مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

با گذشت حدود ۴ سال از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، برخی شرکت‌های خودروسازی از تأمین حقوق مشتریان خودداری می‌کنند.

 علی علیلو

با علي عليلو، رئيس هيأت تحقيق و تفحص صنعت خودرو درمجلس گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • ضعف آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان تا چه حد مانع اجراي اين قانون بوده است؟

علت اجرايي نشدن اين قانون تضاد آن با منافع برخي افراد و ضعف مديريت حاكم بر شركت‌هاي خودروسازي است چرا كه اگر وزارت صنعت و مديران خودروساز اهميت رضايت مشتريان و شكل‌گيري بازار رقابتي را درك مي‌كردند، اصلا نيازي به هيچ دستورالعمل يا قانوني نبود. به‌طور خلاصه اساس مشكلات كنوني صنعت خودرو كشورمان به مديريت دولتي و ديگري رانت‌ها و منافع شخصي برخي افراد بر مي‌گردد. به همين دليل برخي مديران بدون گرفتن هيچ ايرادي به قوانين مصوب، آنها را ناديده و نشنيده گرفته و از اجراي آن خودداري مي‌كنند.

  • خلأ قانوني براي تأمين حقوق مشتريان وجود ندارد؟

خير، اكنون قوانين خوبي مانند قانون ارتقاي كيفيت خودرو يا قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو را داريم كه به اجراي آن وقعي گذاشته نمي‌شود.

  • آيا ضعف نظارت علت اجرا نشدن اين قانون است؟

وزارت صنعت متولي نظارت بر اجراي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو و قانون ارتقاي كيفيت خودرو است كه متأسفانه به وظايف خود عمل نكرده است. شرايط كنوني حاكم بر صنعت خودرو، معلول ضعف دستگاه‌هاي نظارتي در دولت‌هاي مختلف است. وقتي اجراي چنين قوانيني توسط خودروسازان يا وزارت صنعت جدي گرفته نمي‌شود وظيفه ساير دستگاه‌هاي اجرايي مانند سازمان بازرسي كل كشور يا قوه قضاييه است كه اجرا نشدن اين قوانين را پيگيري كنند.

تلاش مجلس براي نظارت نيز از طريق تحقيق و تفحص از صنعت خودرو و سؤال از وزير صنعت به‌دليل ضعف دستگاه‌هاي نظارتي بي‌نتيجه مانده و مديريت ضعيف، شركت‌هاي خودروسازي را در دور زدن قانون جري‌تر كرده است. نشان بارز اين موضوع آن است كه به‌رغم تكليف قانوني براي رسيدگي و تعيين تكليف 3ماهه پرونده‌هايي كه از طريق تحقيق و تفحص به دستگاه قضايي ارجاع مي‌شود، اكنون پرونده‌هاي بسياري مانند تحقيق و تفحص صنعت خودرو را داريم كه با گذشت يك سال همچنان مسكوت مانده و موجب شده تا مديران ناكارآمد و متخلفين جسورتر شوند.

  • چرا تصويب اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو همچنان در دولت معطل مانده است؟

علت آن است كه رد پاي رانت‌خوارها و صاحبان منافع و قدرت را مي‌بينيم موضوعي كه نه در اين دوره بلكه همه دوره‌‌ها مشاهده شده است كه بازنده اصلي اين چرخه معيوب نيز مصرف‌كنندگان بوده‌اند.

کد خبر 311655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha