همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: رژیم آل سعود مقصر اصلی فجایع انسانی در سرزمین منا است و باید از لجاجت و بی‎شرمی دست بردارد و مسئولیت اتفاقات پیش آمده را قبول کند.

حجت‎الاسلام سیدعلی طاهری

فارس نوشت: حجت‎الاسلام سیدعلی طاهری که برای انجام مناسک حج به سرزمین وحی مشرف شده و اکنون نیز در عربستان است گفت: قطعا با حوادثی که در حج امسال اتفاق افتاد بی‎لیاقتی و بی‎برنامگی آل‎سعود قطعی است و آنها باید به خاطر فجایع انسانی در مناسک حج امسال عذرخواهی کنند.

وی تصریح کرد: دولت عربستان همکاری لازم را با سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری نداشته تا مفقودین شناسایی و مصدومین و جان‎باختگان به مراکز درمانی منتقل شوند، حتی از صدور ویزا برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خودداری کردند که این مسائل نشان می‎دهد کوتاهی دولت عربستان محرز و مشهود است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: جهان اسلام باید نسبت به قضایایی که در سرزمین وحی اتفاق افتاد واکنش نشان دهد و به دلیل بی‎کفایتی آل‎سعود خواستار تغییر در نحوه مدیریت کنگره حج شوند.

  • 70 درصد جان‎باختگان قابل نجات بودند

طاهری بیان داشت: زمانی که فاجعه انسانی در منطقه منا اتفاق افتاد دولت عربستان بلافاصله فضا را امنیتی کرد، به سختی نیروهای امدادی به افراد آسیب‎دیده کمک می‎کردند، بسیاری از زائران در اثر شرایط سخت به رحمت خدا می‎رفتند اما مسئولان امداد به هیچ‎وجه کمک‎رسانی لازم را انجام ندادند.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد جان‎باختگان و قربانیان حادثه منا قابل نجات بودند، گفت: بسیاری از زائران به دلیل گرما، فشار زیاد و تشنگی از دنیا رفتند و مسئولان امدادی در چند ساعت اولیه از امدادرسانی دریغ کردند و زائران مورد رسیدگی قرار نگرفتند همه این عوامل در کنار بی‎برنامگی و بی‎لیاقتی آل سعود سبب شد تا شمار زیادی از زائران به لقاءالله شتافتند.

  • زائران مسلمان قربانی بی‎کفایتی مسئولان حج شدند

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از وقوع حادثه بسیاری از زائران بی‎هوش شدند مسئولان امدادی به جای اینکه به شناسایی این افراد پرداخته و جان آنها را نجات دهند با کمال تاسف افراد را در داخل کانتینر ریخته و منتقل کردند، البته مسئولان ایرانی پیگیر ماجرا بودند اما ساعت‎ها طول کشید تا به آنها اجازه کمک‎رسانی داده شود.

طاهری با اشاره به اینکه زائران مسلمان قربانی بی‎کفایتی مسئولان حج شدند، گفت: واقعه غم‎انگیزی در منا اتفاق افتاد و منجر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از زائران بیت‎الله الحرام شد، بنده توفیق پیدا کردم به چادر تعدادی از مجروحین و آسیب‎دیدگان استان گلستان در حادثه منا سرکشی کرده و از نزدیک جویای احوالات این عزیزان شدم.

وی در خصوص وضعیت جسمانی خود بعد از واقعه منا گفت: بنده در صحت و سلامت کامل قرار داشته و آرزوی رحمت واسعه از درگاه خداوند باریتعالی برای عزیزان از دست رفته دارم و امیدوارم مفقودین حادثه به آغوش گرم خانواده برگردند و حجاج آسیب‎دیده نیز شفای عاجل پیدا کنند.

  • سعودی‌ها مسئولیت بی‎برنامگی خود را در حج امسال قبول کنند

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص بازگشت خود از عربستان به گلستان پس از انجام مناسک حج بیان داشت: به ما اعلام شده که ان‎شاءالله عصر جمعه ساعت 15 تا 16 و 30 دقیقه به فرودگاه بین‎المللی گرگان عزیمت کنیم.

طاهری در پایان ابراز امیدواری کرد که مسئولان عربستان مسئولیت بی‎برنامگی و بی‎کفایتی خود را در حج امسال قبول کنند و بیش از این نمک به زخم حادثه غمگینی که بر دل هزاران مسلمان نشست، نپاشند و حداقل جبران قصور خود را کنند.

کد خبر 308826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha