عبدالجبار کاکایی از شاعران سرشناس معاصر است که عموم مردم او را بیشتر به واسطه ترانه‌هایش می‌شناسند؛ سروده‌هایی که در آغاز یا پایان مجموعه‌های تلویزیونی شنیده و هنوز هم زمزمه می‌شود.

کتاب

ازوي به تازگي كتاب «تاوان كلمات» از سوي انتشارات نيستان به بازار آمده كه شامل اشعار چاپ‌شده و جديد اين شاعر ايلامي است. او با اينكه بيشتر به سرودن غزل و مثنوي علاقه دارد، مقاله و نقد هم درباره شعر امروز مي‌نويسد. كاكايي در گفت‌وگو با همشهري درباره كتاب تازه خود مي‌گويد:

از مدت‌ها پيش به انتشارات نيستان قول داده بودم تمام آثارم را در يك مجموعه در اين انتشارات به چاپ برسانم اما چون يكسري از اين اشعار در كتاب‌هاي مستقل ديگر منتشر شده بود، احساس كردم خيلي تكراري مي‌شود، به همين دليل تصميم گرفتم گزيده‌اي از كارهاي قديمي و جديدم را جمع‌آوري و منتشر كنم كه حاصل آن شد تاوان كلمات.

وي ادامه مي‌دهد: كتاب از 3بخش تشكيل شده است؛ بخش اول غزل‌هاست كه در كنار آنها ترانه‌هايي هم كه در اين سال‌ها گفته‌ام وجود دارد. بخش دوم شامل شعرهاي آزاد و بدون وزن است و بخش سوم شعرهاي پراكنده. عمده اشعار شامل مضامين اجتماعي، معرفتي و موضوع‌هاي انديشه‌اي است. البته ما امروز به سمتي رفته‌ايم كه شاعران براي شاعران شعر مي‌گويند و برخي مدعي‌اند مردم حرف و منظور اشعارشان را متوجه نمي‌شوند.

كاكايي با اشاره به اينكه شاعر بايد جايي ميانه مردم بايستد، مي‌افزايد: معتقدم شاعر بايد نه آنقدر به مردم نزديك باشد كه اشعارش سطحي و بي‌معنا شود و نه آنقدر دور كه فكر كند برج عاج‌نشين شده است. شاعر بايد همراه مردم حركت كند. اين شاعر و ترانه‌سرا قصد دارد بعد از تاوان كلمات، بخش دوم آثارش شامل 100 غزل، ترانه و... را در يك مجلد ديگر در انتشارات نيستان منتشر كند. تاوان كلمات در 256صفحه به قيمت 16هزار تومان به بازار آمده است.

کد خبر 308518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha