگراني از حضور جمعيتي از شهروندان، قابليت‌هاي نامحدودي ايجاد خواهند شد. براي مثال خودروهاي بدون راننده مي‌توانند در جاده‌هاي هوشمند و پاسخگو به آزمايش گذاشته شوند و از آسمان توسط پهپادهاي ترافيكي مورد نظارت قرار گيرند. خانه‌هايي با قابليت مقابله با فجايع طبيعي در اين شهر بنا خواهد شد كه از قابليت‌هاي روباتيك برخوردار خواهند بود. منابع جايگزين انرژي مانند انرژي توريوم را نيز مي‌توان در  مقياس محدود به اين شهر مورد آزمايش قرار داد.

بروملي اين شهر را حد‌ واسطي ميان آزمودن يك فناوري و در دسترس قرار دادن آن براي عموم توصيف مي‌كند كه مي‌تواند محصولات و خدمات آماده ارائه‌تري را روانه بازار سازد. به گفته وي آمريكا همواره ثروت كلاني را روي تحقيقات سرمايه‌گذاري مي‌كند و تنها دو تا سه درصد آن در قالب محصولات تجاري بازگشت دارد، اما اين مجتمع مي‌تواند سطح بازگشت سرمايه را تا حد زيادي افزايش دهد.

انتظار مي‌رود با انتخاب منطقه جديد براي بناي اين شهر،‌كار ساخت و ساز آن تا اوايل سال 2018 به پايان برسد. پگاسوس انتظار دارد شهر آزمايشي‌اش مشترياني از بخش‌هاي تجاري و عمومي،‌از جمله سازمان‌هاي دولتي،‌موسسه‌هاي دانشگاهي و تعدادي از بزرگترين شركت‌هاي فناوري جهان را به سوي خود جذب كند و به تدريج به عنوان رقيبي براي قطب‌هاي فناوري بزرگ جهان مانند سيليكون‌ولي شناخته شود.

کد خبر 313487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha