شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۱
۰ نفر

نمایش «خورشید کاروان» کاری است از گروه فدک که امسال هم برای بیست‌و پنجمین سال پیاپی اجرا می‌شود.

نمایش

نخستين كارگردان اين نمايش عاشورايي حسين مسافرآستانه بود كه آن را با همكاري گروه تئاتر آيين به صحنه برد. سال‌هاست قرعه كارگرداني نمايش به نام محمود فرهنگ خورده و قرار است خورشيد كاروان از اربعين حسيني در برج ميلاد اجرا شود. متن نمايش را مهدي متوسلي براساس داستان معروف «دير راهب» نوشته كه از مستندترين و دقيق‌ترين داستان‌هاي تاريخي صدر اسلام به‌شمار مي‌آيد.

فرهنگ كه زماني يكي از بازيگران اين نمايش ديني بوده و در سال‌هاي اخير در مقام كارگردان گروه را همراهي مي‌كند، درباره اجراي خورشيد كاروان به همشهري مي‌گويد: اين نخستين نمايش در تاريخ تئاتر ايران است كه به‌صورت مستمر 25سال اجرا مي‌شود. نمايش در اين سال‌ها علاوه بر سالن‌هاي بزرگ تهران، در شهرهاي بزرگ و كشورهاي آسيايي و اروپايي ازجمله هلند، انگليس و امارات اجراهاي متعدد داشته و امسال هم 15شب در برج ميلاد روي صحنه مي‌رود.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ممكن است نمايش‌هاي تاريخي و مذهبي هم به ورطه تكرار بيفتند يا نه مي‌گويد: بسياري از بزرگ‌ترين نمايشنامه‌هاي معتبر و معروف دنيا سال‌ها روي صحنه نمايش باقي مي‌مانند و تكرار مي‌شوند. خورشيد كاروان هم نمايشي با مضمون ديني است و يكي از بزرگ‌ترين وقايع تاريخ اسلام را به تصوير مي‌كشد. به‌نظر من اين نمايش هرگز به تكرار نمي‌افتد و مخاطب خود را از دست نمي‌دهد.

فرهنگ، اعضاي اجرايي گروه توليد خورشيد كاروان را 120نفر و تعداد بازيگران آن را 50نفر ذكر مي‌كند و درباره تغيير در متن و شيوه اجرا يادآور مي‌شود: متن خورشيد كاروان در اين سال‌ها كمتر دچار تغيير شده اما امسال متأسفانه براي دومين سال زنده‌ياد مرحوم انوشيروان ارجمند را روي صحنه نخواهيم داشت. ايشان 12سال با گروه همراه بود و جليل فرجاد نقش او را در خورشيد كاروان بازي مي‌كند.

خورشيد كاروان داستان ورود كاروان اسيران كربلا به يك دير در مسير عراق به شام است. راهب پير تنها در دير خود به عبادت با پروردگار مشغول است و پسرش پطروس براي يافتن حقيقت آنچه در كتاب مقدس آمده به كوفه رفته است. دير آن شب يك مهمان ويژه دارد... .

کد خبر 310709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha