علی ابراهیمی: افت کیفیت و گرانی قطعات یدکی و ضعف در ارائه خدمات پس از فروش به محل مناقشه خودروسازان داخلی و شرکای خارجی آنها تبدیل شده است.

خودرو

نارضايتي مردم از كيفيت وخدمات پس از فروش خودروهاي ساخت يا مونتاژ داخل در حالي ادامه دارد كه خودروسازان داخلي و برخي شركاي خارجي آنها سعي در پاسكاري توپ علت اين نابساماني به زمين يكديگر دارند. درحالي‌كه رنوي فرانسه براساس قرارداد توليد تندر 90با شركاي ايراني ملزم به تأمين قطعات اين خودرو بوده است، نماينده اين شركت در ايران با انتقاد از خدمات پس از فروش 2شركت ايران خودرو و سايپا اعلام كرده است، مصرف‌كنندگان ايراني از وضعيت خدمات پس از فروش خودرو در ايران ناراضي هستند.

پيمان كارگر تأكيد كرده است، اكنون در مواردي شركت خدمات پس از فروش خودروساز پول ندارد كه قطعه را خريده و به نمايندگي خدمات پس از فروش تحويل دهد. با اين حال ضعف دوستان در اين حوزه نبايد باعث ايجاد مشكل در خدمات پس از فروش محصولات رنو در ايران شود.

وي با بيان اينكه از نحوه كار شركاي خود (ايران خودرو و سايپا) در خدمات پس از فروش ناراضي هستيم افزود: نمايندگي خدمات پس از فروش خودروساز به ما مي‌گويد قطعه تندر90 موجود نيست درحالي‌كه قطعه وجود دارد اما شركاي تجاري نمي‌خرند و به نمايندگي نمي‌رسانند بنابراين مشتري ناراضي است.

  • ادعاي رنو صحت ندارد

مديرعامل ايران خودرو با رد ادعاي نماينده رنو در ايران به همشهري گفت: ناتواني خودروسازان ايراني در زمينه خريد قطعات و ارائه خدمات پس از فروش مناسب صحت نداشته و رنو پارس حتي قادر به تأمين قطعات مورد نياز خط توليد نيز نبوده اما اكنون شرايط تا حدودي بهتر شده است. هاشم يكه زارع تأكيد كرد، احتمالا نماينده رنو موضوعات 6‌ماه قبل را مطرح كرده كه در آن هنگام نيز رنوپارس مقصر مشكل تأمين قطعات تندر90 بود.

وقتي توليد روزانه تندر90 به 10تا 20خودرو كاهش يافت امكان تأمين قطعه براي شبكه خدمات پس از فروش نيز وجود نداشت. وي افزود: ايران خودرو مشكلي براي تأمين پول مورد نياز خريد قطعات از رنو نداشته و ندارد اما ناتواني رنو پارس در تأمين قطعات توليد تندر 90موجب كاهش شديد تيراژ توليد اين خودرو شد.

  • انبارداري قطعات گران رنو

قائم‌مقام و عضو هيأت مديره سايپا يدك نيز به خبرنگار ما اعلام كرد، اكنون در انبارها و نمايندگي‌هاي سايپا ميلياردها تومان قطعه خودروهاي تندر90و مگان وجود دارد كه به‌دليل گران فروختن اين قطعات به سايپا يدك توسط رنو و عرضه ارزان‌تر اين قطعات توسط ساير كشورهاي توليد‌كننده تندر 90 همچون هندوستان قادر به فروش قطعات برند اصلي نيستيم.

رمضان شرقي افزود: در مواردي نيز رنوپارس حتي قطعاتي كه از سازنده داخلي دريافت كرده را نيز با قيمت‌هاي بسيار بالاتر در اختيار شركاي ايراني خود قرار داده است اين عوامل موجب شده تا با وجود 270نمايندگي ارائه خدمات به تندر 90تعداد خودروهايي كه به اين نمايندگي‌ها مراجعه مي‌كنند به‌دليل گراني قطعات بسيار اندك باشد. به‌طور متوسط قيمت برخي قطعات ارائه شده توسط رنو بيش از 30تا 40درصد قيمت آن در بازار گران‌تر و در مورد برخي قطعات توليد داخل تا 2برابر گران‌تر است.

  • مردم چرا از خودروسازان نارضايتي‌اند؟

براساس نتايج گزارش بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، بيش از يك ميليون و 200هزار نفر از مراجعان به شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو در طول سال 1393، مورد پرسش قرار گرفتند كه طبق اين نظرسنجي، «كمبود يا نبود قطعات يدكي»، «كيفيت پايين خدمات و تعميرات» و «دريافت هزينه بالا براي خدمات و قطعات» از مهم‌ترين دلايل نارضايتي مصرف‌كنندگان ايراني از خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو بوده است.

کد خبر 308526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha