دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: برگزاری جشنواره‌های فیلم و تئاتر دفاع‌مقدس در این سال‌ها با فراز و نشیب‌های فراوان همراه بوده است؛ برگزار نشدن مستمر و سالانه، نبود متولی و تغییر مداوم سیاستگذاری‌ها و شیوه اجرایی باعث شده جشنواره‌های هنری مرتبط با دفاع‌مقدس بعد از سال‌ها به نقطه دلخواه و مطلوب نرسد.

تئاتر

جشنواره تئاتر مقاومت امسال پانزدهمين دوره را پشت سر مي‌گذارد؛ جشنواره‌اي كه 12سال متوالي با عنوان تئاتر دفاع‌مقدس برگزار مي‌شد، در دوره‌هاي سيزدهم و چهاردهم به‌صورت دوسالانه و يك سال هم بدون دبير برگزار شد. اين جشنواره كه در 3دوره اخير در قالب تئاتر مقاومت درآمده، امسال به شكل رپرتواري با تأكيد بر اجراي عمومي برگزار مي‌شود.

حسين پارسايي دبير جشنواره پانزدهم تئاتر مقاومت كه سابقه مديريت تئاتر شهر و اداره كل هنرهاي نمايشي را در كارنامه دارد، درباره برگزاري اين دوره به همشهري گفت: با توجه به اينكه جشنواره در 3سال اخير واژه مقاومت را همراه تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس داشته، آثار تنوع موضوعي دارند. امسال علاوه بر موضوعاتي كه كارگردانان به آنها پرداخته‌اند، مضاميني مانند اتفاق‌هاي منطقه هم در آثار ديده مي‌شود.

  • حمايت از اجراي عمومي

وي با اشاره به حمايت از گروه‌هاي نمايشي در اجراي عمومي يادآور شد: دوره گذشته از 30 اثر حمايت شد و تصميم گرفتيم 70نمايش ديگر براي اجراي عمومي مورد حمايت قرار بگيرند. با 30نمايش كه سال گذشته حمايت شد، در مجموع ۱۰۰ اثر در بخش‌هاي صحنه‌اي، خياباني، عروسكي و كودك براي اجراي عمومي حمايت مي‌شوند كه پيش‌بيني مي‌كنيم از اين ميان، 24نمايش صحنه‌اي و 12نمايش خياباني انتخاب شوند.

به گفته پارسايي، ۵ تا ۸ اثر كودك و عروسكي هم براي بخش غيررقابتي انتخاب مي‌شوند. در نيمه اول سال از اين تعداد 10اثر حمايت شد و 60 اثر ديگر تا پايان آبان مورد حمايت بنياد روايت فتح قرار مي‌گيرد. تلاش بر اين است كه از ظرفيت‌هاي دفاع‌مقدس براي توليد آثار فرهنگي استفاده شود. از اين رو، به جاي دعوت از چند گروه خارجي و اطلاق كلمه بين‌المللي، چشم‌انداز جشنواره و آثار جهان‌شمول درنظر گرفته شده است.

  • نه گفتن به مرزبندي‌ها

كارگردان و نمايشنامه‌نويس آثار ديني و مناسبتي با اشاره به خط‌كشي‌هاي موجود ميان مضامين موجود در آثار نمايشي گفت: در حوزه تئاتر ديني و مذهبي و همچنين دفاع‌مقدس نبايد مرزبندي وجود داشته باشد و اين نمايش‌ها هم مانند ديگر آثار بايد در طول سال اجراي عمومي شوند. تئاتري كه به‌صورت مناسبتي روي صحنه برود، هرگز تأثيرگذار نخواهد بود. تئاتر مناسبتي تماشاگر مناسبتي هم دارد و همين باعث مي‌شود توليد و اجراي آن در يك گروه محدود شكل بگيرد.

پارسايي با بيان اينكه مسئله دفاع‌مقدس به زمان، طبقه و گروه خاص تعلق ندارد، افزود: اگر نمايش‌هاي ما به صرف اجرا در يك زمان خاص توليد شوند، محكوم به فنا هستند. تئاتر مقاومت براي پيشبرد اهداف خود و ارتباط با تماشاگر امروز نيازمند بازنگري در زيرساخت‌هاست. اينكه بتوان كارگردانان جوان را براي ورود به اين حوزه ترغيب كرد، نيازمند داشتن برنامه مدون و مشخص است؛ نكته‌اي كه سال‌هاست به آن اشاره مي‌شود اما كار خاصي برايش نشده است.

وي كه سابقه اجراي چند نمايش موفق در مناسبت‌هاي ديني و ملي را در كارنامه دارد، در پايان درباره لزوم روايت نمايشي از قهرمانان گفت: تكيه به پرتره‌هاي مهم انقلاب و دفاع‌مقدس و الگوسازي و تكثير آن ميان نسل امروز بسيار مؤثر است و ما بايد قهرمانان ايران‌زمين را كه تنها محدود و منحصر به جنگ 8ساله نيستند، با يك بازتعريف درست و هنري روي صحنه‌هاي نمايش تكثير كنيم.

  • رپرتوار نمايش‌هاي دفاع‌مقدس

حسين پارسايي با اشاره به اجراي رپرتواري آثار منتخب جشنواره تئاتر مقاومت گفت: تمام آثار برگزيده جشنواره پانزدهم قرار است در يك هفته و 20سالن مختلف روي صحنه بروند. اين آثار از يك تا 6 آذرماه همزمان با هفته بسيج اجرا مي‌شوند كه كف اجرا را يك هفته و بيشتر اجراها را 30روز قرار داده‌ايم. (رپرتوار répertoire فرانسوي و repertory انگليسي به معني اجراي يك مجموعه آثار با مضمون مشخص در يك بازه زماني خاص است.)

کد خبر 308776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha