دکتر ابراهیم رزاقی: برای نهادینه شدن رقابت، باید دولت احساس مسئولیت کرده و از فعالیت‌های غیرتولیدی مالیات دریافت کند تا سود زیاد واسطه‌گری قطع شود و سود تولید به ۱۵ تا ۲۰درصد افزایش یابد.

دکتر ابراهیم رزاقی:

اين رويه‌اي است كه در همه دنيا دنبال مي‌شود. بايد از مردم اطلاعات لازم را دريافت و نسبت به گرفتن ماليات از واسطه‌ها اقدام كنيم، اما دولت در اين زمينه احساس مسئوليت نمي‌كند. اين در حالي است كه در كشورهاي غربي پرداخت نكردن ماليات توسط فعالان اقتصادي تاوان سنگيني دارد و يك‌بار فرار مالياتي موجب مي‌شود تا مرتكب اين تخلف از هستي ساقط شود. در اين كشورها براي دريافت ماليات، مجموع درآمد مبنا قرار مي‌گيرد.

اين در حالي است كه در قانون جديد ماليات‌ها با پيشنهاد دولت و تصويب مجلس، دريافت ماليات از مجموع درآمدها حذف شد. مي‌توانيم براي جلوگيري از فعاليت‌هاي غيرتوليدي ماليات‌هاي زياد بگيريم تا هم درآمد دولت تأمين شود و هم سود اينگونه فعاليت‌ها كاهش يابد.

در اين شرايط مي‌توان با پرداخت يارانه به توليد‌كنندگان واقعي از بخش كشاورزي و صنعت حمايت كرد اما بايد نظارت لازم بر هزينه‌شدن اين يارانه‌ها در فرايند توليد نيز صورت گيرد. لازمه شكل‌گيري رقابت در بازار اين است كه بازارها انحصاري نباشد اما متأسفانه اكنون بسياري از بازارها مانند بازار خودرو انحصاري است و درحالي‌كه مشتريان، خودرو نمي‌خرند، توليد‌كنندگان نيز قيمت‌ها را كاهش نمي‌دهند.

بخشي از اين انحصار توسط توليد‌كنندگان و بخشي ديگر توسط واسطه‌ها ايجاد شده كه عادي تلقي‌شده و از آن تحت عنوان سرمايه‌گذاري ياد مي‌شود يعني كالايي خريداري‌شده، اما استفاده نشده و هدف اصلي كسب سود ناشي از خريد و فروش است. براي مقابله با اينگونه انحصار سازمان‌يافته و عام بايد دولت ماليات‌هاي سنگين دريافت كند.

در سطح خرده فروشي نيز اكنون حدود 4ميليون واحدصنفي واسطه داريم كه اين تعداد در كشورهاي صنعتي بسيار كمتر است. يعني در كشورمان به ازاي هر 30نفر يك مغازه (واسطه وجود دارد) با اين شرايط براساس تئوري سرمايه‌داري بايد شديدترين رقابت‌ها در عرصه توزيع كالا در ايران شكل گيرد اما علت اينكه چنين رقابتي وجود ندارد، شكل‌گيري نظام‌هاي انحصاري يا شبه انحصاري يا رقابت انحصاري است.

در اين شرايط اكنون تضاد حمايت از توليدكنندگان داخل و مصرف‌كنندگان خودرو شكل گرفته است. اين در حالي است كه توليد كالاهاي بي‌كيفيت داخلي مانند منسوجات و برخي محصولات صنعتي به‌رغم قيمت بالا به‌دليل ايجاد اشتغال‌زايي بر واردات كالاهاي خارجي اولويت داشته و مصرف‌كننده كه يكي از اركان نظام اقتصادي كشور است، نمي‌تواند حتي با وجود قيمت بالا و كيفيت پايين از توليد داخل دفاع نكند، اما بايد توليد نيز به سمت بهبود كيفيت و كاهش قيمت برود.

  • اقتصاددان

 

کد خبر 309281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha