مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران روز گذشته در جلسه علنی شورای شهر تهران حاضر شد تا به‌عنوان یکی از بخش‌های مجری طرح انضباط اجتماعی در محله هرندی به تشریح اقدامات انجام‌شده بپردازد.

شورای شهر

بخشي از گزارش سيدجعفر تشكري هاشمي، اختصاص به تردد روزانه 700تا ۸۰۰ هزار موتورسيكلت، بي‌توجهي به چراغ قرمز و تردد وسايل نقليه برخلاف جهت در مسيرهاي ويژه و عدم‌رعايت مقررات و قوانين منجر به بروز نابساماني و تبديل منطقه‌12 به نابسامان‌ترين نقطه در بحث ترافيك داشت. به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران، متأسفانه تداخل باربران و عابران مشكلات عديده‌اي را در تردد وسايل حمل‌ونقل عمومي در منطقه ايجاد كرده است كه مي‌طلبد نگاه ويژه‌اي به اين منطقه داشت.

تشكري هاشمي افزود: «براساس مطالعات و آمارهاي به‌دست آمده سرانه موتورسيكلت در منطقه بازار بسيار نگران‌كننده است به‌طوري كه به ازاي هر 3 نفر يك موتورسيكلت وجود دارد و روزانه 2هزار تن بار در سطح منطقه 12عمدتا توسط موتورسيكلت و گاري‌هاي چهارچرخ جابه‌جا مي‌شود.»

معاون حمل‌ونقل و ترافيك از اقدامات گسترده شهرداري طي سال‌هاي 86تا 93در بحث پياده‌روها و توسعه حمل‌ونقل عمومي سخن گفت و افزود: «علاوه بر توسعه خطوط اتوبوس تندرو، تلاش گسترده‌اي براي توسعه پايانه‌هاي تاكسي و توسعه خطوط مترو صورت گرفته است و هم‌اكنون خط يك و 2 و 4 خدمات كامل به شهروندان اين منطقه مي‌دهند و در آينده نيز خط 6 و 7 به آن اضافه مي‌شود.» وي در عين حال از تلاش شهرداري براي ساماندهي چرخ‌دستي‌ها، مشاركت‌پذير‌كردن بازاريان در كارها، توسعه سيستم‌هاي هوشمند، توسعه پياده‌روها و... سخن گفت.

در واكنش به اين گزارش ابتدا مهدي چمران، رئيس شوراي شهر از اقدامات خوبي كه شهرداري در حوزه حمل‌ونقل انجام داده تشكر كرد و گفت: «چند مورد هست كه بايد به آن پاسخ داده شود. مثلا اينكه ايجاد پياده‌راه‌ها گرچه يك اقدام خوب است ولي به جاي گشايش گره‌هاي ترافيكي به‌ويژه در شب و روزهاي آخر اسفند‌ماه خودش به عامل ترافيك تبديل مي‌شود.»

چمران همچنين خواستار ايجاد پل در چهارراه سيروس شد تا همانند پل چهارراه ابوسعيد كه گشايش خوبي در ترافيك محدوده ايجاد كرد، بتواند مثمر ثمر باشد. وي در عين حال خواستار ساماندهي تردد موتورسيكلت‌ها، پاركينگ‌هاي موتورسيكلت‌ها و نيز حمل بار توسط موتورسيكلت‌ها شد. نظر رضا تقي‌پور، عضو ديگر شوراي شهر نيز اين بود كه اين طرح‌ها كه در ارتباط با انضباط اجتماعي از سوي معاونت‌هاي شهرداري ارائه مي‌شود، بايد به‌صورت يكپارچه و با محوريت شهرداري منطقه احصا شود ضمن اينكه بايد نقش دستگاه‌هاي ديگر در اين طرح مشخص شود.

ابوالفضل قناعتي، عضو هيأت رئيسه شورا نيز گفت: «اقداماتي نظير احداث تونل اميركبير در اين منطقه چه خروجي‌اي داشته است؟ ضمنا درخواستم اين است كه نسبت به ايجاد معابر در اين منطقه توجه خاصي شود. همچنين رينگ تردد خودروها بايد به‌گونه‌اي باشد كه خودروهاي سنگين، سبك، موتورسيكلت‌ها و دوچرخه‌ها از هم تفكيك شود.» بررسي لايحه «برنامه راهبردي توسعه، مقاوم‌سازي‌، تعمير، تجهيز و احداث مساجد و اماكن مذهبي مبتني بر معماري اسلامي- ايراني» ديگر دستور جلسه ديروز شوراي شهر بود كه پس از بحث و بررسي به‌دليل كم بودن وقت نتيجه‌گيري آن به جلسه آتي موكول شد.

  • رأي منفي به بازگشت يك شركت

به گزارش همشهري ديروزدر صحن شوراي شهر تهران يك فوريت بازگشت شركت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافيك به شهرداري مورد بررسي قرار گرفت كه در پايان اعضا به آن رأي ندادند. شركت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافيك قبلا از زيرمجموعه‌هاي شهرداري بود اما در جريان ساماندهي شركت‌ها و سازمان‌هاي وابسته به بخش خصوصي واگذار شد. مخالفين اين لايحه نيز معتقد بودند كه نبايد به‌دنبال افزايش شركت‌هاي زيرمجموعه شهرداري باشيم زيرا در دوره‌اي كه نسبت به انحلال اين شركت صحبت بر سر اين بود كه اينگونه شركت‌ها به حياط خلوت شهرداري تبديل شده‌اند.

موافقان نيز از اهميت اين شركت در شبيه‌سازي و مدل‌سازي‌ مهندسي ترافيك و حتي مغز متفكر سازمان ترافيك نام مي‌بردند كه در حوزه نرم‌افزار و پژوهش اقدامات ارزنده‌اي را انجام داده است.اعضاي شوراي شهر تهران ديروز و در قالب دويست و ششمين جلسه خود، طبق روال معلول در بخشي از جلسه به ايراد‌ تذكراتي در خصوص موضوعات شهري پرداختند. 6عضو شورا تذكراتي را بيان كردند كه آنها را در جدول زير مي‌خوانيد.

  • رحمت الهي را تبديل به زحمت نكنيم

ديروز مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران پيش از شروع دستور جلسه به بارندگي‌هاي اخير در پايتخت اشاره كرد و گفت: بارندگي‌هاي گسترده‌اي در شهر رخ داده كه بايد شاكر اين رحمت الهي باشيم اما متأسفانه دخالت و دستكاري‌هاي انسان در طبيعت نظير قطع درختان مي‌تواند اين رحمت‌هاي الهي را تبديل به زحمت كند. از نظر چمران بارندگي‌هاي اخير در تهران به اندازه‌اي نيست كه افت سفره‌هاي زيرزميني آب را جبران كند زيرا 48درصد آب تهران از منابع زيرزميني تأمين مي‌شود. چمران درعين حال بابت افتتاح ايستگاه متروي نعمت آباد در روز دوشنبه گذشته ابراز خوشحالي كرد و آن را اقدامي ارزنده از سوي شهرداري تهران دانست. وي همچنين تأكيد كرد: انتظار نداريم كه در مراسم افتتاح اين ايستگاه‌شأن شورا حفظ نشود و به طنز و شوخي به شورا طعنه بزنند.

 

 

جدول

کد خبر 313408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha