دیروز جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران برخلاف همیشه به جای ساختمان خیابان بهشت در چند قدمی محل افتتاح طولانی‌ترین خط متروی کشور در شهرک قائم برگزار شد.

شورای شهرتهران

اعضاي شوراي شهر تهران ديروز به‌منظور شركت در مراسم افتتاح خط 3متروي تهران يك ساعت زودتر جلسه خود را آغاز كرده و راس ساعت 10صبح همه اعضا به سمت محل برگزاري مراسم حركت كردند. مهدي چمران رئيس شوراي شهر طي سخناني در جلسه ديروز ساخت 37كيلومتر خط مترو را كاري كم‌ نظير نه‌تنها در كشور كه حتي در خاورميانه اعلام كرد وگفت: از اين بابت كه چنين كار بزرگي به بهترين وجه انجام شد بايد به‌خود بباليم.

چمران از مشكلات فراوان مالي شهرداري براي ساخت خطوط 6 و 7مترو سخن گفت و از محسن پيرهادي، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر خواست تا با توجه به حضور رئيس‌جمهور در مراسم افتتاح خط 3مترو نامه‌اي از قول اعضاي شوراي شهر تهران تهيه كند تا در آينده نزديك تقديم رئيس‌جمهور شود. بنابراين گزارش، در اين نامه قرار است از رئيس‌جمهور در مورد تأمين اعتبارات مترو و اتوبوس درخواست كمك و افزايش اعتبار شود. نظر رئيس شوراي شهر اين بود كه با 250ميليارد توماني كه مجلس براي يك‌سال مترو تصويب مي‌كند دردي دوا نمي‌شود آن هم در شرايطي كه شهرداري تهران امسال بيش از 1800ميليارد تومان مصوب كرده است. اين در حالي است كه هنوز مشخص نيست 250ميليارد تومان مصوب هم در بودجه امسال تخصيص يابد. اين درحالي است كه چمران اساسا كمك به تأمين اعتبارات مترو را در واقع نوعي سرمايه‌گذاري دانست زيرا علاوه بر صرفه‌جويي در مصرف سوخت به كاهش آلودگي هوا و هزينه‌هاي بيماري‌هاي ناشي از آن منجر مي‌شود. تأكيد رئيس شوراي شهر تهران اين بود كه بدون كمك دولت حركت ساخت و توسعه مترو كند شده و به سرنوشت شبكه فاضلاب شهري مبتلا مي‌شود، به‌طوري كه زمان اتمام خطوط 6 و 7مترو را نامعلوم مي‌سازد.

رضا تقي‌پور، عضو كميسيون بودجه نيز معتقد بود كه تكاليف قانوني مشخص است و چون اختيار خرج كردن اعتبارات با مجلس شوراي اسلامي است بايد از اين نهاد مطالبه كنيم. محسن سرخو، عضو كميسيون حمل ونقل و عمران نيز ضمن اعلام اينكه ساخت خط 3مترو افتخار مديريت شهري است، گفت: با وجود اينكه از برنامه 5ساله دوم كمي عقب هستيم اما نسبت به برنامه سال اول پيشرفت قابل‌ملاحظه‌اي داريم. وي اظهار اميدواري كرد كه با توجه به اينكه وضعيت كشور روبه‌رونق است و درآمد شهرداري و دولت افزايش خواهديافت پس درصورت كمك دولت مي‌توانيم اميدوار باشيم كه سالي 45كيلومتر مترو به بهره‌برداري برسانيم. نظر ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل اين بود كه اگر رئيس‌جمهور همين امروز قول كمك 6هزار ميليارد توماني به مترو را بدهد دراين صورت موفق خواهيم شد تا پايان سال آينده خطوط 6و 7مترو را به اتمام برسانيم.

  • تابلوهاي راهنمايي به روز مي‌شوند

درجلسه روز گذشته اعضاي شوراي شهر تهران به يك فوريت طرح ساماندهي تابلوهاي راهنمايي شهري هم رأي دادند. عبدالحسين مختاباد، عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر پس از ارائه توضيحاتي درباره اين طرح خواستار به روز شدن تابلوهاي راهنمايي در خيابان‌ها شد تا مردم به شكل راحت‌تري در مسيرها هدايت شوند. بنابراين گزارش، اعضاي شوراي شهر به اتفاق به يك فوريت اين طرح رأي دادند. ديروز همچنين بررسي لايحه دستورالعمل آموزش و فرهنگ‌سازي‌ شهروندان در زمينه چگونگي جمع‌آوري و بازيافت زباله به‌دليل شركت اعضاي شوراي شهر در جلسه افتتاح خط 3مترو ناتمام ماند و به جلسه بعدي موكول شد. در جدول زير تذكرات اعضاي شوراي شهر در جلسه ديروز را بخوانيد.

  • نام عضو  و كميسيون .....................اظهارنظر

احمد دنيامالي
عمران و حمل‌ونقل(رئيس) 
: شركت آب و فاضلاب با حمايت شوراي شهر و دولت در بيش از 50درصد كل تهران شبكه جمع‌آوري فاضلاب ساخته اما كمتر از 20درصد كل تهران به شبكه فاضلاب متصل شده و نگراني اينجاست كه فاضلاب وارد شبكه‌هاي جمع‌آوري آب‌هاي سطحي شود.

مجتبي شاكري
فرهنگي و اجتماعي 
: هويت و امنيتي كه ما داريم در سايه تلاش‌هاي رزمندگان دفاع‌مقدس است. از شهرداري مي‌خواهم به مناسبت ايام دفاع‌مقدس كار رونمايي از 40پل بزرگراه امام علي را كه به نام استان‌هاي مختلف كشور نامگذاري شده به انجام برساند.

رحمت‌الله حافظي
سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري(رئيس)
: يكي از مراكز نگهداري از جانبازان اعصاب و روان بيمارستان نيايش در منطقه2 است. استدعا دارم به مشكلات اين گروه از جانبازان توجه شود زيرا آنها شرايطشان به‌گونه‌‌اي است كه نمي‌توانند مطالبه‌اي داشته باشند. كيفيت و ايمني خودروهاي توليدي اعتراض عمومي را برانگيخته است. درچنين شرايطي نمي‌توان از مردم انتظار داشت كه از توليد داخلي حمايت كنند. وظيفه اصلي مقابله با متكديان و معتادان برعهده وزارت رفاه است.
به تازگي ساعت 12شب بازديدي از منطقه شوش داشتم و ديدم كه بيش از هزار نفر جلوي چشم گشت آگاهي و پليس مواد‌مخدر مصرف مي‌كردند البته شهرداري تهران از 3ماه پيش كار خوب شناسايي وضع موجود در محله هرندي را شروع كرده كه جاي تقدير دارد، اما اين شناسايي گام اول است. ما بايستي از همه دستگاه‌هاي متولي نظير قوه قضاييه، سازمان بهزيستي، كميته امداد و... مطالبه كنيم.

اسماعيل دوستي
عمران و حمل ونقل
: پيشنهاد مي‌كنم يكشنبه آينده آقاي قاليباف به همراه معاون حمل ونقل و ترافيك به جلسه شوراي شهر بيايند تا درباره حمل ونقل عمومي و آغاز سال تحصيلي جديد گزارشي ارائه كنند. براساس برنامه قرار بود سالي 1000دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شود كه از برنامه عقبيم.

مهدي چمران
رئيس شوراي شهر
: قرار است از معاون مالي و اداري شهرداري دعوت كنيم تا گزارشي به شوراي شهر درباره منابع مالي مترو، اتوبوس و تاكسي ارائه كند.

محسن پيرهادي
نظارت و حقوقي
: به همه كارگران و مهندسين خط 3 مترو كه اين پروژه بزرگ ملي را به طول 37كيلومتر به اتمام رساندند خدا قوت مي‌گويم. همچنين از شهرداري تهران مي‌خواهم گزارش 6ماهه امسال خود را براساس كد پروژه، ميزان پيشرفت فيزيكي و ريالي و تخصيص نقدينگي به‌صورت مشروح اعلام كند.

رضا تقي پور
برنامه و بودجه
  : فيلمي از خسارات بارندگي در بعضي خيابان‌ها تهيه كردم كه يكشنبه آينده آن را پخش مي‌كنم. به‌نظرم بخش‌هايي از سيل با همين امكانات موجود قابل مديريت بود. شهرداران مناطق و سازمان مديريت بحران بايد يك‌بار ديگر به بررسي ميداني كل شهر بپردازند تا اشكالات را شناسايي كرده و علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهند.

معصومه آباد
سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري
: از 500هزار نفر افاغنه زير 18سال تنها 35هزار نفر در مدارس ثبت نام شدند و بقيه آنها به‌دليل اينكه توان پرداخت هزينه ثبت‌نام را نداشتند از تحصيل محروم مي‌مانند. از اعضاي شورا مي‌خواهم هركدام به اندازه وسعشان كمك كنند.

اقبال شاكري
عمران وحمل ونقل 
: از آقاي چمران بابت نامه‌اي كه براي ساماندهي طرح ميدان حضرت امام فرستادند تشكر مي‌كنم. ايشان تقاضا كردند علاوه براين برخي مناطق برخوردار تهران درنظر دارند يكسري پروژه‌هايي را با هزينه خود اجرا كنند درحالي‌كه درآمد مناطق به خزانه ريخته شده و صرف پروژه‌هاي اولويت‌دار مي‌شود؛ ضمن اينكه مصوب شده كه هيچ پروژه جديدي شروع نشود.

محسن سرخو
عمران و حمل ونقل
  : شاهد صحنه‌هاي ناهنجار تكديگري و دستفروشي اتباع بيگانه سرچهارراه‌ها هستيم. نيروي انتظامي، وزارت كشور و شهرداري بايد احساس مسئوليت كنند. به‌عنوان كسي كه قبلا معاون اشتغال وزارت كار بودم معتقدم يكي از بزرگ‌ترين معضلات ما اشتغال اتباع خارجي است.

فاطمه دانشور
اجتماعي و فرهنگي
  : در دولت قبل وزارتخانه‌هاي كار، تعاون و رفاه را يكي كردند و هم‌اكنون تمام موضوعات اجتماعي ما درقالب يك معاونت اجتماعي رسيدگي مي‌شود كه متولي اين معاونت هم اقتصاد خوانده و تمام وقتش را صرف امور يارانه مي‌كند. درخواست دارم كه اين 3 وزارتخانه به وضعيت سابق خود برگردند.

کد خبر 308213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha