همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در ایران همه به دنبال دکتر شدن هستند که این امر در حال آسیب زدن به خروجی دانشگاه‌هاست.

دکتر وحید احمدی

به گزارش ایرنا، دكتر وحید احمدی در نشست هم‌اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد، افزود: 40 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو برخی دانشگاه‌ها به دوره دکترا اختصاص یافته است اما آیا مملکت به این تعداد دکتر نیاز دارد؟ این نکته نشان می‌دهد که از نظر ساختار دانشجویی به شدت دچار آسیب هستیم و این گرایش به تحصیل در مقطع دکترا از معضلاتی است که اینک با آن مواجه هستیم.

احمدی تصريح كرد: البته باید به تحصیلات تکمیلی توجه ویژه شود چون بیشترین سرمایه ما در دانشگاه‌ها همین دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند اما صنعت و بازار کار کشور پذیرای این همه دکتر و دانش‌آموخته تحصیلات تکمیلی نیست و دانشگاه‌ها هم ظرفیت پذیرش این همه دکتر را ندارند.

وی افزود: مهمترین دغدغه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، ارتقای کیفیت است لذا این معاونت طی دو سال گذشته به افزایش تعداد مجلات و پژوهشگران و انجمن‌های علمی با دید انقباضی نگاه کرده اما در زمینه ارتباط با صنعت که از جمله سیاست‌های رسمی است برخورد انبساطی داشته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: هرم علمی و دانشجویی کشور دچار نقص و آسیب است و باید از نظر منابع انسانی، علمی و ساختاری بسیار دقت کنیم. تعداد جمعیت دانشجویان كشور خیلی زیاد است و تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به نسبت تعداد دانشجویان مناسب نیست و هرم اعضای هیات علمی بسیاری از دانشگاه‌های كشور با هرم کارمند و دانشجویان آنها همخوانی ندارد.

وی افزود: 2 هزار و 800 مرکز آموزشی، پژوهشی در کشور وجود دارد که این تعداد هم خوب است و هم خوب نیست چراکه به طور مثال در زمینه تقسیم و توزیع بودجه، با این تعداد مرکز دچار مشکل می‌شویم زیرا منابع مالی آموزش عالي كشور به غیر از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های غیرانتفاعی، همه دولتی است.

کد خبر 311994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha