همشهری آنلاین: وجود هر لهجه مهری گویا بر اقتدار تاریخی و جغرافیایی ایران است و از آن رو که زبان در گسترش و شکوفایی فرهنگ نقش فراوان دارد باید برای اعتلای فرهنگ به عنوان میراثی ماندگار و اثرگذار کوشش کرد.

Taha Hashemi

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب در همایش بین‌المللی میراث زبانی برگزاری این همایش را ثمره امضای تفاهم‌نامه همکاری میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد.

او با بیان اینکه در میان مصادیق هویت‌ساز، زبان بخشی از میراث مکتوب است تصریح کرد که زبان اساس متون اجتماعی است و می‌تواند در تولید فرهنگ و تثبیت هویت ملی نقش مهمی داشته باشد.

هاشمی افزود: اگر در حفظ و نگهداری از فرهنگ و زبان که از قرن‌ها پیش به ما منتقل شده است غفلت کنیم به نفع مان نیست از این رو باید تمامی تلاشمان را برای حفظ این ارزشها انجام دهیم.

او در مقایسه زبان فارسی و زبان انگلیسی تصریح کرد که زبان دویست سال پیش انگلیس حتی برای انگلیسی‌زبانان امروز نیز قابل فهم نیست، در حالی که این بیت که مربوط به هزار سال پیش است "شنیده‌ام به بهشت آن کسی تواند رفت .........که آرزو برساند به آرزومندی" مفهومی را در بر دارد که به راحتی برای همه ایرانیان قابل درک بوده و این همان دلیلی است که زبان فارسی را زنده نگه می‌دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان ساخت که اگر زبان عربی نیز به زبان زنده معروف شده است به دلیل وجود پیشینه‌ای همچون قرآن کریم در آن است.

او با اشاره به اینکه کشور ما یک موزه جهانی است گفت: الواح موجود در این سرزمین گویای یک پشتوانه فرهنگی و تمدنی است و تنها با نگاهی به لوح‌های باستانی موجود در ایران اهمیت برگزاری این همایش برایمان آشکار می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه هر لهجه مهری گویا بر اقتدار تاریخ و جغرافیای ایران است افزود: لهجه‌های موجود در این سرزمین، هر پژوهشگری را به تحسین وا می‌دارد ولی متأسفانه این لهجه‌ها یکی پس از دیگری به دست فراموشی سپرده می‌شوند.

هاشمی با اشاره به نقش اساسی زبان در گسترش و شکوفایی فرهنگ‌ها گفت: تصور فرهنگ بدون زبان ممکن نیست از این رو باید برای اعتلای فرهنگ، به زبان به عنوان میراثی ماندگار و اثرگذار کوشش کرد.

کد خبر 311174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha