همشهری آنلاین: رئیس جمهور دکتر حسن روحانی در نیورک با نخست وزیر ژاپن، رییس جمهوری فرانسه و نخست وزیر ایتالیا دیدار داشت. گزارش دیدارها و مذاکرات:

meetings
  • ديدار با آبه

رییس جمهوری، ژاپن را شریک خوب و استراتژیک ایران دانست و تصریح کرد: روابط و همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور باید بیش از پیش ارتقاء یابد. حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار نخست وزیر ژاپن با ایشان در نیویورک، گفت: توافق هسته ای فرصتی برای تقویت هر چه بیشتر روابط دو کشور است و ما می توانیم در زمینه های حمل و نقل، محیط زیست و مسایل فرهنگی و علمی و دانش های نوین و از جمله در عرصه انرژی صلح آمیز هسته ای، همکاری کنیم.

دکتر روحانی اظهارداشت: مراکز علمی و فنی ایران و ژاپن باید با یکدیگر در ارتباط باشند و روابط خود را گسترش دهند.

رییس جمهوری سپس به موضوع گسترش تروریسم در منطقه اشاره کرد و گفت: برای ریشه کردن تروریسم باید به سمت ارتقای توسعه و رفاه منطقه رفت تا گروههای تروریستی به راحتی نتوانند دامنه فعالیت خود را با بهره گیری از فقر جوامع توسعه دهند.

نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار بر ضرورت متمرکز شدن تلاش ها روی اجرای دقیق برجام تاکید کرد و گفت: ژاپن علاقه مند است در روند اجرای دقیق برجام با طرفین همکاری کند.

شینزوا آبه با تاکید بر اینکه "توکیو می خواهد در کمک به توسعه اقتصاد ایران فعال باشد"، افزود: ژاپن آماده است در زمینه های علمی و فرهنگی، محیط زیست و پزشکی و ایمنی هسته ای و فنی، همکاری مشترکی با ایران داشته باشد و ما از مراودات بخش خصوصی ژاپن و اجرای موافقتنامه های تجاری با ایران حمایت می کنیم.

وی در ابتدای سخنان خود کشته و مجروح شدن تعدادی زیادی از حجاج کشورمان در حادثه منا را به رییس جمهور تسلیت گفت.

  • ديدار با اولاند

رییس جمهوری بر تسریع در تدوین نقشه راه توسعه همه جانبه همکاریهای تهران - پاریس تاکید کرد و گفت: ایران آماده است درعرصه حمل و نقل، علوم و فناوریهای جدید و انرژی از جمله انرژی صلح آمیز هسته ای با فرانسه همکاری کند. حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه به توافق هسته ای میان ایران و 1+5 اشاره و تصریح کرد: همه طرف ها باید تلاش و به تعهدات خود عمل کنند تا این توافق به خوبی عملیاتی و پایه های آن مستحکم شود.

دکتر روحانی موقعیت خاص جغرافیایی، قطب ثبات و امنیت، مرکزیت انرژی و نیروی انسانی توانمند و تحصیل کرده ایرانی را پایه های مناسبی برای گسترش روابط دانست و گفت: ایران از توسعه روابط و همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با فرانسه استقبال می کند.

دکتر روحانی به برخی اشتراک نظرات ایران و فرانسه در مسایل منطقه ای اشاره کرد و گفت: دو کشور می توانند در موضوعات مربوط به مبارزه با تروریسم و ایجاد و تقویت صلح و ثبات در سوریه، یمن و لبنان رایزنی های خود را تقویت نمایند.

رییس جمهوری همچنین با تشکر از ابراز همدردی رییس جمهوری فرانسه درخصوص درگذشت زائران کشورمان در مراسم حج گفت: حادثه منا، حادثه ای بسیار تلخ و سنگین برای مسلمانان بویژه مردم ایران بود که به دلیل سوء مدیریت و عدم مدیریت صحیح روی داده و دولت عربستان باید به مسوولیت های قانونی و اخلاقی خود عمل کند.

رییس جمهوری فرانسه نیز در این دیدار با اشاره به اینکه توافق هسته ای با همکاری و حسن نیت همه طرف ها حاصل شد، گفت: اکنون باید همه تلاش ها برای اجرای دقیق و کامل این توافق متمرکز شود.

فرانسوا اولاند در این گفت وگو به سفرهیات های متعدد اقتصادی و از جمله هیات بزرگ اقتصادی فرانسه به تهران اشاره کرد و گفت: باید گام به گام سطح روابط تهران - پاریس را به سطح قابل انتظار برسانیم و دولت فرانسه برای توسعه همکاریها با تهران عزم راسخ دارد.

وی از ایران به عنوان بازیگر بزرگ منطقه نام برد و افزود: ایران در دوره جدید با توجه به جایگاه ویژه خود، می تواند نقش متوازن کننده ای در منطقه ایفا کند.

رییس جمهوری فرانسه همچنین ابراز امیدواری کرد که در سفر آینده رییس جمهوری ایران به فرانسه، راه های توسعه و تعمیق همکاریهای تهران - پاریس به طور گسترده بررسی و مورد تبادل نظر قرار گیرد.

روسای جمهوری دو کشور همچنین در این گفت وگو درباره شرایط در سوریه، یمن و لبنان بحث و تبادل نظر کردند.

  • ديدار با ماتئو رنزی

رییس جمهوری با اشاره به اینکه تحریم های ظالمانه علیه تهران بیش از همه به روابط خوب و گسترده اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران ضربه زد، تاکید کرد: در دوره پساتحریم باید فصل تازه ای در روابط و همکاری های تهران و اتحادیه اروپا و از جمله ایتالیا گشود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار نخست وزیر ایتالیا گفت : باید به سرعت در دوره جدید، عقب ماندگی ها جبران شود و گام هایی عملی برای تقویت همکاریها برداریم. در این میان با توجه به اینکه برخی شرکتهای ایتالیایی در زمینه نفت و گاز و صنایع سنگین، سوابق فعالیت و همکاری با ایران داشته اند، زمینه برای فعالیت و رقابت آنها در اقتصاد ایران هموارتر است.

رییس جمهوری با بیان اینکه زمینه های زیادی برای سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز تا پتروشیمی، حمل و نقل و صنایع و معادن در ایران وجود دارد، اظهارداشت: البته در دوران جدید ما علاقه مند هستیم که شرکت های برتر ایتالیایی، در کنار سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی داشته باشند و روی تولید مشترک محصولاتی برای داخل و صادرات تمرکز کنند.

دکتر روحانی همچنین توسعه همکاری فرهنگی، علمی و دانشگاهی را برای تعمیق و توسعه همه جانبه روابط تهران - رم ضروری خواند.

رییس جمهوری در ادامه به مشکلات خاورمیانه اشاره کرد و اظهارداشت: تردیدی نباید داشت که شرایط نامساعد خاورمیانه به سرعت مشکلات را به حاشیه مدیترانه نیز منتقل خواهد کرد و در این میان همفکری و همراهی ایران و ایتالیا می تواند به کاهش تنش ها در خاورمیانه کمک کند.

نخست وزیر ایتالیا نیز در این دیدار اعلام کرد که کشورش بزودی یک هیات بزرگ و فوق العاده مهم را در بخش های صنعت، محیط زیست، خودروسازی، نفت و گاز، لوازم پزشکی و معدن و هر بخشی که ایران اولویت بداند، راهی تهران خواهد کرد.

"ماتئو رنزی" افزود: به شرکتهای ایتالیایی تاکید خواهم کرد که بکوشند با یاری شرکتهای ایرانی، فعالیتهای مشترک ارزشمندی را برای حضور قدرتمندتر در بازارهای جهانی طراحی کنند و شرکتهای مهم ایتالیا مایلند سریعا وارد بازار ایران شوند.

وی تصریح کرد: سفر آینده شما به ایتالیا روابط دو کشور را بیش از پیش توسعه خواهد داد.

رنزی همچنین به ضرورت توسعه همکاریهای فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران و ایتالیا گنجینه بشریت هستند و باید از این زیر ساخت تمدنی برای ساختن آینده بهتر استفاده کنیم.

نخست وزیر ایتالیا با اشاره به معضل تروریسم گفت: در حوزه سیاست خارجی تلاش داریم با همکاری ایران بیشتر روی مسایل منطقه و مدیترانه متمرکز شویم.

وی در ابتدای سخنان خود کشته و مجروح شدن تعدادی زیادی از حجاج کشورمان در حادثه منا را به رییس جمهور تسلیت گفت.

کد خبر 308678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha