همشهری آنلاین: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب گفت: رهاسازی آب از سد زاینده رود با هدف مصارف کشاورزی استان اصفهان از ۱۳ آبان‌ ماه آغاز شد و تا ۱۵ آبنا ماه به اراضی کشاورزی استان اصفهان می‌رسد.

زاینده رود

جهانگير حبيبي با بيان اين مطلب اظهار داشت: رهاسازي آب از دریچه‌های سد حدود يک ماه ادامه دارد و 150 ميليون مترمکعب آب مخزن سد براي مصارف کشاورزي و کشت پاییزه شرق اصفهان جاری مي‌شود.

وي تصريح کرد: ميزان آب رها شده و مدت زمان جریان آب با نظر شوراي استانی متشکل از نمايندگان کشاورزان، فرماندار و شرکت آب منطقه‌اي استان اصفهان پيشنهاد شده و پس از تصويب از طريق شرکت مديريت منابع آب ايران به اين استان ابلاغ شده است.

حبيبي با بيان اينکه در حال حاضر حجم آب مخزن سد زاينده‌رود حدود 411 ميليون مترمکعب است، افزود: اعمال برنامه‌هاي مديريت يکپارچه در حوضه آبريز و وضعيت خوب بارش‌ها نسبت به سال قبل باعث شد تا بتوانيم مخزن سد زاينده‌رود را تا پايان شهريور و ابتداي سال آبي در بهترين شرايط حفظ کنيم و همين امر موجب شد امروز شاهد رهاسازي موفقيت آميز حجم قابل‌توجهي آب از اين سد باشيم.

وي ميزان بارش‌ها در حوضه گاوخوني را که رودخانه زاينده رود اصلي‌ترين رودخانه اين حوضه است، تا امروز حدود 31 ميلي‌متر اعلام کرد و افزود: ميزان بارش ها در مجموع حوضه فلات مرکزي که زاينده رود نيز يکي از حوضه‌هاي آن است تا امروز حدود 15 ميلي‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود 25 درصد افزايش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نيز به پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو گفت: جاری بودن آب در رودخانه زاینده‌رود تابع وضعیت آب و هوا و حجم بارش‌ها در آینده خواهد بود.

دکتر مسعود میرمحمدصادقی با اشاره به باز شدن دریچه‌های سد زاینده‌رود و جاری شدن آب در این رودخانه گفت: قرار بر این است که رهاسازی آب با دبی 80 مترمکعب بر ثانیه ادامه یابد.

وی در خصوص وضعیت فعلی سد زاینده‌رود اصفهان گفت: با توجه به بارش رحمت الهی به خصوص در غرب حوضه و سرچشمه‌های زاینده رود میزان حجم آب پشت سد به بیش از 410 میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: با بازگشایی دوباره دریچه‌های سد زاینده‌رود، کشاورزان و باغداران استان اصفهان می‌توانند از این نعمت الهی استفاده کنند.

میرمحمدصادقی خاطرنشان کرد: آب در حدود یک ماه جاری است و بودن آب در رودخانه زاینده‌رود تابع وضعیت آب و هوا و حجم بارش‌ها در آینده خواهد بود.

کد خبر 312777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha