یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل خانه سینما از تجمع فردا ۶ مهر ماه سینماگران برای همدردی با قربانیان فاجعه "منا" خبر داد و همچنین برنامه‌های این تشکل صنفی را برای این اتفاق تشریح کرد.

خانه سینما

به گزارش  ایسنا،سیدرضا میرکریمی امروز 5 مهر ماه پس از برگزاری نشست اعضای هیات مدیره خانه سینما که برای برنامه‌ریزی برنامه‌های این نهاد در رابطه با فاجعه منا برگزار شد، در سخنانی مطرح کرد: بعد از این اتفاق هولناک که اخبارش به دست‌مان رسید، نگرانی‌های زیادی در میان مردم، فرهنگیان و اقشار مختلف به وجود آمد، متاسفانه عدم دسترسی درست به اطلاعات و آمار و جلوگیری مسئولان عربستانی از اعزام نیروهای کمکی و کمیته‌های حقیقت‌یاب باعث شد که مساله بغرنج‌تر شود و به طبع نگرانی‌ها افزایش پیدا بکند.

او افزود: حج بزرگ‌ترین آیین دینی مسلمانان است و اهمیت ویژه‌ای دارد. هرگونه بی‌مبالاتی و بی‌اعتنایی به حجاجی که در یک آیینی شرکت کرده‌اند که کرامت انسانی در آن از ارج و قرب بالایی برخوردار است، با فلسفه حج منافات دارد. متاسفانه این اتفاق نشانه‌هایی از بی‌اعتنایی و عدم دقت لازم کسانی است که مسئولیت امنیت این مراسم را بر عهده دارند.

میرکریمی گفت: نگرانی‌ها وقتی افزایش یافت که شاهد بودیم امدادرسانی به بازماندگان حادثه به خوبی انجام نشد و گزارش‌های تلخی به دستمان رسید و آمار قطعی از شهدا به دست‌مان نمی‌رسید.

مدیرعامل خانه سینما درباره همدردی این نهاد با قربانیان این اتفاق، گفت: خانه سینما به عنوان نهاد صنفی، مدنی و صاحب نفوذ در افکار اجتماعی خود را موظف می‌داند در مسائلی که به افکار ملی و موضوعات انسانی مربوط می‌شود ورود بکند، چون معمولا سینمای ایران پرچمدار دفاع از این موضوعات است و باید عکس‌العمل نشان بدهد. به همین دلیل یک جلسه مشورتی به ابتکار خانه سینما و با حضور جمعی از اعضای هیات مدیره، فیلمسازان و همکاران صنفی امروز برگزار شد تا حرکتی را برای ابراز همدردی با بازماندگان و پیگیری مطالبات به حق آنها آغاز کنیم.

میرکریمی ادامه داد: این جلسه به فوریت برگزار شد و به خاطر نداشتن زمان کافی برای دعوت بسیاری از دوستان صاحب‌نام صنفی که دوست داشتند در این جلسه شرکت کنند و نتوانستند حضور پیدا کنند اما به صورت تلفنی در کنار ما بودند. در نهایت با رایزنی‌هایی که انجام شد کمپینی با ابتکار خانه سینما و همراهی موزه صلح راه‌اندازی خواهیم کرد که در آن خطاب به دبیرکل سازمان ملل نامه‌ای نوشته خواهد شد تا از این مقام بین‌المللی بخواهیم در جهت روشن شدن حقایق قدم‌های موثری بردارد.

او خاطرنشان کرد: این نامه ابتدا توسط هنرمندان در رشته‌های مختلف و سپس توسط مردم امضا می‌شود و توسط جمعی از سینماگران به دست دبیرکل سازمان ملل خواهد رسید.

کارگردان «خیلی دور خیلی نزدیک» در ادامه توضیح داد: یک برنامه دیدار با خانواده‌های بازماندگان این فاجعه به محض بازگشت و استقرار آنها خواهیم داشت. قرار شد کمیته‌ای سازوکار این دیدارها را بر عهده بگیرد و پیگیری کند. فردا (دوشنبه) 6 مهر نیز تجمعی در خانه شماره دو سینما در خیابان وصال از ساعت 18 برای ابراز همدردی با قربانیان این حادثه انجام می‌شود.

به گفته‌ی او؛ در این تجمع سینماگران و هنرمندان رشته‌های مختلف می‌توانند شرکت کنند تا تاثر و تالم خود را از این فاجعه به اطلاع عموم برسانیم.

مدیرعامل خانه سینما به ساخت فیلم‌های مستند از این اتفاق اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهاداتی که امروز در جلسه مطرح شد این بود که از مجاری قانونی و حکومت سعودی درخواست کنیم، اجازه بدهند تعدادی از فیلمسازان ما برای ساخت فیلم‌های مستند که هدف آنها حقیقت‌یابی و ریشه‌یابی این اتفاق برای جلوگیری از عدم تکرار آن است به این کشور سفر کنند.

وی همچنین درباره موجی که به راه افتاده و زائران ایرانی را مقصر حادثه منا می‌دانند، اظهار کرد: کمپین جمع‌آوری امضای ما مختص به ایران و قربانیان ایرانی نیست. ما با همه کسانی که در این آیین ایمانی جان خود را از دست داده‌اند ابراز همدردی می‌کنیم. به نظر من در اتفاقی که چه به صورت سهوی اتفاق افتاده باشد یا خدای نکرده عمدی در آن بوده حکومت سعودی مسئول آن است و باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد.

میرکریمی تاکید کرد: فرافکنی است که فکر کنیم حجاج ایرانی و زائرانی که بیشتر آنها برای اولین‌بار به یک مکان جدید رفته‌اند باید مسئولیت کنترل امنیت آنجا را بر عهده داشته باشند. تکرار این حوادث در دوره‌های مختلف نشانه‌هایی از بی‌کفایتی مسئولان را نشان می‌دهد که وقت رسیدگی به آنهاست.

به گزارش ایسنا، در این نشست که در تالار سیف‌الله‌ داد خانه سینما برگزار شد،سینماگرانی چون منوچهر محمدی،رخشان بنی‌اعتماد، همایون اسعدیان، فرشته طائرپور،عبدالحسن برزیده، حبیب احمدزاده، مرتضی شایسته، فرهاد توحیدی، سیدغلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری، تقی علیقلی‌زاده، محمد حسین حقیقی و اعضاء هیات مدیره همچون موئینی،کامران ملکی،بهمن اردلان، خادم، شادمهر راستین و ... حضور داشتند.

کد خبر 308629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha