خبرگزاری رسمی دولت کاهش درآمدهای دولت به واسطه سقوط قیمت نفت را فراتر از پیش‌بینی‌ها ارزیابی کرد و خبر داده که دولت دست‌کم ۳۵هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

پول

 اين خبرگزاري روز گذشته با انتشار گزارشي مفصل نوشته كه با سقوط قيمت نفت به‌رغم پيش‌بيني دولتمردان اما تحقق درآمدهاي نفتي با ابهام مواجه شده و كمترين تاثيرآن نيز كسري بودجه است. براساس اين گزارش، معاون مديرعامل شركت ملي نفت ايران چندي پيش اعلام كرد كه براي نخستين بار در 50سال گذشته، درآمد مالياتي ايران از درآمد نفتي آن پيشي گرفت و اين كشور موفق به كاهش وابستگي خود به درآمد نفتي گرديد.

علي كاردور اظهار داشت: استراتژي اقتصادي دولت يازدهم به‌طور چشمگيري از وابستگي كشور به نفت كم‌كرد و در عوض ماليات بيشتري جمع‌آوري شد. وي افزود: تنها 10درصد توليد ناخالص داخلي ايران هم‌اكنون وابسته به نفت است و تقريبا 20درصد درآمدهاي نفتي به صندوق ذخيره ارزي واريز مي‌شود تا از آن براي اهداف توسعه كشور استفاده شود. اما با وجود افزايش سهم ماليات در اقتصاد ايران غلامرضا تاجگردون، رئيس كميسيون بودجه مجلس معتقد است بودجه سال‌جاري 35هزار ميليارد تومان كسري خواهد داشت.

وي گفت: پيش‌بيني بنده در مورد عدم‌تحقق بودجه در سال‌جاري اين است كه منابع حدود 185هزار ميليارد تومان باشد و از رقم 220هزار ميليارد تومان پيش‌بيني بودجه به اندازه 35هزار ميليارد تومان فاصله بگيرد. تاجگردون افزود: احتمال عدم‌تحقق تا 35هزار ميليارد تومان از محل ساير درآمدها ازجمله ماليات وجود دارد و بخشي از آن مربوط به عدم‌تحقق فروش نفت است كه البته ميزان آن كمتر است.اما حسين راغفر، اقتصاددان گفت: پيش‌بيني نفت ۷۲ دلاري در لايحه بودجه 94كاملا خوش‌بينانه بوده و درصورت تداوم روند كنوني ممكن است قيمت هر بشكه نفت حتي به ٤٠ دلار نيز برسد.

وي ادامه داد: هر چند دولت مدعي است كه ٩٠ درصد درآمدهاي نفتي تأمين شده و كاهش قيمت روي اين بخش تاثيري نداشته است اما معتقدم اين مسئله صحيح نيست و تا پايان سال‌جاري با ٣٥ هزار ميليارد تومان عدم‌تحقق منابع روبه‌رو خواهيم شد البته اين سخن راغفر به اين معني است كه منطق لايحه بودجه سال ١٣٩٤ با كسري روبه‌روست.

جعفر قادري يكي از اعضاي كميسيون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا، درخصوص وضعيت كسر بودجه در سال‌جاري گفت: خوش‌بيني دولت به درآمدها به‌خصوص درآمدهاي نفتي در زمان تنظيم بودجه منجر به كسري شده است. وي با بيان آنكه، نرخ نفت در بودجه سال 94رقم بالايي درنظر گرفته شده بود، اظهار داشت: برآوردها نشان مي‌دهند ميزان كسر بودجه امسال بيش از رقم 35هزار ميليارد تومان است.

وي تصريح كرد: با توجه به كاهش قيمت نفت مسلم است كه ميزان درآمدها كمتر از پيش‌بيني‌هاست و معمولا دولت‌ها در اين زمان با كاهش اعتبارات عمراني و بخشي از اعتبارات هزينه‌اي سعي در جبران كمبود منابع دارند.

کد خبر 311911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha