چند روز بعد از حادثه عجیبی که برای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ شرکت ماهان که از تهران عازم بندرعباس بود افتاد و موتور آن در جنوب غرب پایتخت از بدنه هواپیما جدا شد، آتش گرفتن و از کار افتادن موتور یکی دیگر از هواپیماهای این شرکت هواپیمایی خبرساز شد.

سقوط

روز پنجشنبه 23مهر ماه، ساعتي بعد از فرود اضطراري هواپيماي تهران- بندرعباس شركت ماهان كه به‌دليل جدا شدن موتور از بدنه اتفاق افتاد اين خبر بازتاب‌هاي مختلفي داشت. فرامرز سروي معاون مهندسي و تعميرات شركت هواپيمايي ماهان اين حادثه را عادي دانست اما برخي كارشناسان صنعت هوايي اين حادثه نادر را لطمه بزرگي به حيثيت صنعت هوايي دانستند.

درحالي‌كه اظهارنظرها درباره اين حادثه كمي فروكش كرده بود حادثه ديگري براي هواپيماهاي شركت هواپيمايي ماهان رخ داد. اين حادثه به پرواز شماره 064 يكشنبه شب هواپيمايي ماهان از دوبي به مقصد تهران بر مي‌گردد. ساعت22 يكشنبه دقايقي بعد از آنكه هواپيماي ايرباس ماهان با حدود 200مسافر فرودگاه دوبي را به مقصد تهران ترك كرد يكي از موتورهاي هواپيما دچار نقص فني شد و خلبان وقتي پي برد نقص اساسي در سيستم جلوبرنده موتور اتفاق افتاده تصميم به فرود اضطراري گرفت.

يكي از مسافران اين پرواز در اين‌باره به همشهري گفت: حدود 10دقيقه از پرواز هواپيما مي‌گذشت كه هواپيما تكان‌هاي شديدي خورد. من كه كنار پنجره نشسته بودم يكي از موتورها را ديدم كه آتش گرفته بود. باورش سخت بود اما من شعله‌هاي آتش موتور را ديدم. من و بقيه مسافران خيلي ترسيده بوديم اما چند دقيقه بعد آتش خاموش شد وخلبان گفت يكي از موتورها از كار افتاده و در حال بازگشت به دوبي هستيم. وي ادامه داد: وقتي هواپيما فرود آمد آتش‌نشانان و امدادگران روي باند فرودگاه آماده بودند اما خوشبختانه حادثه ديگري اتفاق نيفتاد و هواپيما به سلامت فرود آمد و رفتار خوب مهمانداران و خدمه هواپيما باعث آرامش همه مسافران شد و يك روز بعد با پرواز جايگزين به تهران برگشتيم.

در همين حال يكي از كارشناسان صنعت هوايي در اين‌باره به همشهري گفت: اين دومين حادثه طي چند روز اخير براي هواپيماهاي شركت ماهان است. در جريان اين حادثه يكي از موتورهاي هواپيما به‌دليل ايجاد مشكل عمده در سيستم جلوبرنده از مدار خارج شد و هواپيما فقط از نيروي يكي از موتورها استفاده مي‌كرد. بايد بررسي شود كه چرا چنين اتفاقاتي در فواصل زماني بسيار كم در حال تكرار است.

وي ادامه داد: بار رواني ناشي از جدا شدن قطعات موتور هواپيماي بوئينك747 و سقوط آن در حوالي مناطق مسكوني جنوب غرب تهران و بالا رفتن تعداد سوانح هوايي و حوادث خطرناك موجب كاهش اعتبار صنعت هوايي كشور شده و نياز به انجام اقدامات پيشگيرانه در راستاي جلوگيري از تكرار اين نوع حوادث دارد كه اين وظيفه بر عهده ساختارهاي نظارتي است.

کد خبر 311114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha