همشهری آنلاین: دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز گفت: موضوع اصلی این جشنواره بحران آب است زیرا به اعتقاد کارشناسان اگر تدابیر صحیحی در این زمینه اتخاذ نشود به زودی نیمی از شهرهای کشور غیرمسکونی خواهد شد.

water

به گزارش ایرنا، فرهاد توحیدی روز سه‌شنبه در نشست خبری اعلام فراخوان ملی و بین‌المللی پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز افزود: اکنون بیش از 500 شهر کشور درگیر تنش آبی هستند، منابع زیر زمینی تحت فشار قرار دارند که خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها یکی از نمونه‌های این شرایط سخت آبی است.

وی اظهار کرد: امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های محیط زیستی خشک شدن دریاچه ارومیه است که اگر برای احیای آن تدبیری اساسی اندیشیده نشود به صورت مستقیم بر روی 10 تا 11 استان تاثیر خواهد گذاشت.

توحیدی ادامه داد: فرسایش خاک، واگذاری عرصه‌های طبیعی و زیستگاهی حیات وحش و تولید انبوه زباله برخی دیگر از دغدغه‌های محیط زیستی کشور است که برطرف کردن تمام آنها نیازمند فرهنگ‌سازی و ایجاد انگیزه فردی و اجتماعی است.

عضو هیات مدیره خانه سینما گفت: چهارمین جشنواره فیلم سبز در دهه 80 برگزار شد و بعد از 8 سال تاخیر پنجمین دوره آن از 24 تا 31 اردیبهشت ماه سال 95 برگزار می‌شود که این نشان از اهمیت دادن دولت یازدهم به حفاظت از محیط زیست دارد.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست سبب شد تا بازنگری کلی در سو گیری‌های مربوط به محیط زیست انجام شود که نمونه بارز آن را می‌توان در از سرگیری برگزاری جشنواره فیلم سبز دید.

توحیدی تاکید کرد: هدف جشنواره بین‌المللی فیلم سبز فقط برگزاری فیلم نیست بلکه تلاش شده است تا محفلی برای ارایه دغدغه‌های محیط زیستی و ایجاد انگیزه فردی و اجتماعی برای حفظ محیط زیست باشد.

وی گفت: اگر متوجه مسئولیت‌های فردی خود در پاسداشت از محیط زیست باشیم قطعا با وضعیت بهتری در این زمینه مواجه خواهیم بود اما رفتار بسیاری از افراد جامعه این تصور را در ذهن ایجاد می‌کند که برای آلوده کردن محیط زندگی خودمان با هم مسابقه می‌دهیم.

دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز افزود: به عنوان مثال مسافران و گردشگران، شمال کشور را به زباله‌دانی تبدیل کرده‌اند زیرا به هر نقطه که نگاه می‌کنی انبوهی از زباله به چشم می‌خورد.

وی تاکید کرد: این مشکلات جز از طریق تربیت و ایجاد احساس مسئولیت در شهروندان امکان‌پذیر نخواهد بود زیرا هیچ دولتی به تنهایی قادر به حفظ محیط زیست نیست، وظیفه اصلی بر عهده مردم است و دولت می‌تواند با وضع قوانین کارآمد به مردم کمک کند.

توحیدی گفت: فیلم‌هایی که در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز به نمایش در می‌آیند چنین گرایش‌هایی دارند، از بحران‌های محیطی زیستی گرفته تا چگونگی برطرف کردن آنها در فیلم‌ها مد نظر است.

وی افزود: جشنواره فیلم سبز در 6 بخش رقابتی شامل داستان بلند، کوتاه، فیلم مستند بلند، کوتاه، مسابقه آثار انیمیشن و آثار مردمی برگزار می‌شود که فقط مسابقه آثار مردمی بخش خارجی ندارد و ملی است.

توحیدی گفت: آخرین مهلت ارسال آثار 17 دی ماه 1394 است که تمام آثار به کمک داورهای بین‌المللی و فیلمسازان به نام از کشورهای همجوار و صاحب سینما داوری خواهند شد.

وی افزود: به زودی ایران عضو باشگاه جشنواره زیست محیطی دنیا می‌شود و کارهای این عضویت در حال انجام است، این باشگاه محلی برای روان‌سازی تبادل اطلاعات فیلم‌ها خواهد بود که انتظار داریم از این طریق با آثار بیشتر و بهتری روبرو شویم.

دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز درباره بانک اطلاعاتی برگزاری دوره‌های قبلی این جشنواره گفت: متاسفانه تمام اطلاعات دوره‌های قبل در هشت سال گذشته از بین رفته است که در صدد جمع‌آوری و بازیابی آنها هستیم.

کد خبر 308146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha