رئیس سازمان میراث فرهنگی صبح دیروز با حضور در همایش علمی و بین‌المللی «یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت»، گردشگری را کلید توسعه، رفاه و موفقیت در بسیاری کشورها و از عمده‌ترین فعالیت‌های تجاری جهان خواند.

گردشگری-تخت جمشید

مسعود سلطاني فر اعلام كرد: صنعت گردشگري به‌دليل افزايش روزافزون مقاصد گردشگري و سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در اين مناطق، تبديل به عاملي كليدي در پيشرفت اجتماعي و اقتصادي از طريق ايجاد مشاغل و تشكيلات اقتصادي و درآمدهاي حاصله از توسعه زيرساخت‌ها شده است.

به گفته او، توسعه گردشگري به‌ويژه در كشورهاي كمتر توسعه‌يافته، عامل مؤثري در مقابله با فقر، كاهش بيكاري و موجب رونق اقتصادي و افزايش رفاه اجتماعي مي‌شود. رئيس سازمان ميراث فرهنگي صنعت گردشگري را سرمايه‌گذاري غيرمستقيم خارجي دانست و گفت كه اين سرمايه‌گذاري در همه بخش‌هاي اقتصادي، ‌اثر توسعه‌اي دارد.

براساس گزارش unwto در سال 2014تعداد گردشگران جهان به يك ميليارد و 200ميليون نفر رسيد و گردش مالي حاصل از اين صنعت نيز به يك تريليون و 245ميليارد دلار در سال رسيد. براساس پيش‌بيني‌هاي سازمان جهاني جهانگردي، تعداد گردشگران جهان در سال 2020به يك ميليارد و 600ميليون نفر و در سال 2030به يك ميليارد و 800ميليون نفر مي‌رسد. سند چشم‌انداز 20ساله كشور دولت را ملزم كرده است كه سهم ايران را از گردشگران جهان از 9صدم درصد در سال 83به 1/5درصد در سال 1404كه سال پاياني چشم‌انداز 20ساله است، افزايش بدهد.

براساس اين سند بايد تا پايان سند چشم‌انداز كه 10سال آينده به پايان مي‌رسد 20ميليون گردشگر به ايران سفر كرده باشند. مسعود سلطاني فر مي‌گويد: با وجود ظرفيت‌هاي بالاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي و تنوع اقليمي و وجود جاذبه‌هاي ملموس و ناملموس متعدد، گردشگري ايران در فاصله سال‌هاي 83تا 92از رشد قابل‌قبولي برخوردار نبوده است و از اهداف چشم‌انداز 20ساله توسعه عقب هستيم.

به گفته او، مقصدسازي و افزايش سهم بازار گردشگري در مقاصد مختلف كشور نقش تعيين كننده‌اي در دستيابي به اهداف سند چشم‌انداز 20ساله دارد.

کد خبر 308802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha