محمد باریکانی: بازار اقتصادی و گردشگری ایران چشم سرمایه‌گذارهای فرانسوی را گرفته است و آنها با گروه ۱۸نفره خود به تهران آمده‌اند تا نقشه سرمایه‌گذاری خود در ایران را تکمیل کنند.

گردشگری

نسل اول بازرگانان فرانسوي 400سال پيش با سفرنامه‌هاي خود ايران را به اروپا معرفي كردند. بعدها باستان‌شناس‌هاي فرانسوي به ايران آمدند و مهم‌ترين محوطه‌هاي باستاني ايران در شوش و تخت‌جمشيد را كاوش كردند. چندي بعد ايران بزرگ‌ترين بازار خودروهاي فرانسوي در خاورميانه شد.

حالا يك هيأت 18نفري از سرمايه‌گذاران و متخصصان فرانسه در حوزه‌هاي گردشگري، آب‌درماني، پوشاك، ورزش‌هاي زمستاني و آمايش كوهستان و لوازم آرايشي بهداشتي به ايران آمده‌اند تا مقدمات سرمايه‌گذاري پساتحريم فرانسوي‌ها در ايران را فراهم كنند.

هيأت 18نفري سرمايه‌گذاران فرانسوي از سوي لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه ماموريت دارند تا آخرين مذاكرات فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور فرانسه با حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران را در موضوع توسعه گردشگري و سرمايه‌گذاري‌هاي اقتصادي با مقامات ايراني اجرايي كنند.

هيأت فرانسوي كه به رياست ميشل دوريو، رئيس بخش جهانگردي در وزارت خارجه فرانسه به ايران سفر كرده است، متشكل از گروه‌هاي هتلداري، مدرسه آموزش گردشگري، بهره‌برداري از پيست‌هاي اسكي جهان، سايت‌هاي آب‌درماني و البته يك شركت لوازم آرايشي بهداشتي است صبح ديروز به ديدار مقامات وزارت دارايي كشور رفتند تا از شرايط سرمايه‌گذاري در ايران با‌خبر شوند و بعد از نشست با خبرنگاران به ديدار مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي رفتند تا شرايط حضور در صنعت گردشگري ايران را بدانند.

هيأت فرانسوي در نشست با خبرنگاران پيش از رفتن به ديدار مسعود سلطاني‌فر در ساختمان تاريخي سفارت فرانسه كه معماري آن تركيبي از معماري ايراني اروپايي است و از هنرهاي ايراني در تزيينات داخلي آن استفاده شده است، اعلام كردند كه سفر 3 روزه آنها به ايران براي دانستن شرايط سرمايه‌گذاري و فكركردن درخصوص سرمايه‌گذاري در ايران پس از شنيدن سخنان مقامات ايراني است.

ميشل دوريو، مسئول بخش گردشگري در وزارت خارجه فرانسه با اشاره به سابقه همكاري‌هاي فرهنگي ايران و فرانسه، پرداختن به موضوع گردشگري در ايران را براي هيأت فرانسوي بسيار جدي خواند.

او گفت كه فرانسه مقصد نخست گردشگري در جهان است و دولت فرانسه در تلاش است تا براي سال2020 كه تعداد گردشگران جهان به 2ميليارد نفر مي‌رسد 100ميليون گردشگر جذب كند.

به گفته دوريو، هدف از سفر هيأت فرانسوي به تهران، رسيدن به اهداف مشترك است. فرانسوي‌ها در دوره پس از تفاهم هسته‌اي يكي از نخستين كشورهاي موفق در امضاي تفاهمنامه همكاري‌هاي گردشگري بودند. آنها توانستند به فاصله اندكي از پايان مناقشه اتمي غرب با ايران در بخش هتلداري، مديريت 2 هتل مهم فرودگاهي تهران را از سازمان ميراث فرهنگي و بخش خصوصي بگيرند.

  • تلاش ايران و فرانسه براي بهره‌مندي از بازار گردشگري جهان

ژان برنارد فالكو، نماينده لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه در هيأت سرمايه‌گذاران فرانسوي براي مذاكره با بخش خصوصي،درخصوص تصميم فرانسه براي سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري ايران گفت: ايران در خاورميانه جايگاه ويژه‌اي براي فرانسه دارد و دليل آن نيز نزديكي فرهنگي و تاريخي است كه در طول ساليان گذشته بين 2 كشور ايجاد شده است. او هدف از سفر و رايزني فرانسوي‌ها به تهران را انتقال دانش گردشگري شركت‌هاي فرانسوي به ايران اعلام كرد. آنطور كه ژان برنارد فالكو مي‌گويد، ايران و فرانسه بايد از درياي جهانگردي كه در سال‌هاي آينده سرشار مي‌شود، بهره‌مند شوند و هدف از سفر هيأت فرانسوي به تهران نيز ترغيب بيشتر فرانسوي‌ها براي سفر به ايران و همچنين ترغيب ايراني‌ها براي بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري فرانسه است.

کد خبر 310391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha