همشهری آنلاین: سید محمد احصایی نقاش و خطاط در مراسم بزرگداشت مارکو گریگوریان در موزه هنرهای معاصر گفت: مجموعه آثار ذکر "الله" و "لااله‌الاالله" خود را برگرفته از رفتار هنری مارکو گریگوریان می‌دانم.

به گزارش ایرنا، در مراسم بزرگداشت مارکو گریگوریان شامگاه یکشنبه 18 شهریور در محل تالار اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برپا شد، سید محمد احصایی، ژانت لازاریان منتقد هنری و جواد مجابی ادیب، شاعر و منتقد هنرهای تجسمی در مورد شخصیت و آثار مارکو سخن گفتند.

احصایی در این مراسم گفت: هنگامی که آثار تصویری ذکر "الله" را در اردیبهشت ماه سال ‪ ۱۳۵۴‬نقاشی کردم، از مارکو گریگوریان دعوت کردم تا نظر خود را در مورد آنها بازگو کند.

این هنرمند افزود: درک مارکو گریگوریان به عنوان یک هنرمند برجسته مدرنیست از این آثار بسیار برایم جالب بود و رفتار آن روز مارکو سبب شد که من این آثار ذکر تصویری کلمه "الله" و "لااله‌الاالله" را تا امروز ادامه دهم.

در ادامه ژانت لازاریان گفت: در سال ‪ ۲۰۰۰‬زمانی که قرار شد نمایشگاهی از آثار ‪ ۱۰‬هنرمند ارمنی ایرانی در موزه هنرهای معاصر برپا شود، مارکو یکی از این هنرمندان بود که با سه قطعه اثر راهی فرودگاه شد تا به ایران سفر کند، اما چون شناسنامه ایرانی نداشت و با گذرنامه شهروند افتخاری ارمنستان وارد فرودگاه شده بود، مسئولان این مدرک را نپذیرفتند و او برگردانده شد، ولی آثارش را به هنرمندان دیگر داد تا در ایران به نمایش گذاشته شود.

لازاریان افزود: مارکو گریگوریان همواره دوست داشت به ایران بیاید و تلاش بسیاری هم برای این منظور کرد به طوری که یک سال به کنسولگری ایران مراجعه کرد و سال بعد هم به دنبال عوض‌کردن شناسنامه‌اش بود که متاسفانه میسر نشد.

جواد مجابی نویسنده، شاعر و منتقد نیز در مراسم بزرگداشت مارکو گریگوریان گفت: فکر برگزاری نخستین دوسالانه نقاشی در ایران را مارکو گریگوریان مطرح کرد و به دنبال آن در سال ‪ ۱۳۳۷‬نخستین دوسالانه نقاشی ایران برگزار شد.

وی درباره اهمیت برگزاری این دوسالانه گفت: برگزاری دوسالانه نقاشی در ایران موجب شد تا هنر مدرن که تا آن زمان مورد بی‌اعتنایی دستگاه‌های دولتی قرار گرفته بود در کانون توجهات مطرح شود.

مجابی تاکید کرد: باتلاش مارکو گریگوریان نقاشی مدرن از دل نقاشی قدیمی کمال‌الملک بیرون آمد و راهی نو در پیش گرفت.

کد خبر 31076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز