شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: «راستش را بگو»، «ملکوت»، «زخم زیتون» و... سریال‌هایی هستند که در این سال‌ها از محمدرضا آهنج روی آنتن تلویزیون رفته‌اند.

سینما

«آسمان من» آخرين مجموعه اين كارگردان است كه اين شب‌ها از شبكه3 به نمايش درمي‌آيد. داستان سريال ماجراهاي هواپيماربايي را در چند دهه اخير به تصوير مي‌كشد و آهنج در كنار آن زندگي شخصي مأموران امنيت پرواز را هم روايت كرده است. دانيال حكيمي، حسن پورشيرازي، آتيلا پسياني، حميد عطايي، امين حيايي، حامد بهداد، پژمان بازغي، سروش صحت، رحيم نوروزي و... بازيگران آسمان من هستند كه آهنج در اين گفت‌وگو از ويژگي‌هاي آن مي‌گويد.

  • با توجه به داستان آسمان من، سريال را به سفارش يك نهاد خاص ساختيد يا خود تلويزيون؟

طرح سريال از سوي نهاد و ارگاني سفارش داده نشده و به‌طور حتم با توجه به شرايط نه‌چندان مساعد مالي، تلويزيون ترجيحا سراغ سوژه‌هايي نمي‌رود كه امتحانشان را پس نداده‌اند. طرح مجموعه را از گذشته در ذهن داشتم و ماجراي آن جزو دلمشغولي‌هايم بود.

  • آسمان من علاوه بر ماجراي هواپيماربايي، زندگي كاركنان بخش امنيت پرواز‌ها را هم روايت مي‌كند؟

درست است. من دوستان زيادي داشتم كه كارشان همين بوده و زندگي پرفرازونشيبي داشته‌اند. اين افراد قصه‌هاي زيادي دارند و هميشه دلم مي‌خواست به اين موضوع بپردازم. بعد از تحقيقات زياد به داستاني رسيدم كه براساس اتفاقي در دهه 60 شكل گرفته بود. وقتي مؤسسه هنري اوج آغاز به‌كار كرد، براساس اهدافي كه اين مؤسسه داشت، طرح داستان را ارائه دادم و آنها هم طرح را پذيرفتند و از توليد سريال حمايت كردند.

  • با توجه به داستان متفاوت آسمان من نسبت به ديگر سريال‌هاي تلويزيوني، نهادهاي مرتبط چقدر از كار شما حمايت كردند؟

سريال آسمان من با سريال‌هايي كه قصه‌شان در يك آپارتمان اتفاق مي‌افتد، كاملا متفاوت است. وارد‌شدن به چنين قصه‌اي به‌طور حتم نيازمند عزم راسخ بود؛ داستاني كه مي‌تواند تماشاگر را به واسطه جذابيت‌ها و هيجان‌هايي كه دارد جذب كند. در روند توليد موانعي وجود داشت اما با تعامل‌هايي كه برقرار كرديم، همكاري خوبي با ما شد و از توليد سريال حمايت كردند. ممكن بود اختلاف‌ سليقه در روند توليد پيش بيايد اما با صحبت و تعامل دوطرف حل مي‌شد.

  • به‌نظر خود شما سريال توانسته به تمام پرسش‌هاي مخاطبان درباره امنيت پرواز و هواپيماربايي پاسخ بدهد؟

فكر مي‌كنم اين اتفاق افتاده است. البته نمي‌توان گفت يك سريال بي‌عيب و نقص ساخته‌ايم اما به‌طور حتم اشكال آنچنان جدي هم ندارد. تمام تلاش ما اين بود كه به سمت هيجان‌هاي كاذب نرويم. نمي‌گويم سريالي مانند «هشدار براي كبرا 11» ساخته‌ام اما اين سريال مانند برخي سريال‌هاي سطحي كه در اين زمينه توليد شده هم نيست.

  • يكي از تقاط قوت آسمان من تعدد لوكيشن‌هاست و به‌نظر مي‌رسد اين كار براي باورپذير شدن داستان انجام شده است.

ذات سريال سفر و موضوع آن مرتبط با مهاجرت است. دوست نداشتم لوكيشن‌هايي را جايگزين كنم كه دم دستي باشد و باورپذيري را براي مخاطب كم كند. براي اين نوع سريال‌ها نمي‌توان نسخه بدل جايگزين كرد. براي گروه توليد و بازيگران سخت بود به جاهاي مختلف سفر و فضاهاي متفاوت را تجربه كنند اما اين كار باعث مي‌شود تماشاگر سريال را باور كند. نبايد براي ساختن سريال كم‌فروشي كرد و اين حق مخاطب است كه تصاوير و فضاهاي واقعي مرتبط با داستان را ببيند.

  • فيلمي با هنرنمايي قهرمان كشتي جهان

گرچه نام محمدرضا آهنج با توليد مجموعه‌ها و فيلم‌هاي تلويزيوني گره خورده اما او اين روزها مشغول توليد يك فيلم سينمايي است با نام «من يك ايراني‌ام»؛ پروژه‌اي كه به گفته خودش داستاني درباره مهاجرت دارد. آهنج اين فيلم را در ژانر اجتماعي مي‌سازد كه برخلاف آسمان من، داستان آن در فضايي آرام روايت مي‌شود. بيشتر بازيگران من يك ايراني‌ام اوكرايني هستند و در كنار آنها 2بازيگر ايراني به نام‌هاي احمد نجفي و عليرضا حيدري (كشتي‌گير سرشناس كرجي و قهرمان پيشين جهان) نقش‌آفريني مي‌كنند. فيلم محصول مشترك ايران و اوكراين است و آهنج آن را براي نمايش در جشنواره فيلم فجر آماده مي‌كند.

کد خبر 312968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha