یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۴:۱۹
۰ نفر

مهدی قنبر: گزارشی از سریال‌های یک ماهه تلویزیون.

همه ساله با فرا رسیدن مناسبت‌های مختلف مذهبی و غیرمذهبی از جمله ماه‌های محرم و رمضان و عیدنوروز شاهد پخش سریال‌هایی متناسب با این زمان‌ها و حال و هوای آن هستیم.

ضعف این آثار بیشتر به زمان محدود و موضوعات نسبتا مشابهشان به کارهای همزمان یا پیش از خودشان باز می‌گردد و نقاط قوتشان در پخش متداوم، هر شبه و اقبال‌عمومی‌کوتاه مدتی که تنها تا پایان مناسبت ادامه پیدا می‌کند. کارهایی که به جز چند اثر معدود و قابل ذکر پس از پخش به ورطه فراموشی سپرده می‌شوند، به طوری که دیگر نه نام و نه یادی از آنها در ذهن مخاطب باقی نمی‌ماند.

امسال نیز به مانند سال‌های گذشته و برحسب عادت چندساله شاهد تولید سریال‌های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان هستیم. آثاری از چند کارگردان شناخته شده از جمله «سعید سلطانی»، «حسن فتحی»، «سیروس مقدم»، «علی عبدالعلی‌زاده» که برخی از آنها چهره‌های موفقی در ساخت چند اثر مناسبتی بوده‌اند. در این گزارش تلاش شده تا پیش از فرا رسیدن موعد پخش مجموعه‌های ماه رمضانی اشاره‌ای کوتاه و اجمالی بر این آثار شود.

شبکه اول: اغما
شبکه اول سیما که همه ساله در ساخت آثار مناسبتی رویکردی خاص در ساخت مجموعه‌هایی با موضوعات اجتماعی جدی و معنوی و معناگرا را در پیش گرفته است، امسال سریال «اغما» را برای پخش در ماه مبارک رمضان آماده کرده است. 

 کارگردانی سریال «اغما» را سیروس مقدم برعهده دارد. او که سابقه‌ای طولانی در ساخت سریال‌های مناسبتی و 90قسمتی مخاطب پسند دارد این بار به سراغ داستان جراح‌مغز و اعصابی به نام «طه‌پژوهان» می‌رود. او پزشک متخصص جراح مغز و اعصابی است که به جهت موفقیتش در جراحی رزمندگان جنگ به پنجه طلایی مشهور است.

او به واسطه بیماری سخت همسرش «مولود» دچار چالش و مشکلات فراوانی برای جراحی همسرش می‌شود که این امر با مخالفت‌های خانواده و اصرار همسرش برای عمل جراحی‌اش توسط دکتر پژوهان همراه می‌شود. این سریال به تهیه‌کنندگی «مرتضی جودی» در اوایل تیرماه آغاز شد و هم اکنون بیش از نیمی‌از مراحل تصویربرداری آن به اتمام رسیده است.

مراحل تدوین کار نیز همزما ن با تصویربرداری به انجام رسیده است. سیروس مقدم درباره موضوع اصلی داستان سریال «اغما» چنین می‌گوید:« موضوع اصلی داستان سریال به ماه رمضان بازنمی‌گردد اما در ادامه وقایع داستان به این ایام کشیده می‌شود. در واقع اتفاقات پایانی و مهم کار در ماه مبارک رمضان رخ می‌دهد.»در این سریال، امین تارخ، شیرین بینا، لعیا زنگنه، ‌ایرج نوذری، نادر ممدوح و عبدالرضا اکبری بازی دارند.

شبکه دو: میوه ممنوعه
حسن فتحی دیگر کارگردان موفق سریال‌های مناسبتی است که چند سال پیش مجموعه «شب‌دهم» را از او شاهد بودیم. او امسال سریالی با نام «میوه ممنوعه» را در قالب 3قسمت به تهیه‌کنندگی «اسماعیل عفیفه» و نویسندگی «علیرضا کاظمی‌پور» برای شبکه دو می‌سازد.

به گفته اسماعیل عفیفه تصویربرداری این سریال نیز از نیمه گذشته است و تدوین آن هم به شکل همزمان به انجام رسیده است. او می‌گوید:«ما تصویربرداری سریال «میوه ممنوعه» را اوایل تیرماه آغاز کردیم و امیدواریم با تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام شده مراحل تصویربرداری کار تا آغاز ماه‌ مبارک رمضان به پایان رسد.»

داستان این مجموعه از تلفیق 2 قصه شاه‌لیر و شیخ صنعان شکل گرفته است. این سریال شاهد روایت زندگی 2خانواده به نام‌های «شایگان و اردلان»است که در خلال سریال با یکدیگر دچار مشکلات فراوانی می‌شوند.

در این مجموعه بازیگرانی چون علی‌نصیریان، گوهرخیراندیش،‌ هانیه توسلی، امیرجعفری، هرمز‌هدایت، نیما رئیسی، طناز طباطبایی، کاظم بلوچی، شبنم فرشادجو، صدیقه کیانفر، محمدرضا رهبر، کیانوش گرامی، عبادالله کریمی و جواد انصافی، به ایفای نقش می‌پردازند. ساخت موسیقی این مجموعه نیز توسط «احسان خواجه ‌امیری» انجام می‌گیرد.

شبکه سه:یک وجب خاک
علی عبدالعلی‌زاده، سریال یک وجب خاک با نام قبلی نقشی برزندگی را به تهیه‌کنندگی بهروز مفید برای ماه مبارک رمضان می‌سازد. این سریال که برای شبکه سه ساخته می‌شود مضامینی اجتماعی دارد. نگارش این مجموعه را «خشایار الوند» و موسیقی آن را محمدرضا صدری برعهده دارند.

بهروز مفید، تهیه‌کننده سریال، در خصوص مضامین مطرح شده آن را برشی از زندگی حقیقی مردم وجامعه دانسته و عنوان می‌دارد:«داستان این سریال به واقعیت و حوادث زندگی مردم کوچه و بازار شباهت دارد و از زندگی آنها گرفته شده است و به اعتقاد من همین امر باعث ارتباط گرفتن مردم با کار وشخصیت‌های آن خواهد شد.»

تمام وقایع این داستان در ماه‌مبارک رمضان می‌گذرد. ماجراهای آن حول محور زندگی مردی‌است به نام «افشاری» که به طبقه متوسط جامعه تعلق دارد. او از معتمدین و خیرین محل به حساب می‌آید ولی به خاطر بروز اتفاقات و وقایع مختلف زندگی‌اش یعنی ورود پول هنگفتی به چرخه زندگی و خانواده‌اش شاهد تغییر نگاه، روابط و موانع زندگی‌اش می‌شویم.

در این مجموعه30قسمتی بازیگرانی چون «رضابابک»، «مهتاج نجومی»،‌ «روشنک عجمیان»، ‌«رامتین خداپناهی»، «آناهیتا نعمتی»و «برزو ارجمند» به ایفای نقش می‌پردازند.

شبکه تهران: شکرانه
«شکرانه»عنوان آخرین مجموعه تلویزیونی سعیدسلطانی است که به تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور برای پخش از شبکه تهران آماده می‌شود.

داستان این مجموعه که بخشی از مراحل تولید خود را با نام «وراء» سپری کرده است در 2 فضای کاملا متفاوت ایران و تاجیکستان می‌گذرد. این کار در سکوت کامل خبری تولید و آماده‌سازی شده است و اکنون هیچ اطلاعاتی در خصوص موضوع و داستان سریال منتشر نشده است.

در حال حاضر اعضای گروه سریال «شکرانه» پس از طی مراحل ضبط و تصویربرداری قسمت‌های مرتبط با فضای ایران«تهران» در تاجیکستان بسر می‌برند. گفته می‌شود که حدود 40درصد کار به اتمام رسیده. اما باوجود زمان محدود باقیمانده تا ایام ماه‌رمضان به نظر می‌رسد تصویربرداری بخش‌هایی از کار با پخش آن همزمان شود.

 احساس می‌شود این امر باتوجه به دوری مسافت 2 کشور ایران و تاجیکستان و باقیماندن بخش‌هایی از مراحل تولید کار در این کشور، آماده‌سازی کار به شکل همزمان کار بسیار سختی خواهد بود.

مجید رجبی‌معمار مدیر شبکه تهران در این‌باره چنین عنوان می‌دارد :«تدوین این مجموعه همزمان با تصویربرداری آن به انجام رسیده و هم اکنون نیز ادامه دارد از این‌رو امیدواریم که کار تا قبل از شروع ماه‌ مبارک رمضان به اتمام برسد.» در این مجموعه بازیگرانی چون هوشنگ توکلی، پوریا پورسرخ، عاطفه رضوی، حسن جوهرچی، مریم کاویانی و، حامد بهداد حضور دارند.

کد خبر 30885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز