دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

ترجمه امیررضا نوری زاده: بنا به آمار جدیدی که مؤسسه Pew Global اخیرا منتشر کرده است حدود دو سوم مردم ترکیه بر این باورند که آمریکا بزرگترین تهدید علیه این کشور در آینده خواهد بود.

دراین نظر سنجی که در کشورهای مصر، لبنان،کویت،اردن و مراکش نیز صورت گرفته بود، مردم ترکیه تنها کشوری بودند که به نام آمریکا اشاره داشتند، گرچه ترکیه به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو از متحدان امنیتی آمریکا در منطقه به شمار می‌آید، اما حدود 83درصد مردم، این کشور را تهدیدی اصلی برای آینده خود می‌دانند و این آمار 29 درصد بالاتر از آمار مشابه در 2002 است.

در این نظر سنجی بیشترین پاسخ منفی نسبت به نقش آمریکا در آینده منطقه مربوط به فلسطینی‌ها بود که 86 درصدآنها نسبت به آمریکا بدبین بودند.

دکتر امره اورغان یکی از محققان مؤسسه تحقیقاتی اینفکتو معتقد است که این آمار تازه نتیجه افزایش فعالیت‌های پ. ک. ک در جنوب ترکیه است و مردم ترکیه آمریکا را مسئول افزایش درگیری‌ها نیروهای مسلح ترکیه با این گروه جدایی طلب کرد می‌دانند.

در همین رابطه نظر‌سنجی‌ای که مؤسسه اینفکتو در 2005 انجام داده حاکی از آن است که 71 درصد مردم ترکیه معتقدند غرب کمک‌هایی را در اختیار گروه‌های جدایی طلب ترکیه قرار می‌دهد و همچنین نظر سنجی‌ دیگری از سوی مؤسسهPew Global در سال 2007 نشان می‌دهد که 79 درصد مردم ترکیه مخالف تلاش‌هایی به رهبری آمریکا برای مبارزه با تروریسم هستند.

اردوغان دراین زمینه می‌گوید :دشمنی علیه پ. ک .ک اکنون جای خود را به شناخت آمریکا به عنوان دشمن اصلی کشور داده و این در شرایطی است که قبل از حمله آمریکا به عراق در 2003 مردم ترکیه، یونان یا ارمنستان را به عنوان تهدید اصلی می‌شناختند.

همچنین در آمار دیگری که مؤسسه اینفکتو منتشر ساخت، مشخص شد که حدود 66 درصد مردم ترکیه معتقدند غرب در پی آن است تا ترکیه فعلی را همچون امپراتوری عثمانی تجزیه کند.

این فقط مردم ترکیه نیستند که از سیاست‌های خارجی آمریکا نارضایتی دارند. آمار جدید مؤسسه گالوپ تاکید دارد که حدود 56 درصد مردم آمریکا از جایگاه فعلی این کشور در جهان ناراضی هستند.

از سوی دیگر بنا به آمار مؤسسه شورای شیکاگو در امر جهانی، 68 درصد از شهروندان آمریکایی از حضور آمریکا در تحولات جهانی حمایت می‌کنند و این نشان دهنده افزایش این آمار از زمان حملات 11 سپتامبر است ولی در آمار مؤسسه گالوپ در فوریه 2007 ذکر شده که تنها 15 درصد از مردم آمریکا معتقدند آمریکا درحل مسائل بین المللی پیشرو باشد و 58 درصد باور دارند که آمریکا تنها بایستی در این امور مشارکت داشته باشد.

در همین چارچوب و بر اساس آمار مؤسسه اینفکتو حتی 81 درصد مردم ترکیه نیز ایده‌های آمریکا در مورد دمکراسی را نمی‌پذیرند،83 درصد آنها شیوه‌های تجاری  این کشور  را نمی‌پسندند و حتی 68 درصد آنها فیلم‌ها و موسیقی آمریکایی را دوست ندارند و این آمار نسبت به 5 سال قبل حدود 22 درصد افزایش نشان می‌دهد.

اردوغان تصریح می‌کند که در گذشته مردم ترکیه با‌وجود رد سیاست‌های آمریکا، فرهنگ این کشور را می‌پسندیدند، ولی اکنون 77 درصد آنها شیوه زندگی آمریکایی و نظرات شهروندان این کشور را تایید نمی‌کنند.

اینتر پرس سرویس/ 8 سپتامبر

کد خبر 31096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز